Jump to content
Annons

FAAN! "Invalid project file" helt plötsligt!

Recommended Posts

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

😄😉😛😛

Datorn startade om sig när jag höll på arbeta i Cubase, när jag kom in igen och ska starta projektet så går det inte. "Invalid project file 'free.cpr'!" !

Jag kollade ifall filen var helt tom på data men det är den inte, den är på typ rätt storlek.

Går det inte att rädda den på nåt sätt?

Annars har fan maaaassor med arbete gått åt helvete, senaste backupen är från 15 dec. Ja visst, det var klantigt av mig att inte ha backup men snälla, ni behöver inte säga det i denna tråd. Nu vill jag ha hjälp.

Tack på förhand! 🙁

Jag är GRYMT tacksam för all hjälp!!

Redigerat av creel
Annons
Postat

Feltexten tyder inte på det här felet, men det kan vara värt att pröva.

Stäng Cubase.

Döp om din VSTPlugins-mapp till t ex XVSTPlugins

Testa att starta Cubase och projektet igen.

Om det funkar och du får upp en ruta som säger att pluggarna i projektet inte startar så är det antagligen fel på nån plugg du använder. Då gäller det att identifiera den felaktiga pluggen, vilket finns några trådar om redan.

creel (oregistrerad)
Postat

Assar: Tack för svar men det hjälpte inte.

Det måste ju gå att rädda projektet på nåt sätt, det finns ju en images-mapp med data i också (.peak)?

Inte fan ska man behöva backa en månad tillbaka i arbetet 😄🙁

Postat

en gång har jag råkat ut för att det inte gick att öppna ett projekt. det jag gjorde då var att starta ett nytt projekt och sedan importera ljudfilerna från audio mappen i ditt gammla projekt, det kan vara svårt att veta viken man använt om du spelat in flera ggr på samma spår men du kanske minns ungefär vilken eller vilka du använt. de är ju döpta efter sittspår namn tex audio 01_00, audio 01_01, audio 01-02 om du tex gjort tre om tagningar på spår ett. har du döpt om spåren till tex gitarr, bas osv. så heter filerna bas-00. bas-01, bas-02. för modligen är det den sista filen den du använt för annars hade du väl inte gjort om inspelningen.

nästa gång du jobbar så spar du projektet under ett nytt namn varje gång du gjort lite större förändringar som tex. låttest1. låttest2 låttest3, osv. då kan du alltid gå tillbaka om det spårar ur på nått sätt.

Postat

det här felet händer lite då och då känns det som..

testade en gång att bara flytta över själva projektfilen till en annan dator (MacBook Pro med bootcamp), öppnade upp den där och sparade om den..sen flytta jag tillbaka projektfilen och lät den ersatta den gamla...

fråga mig inte varför det funkade, men det gjorde det... 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.