Jump to content
Annons

Vad anser ni att jag bör investera i till min hemstudio


bjorrra

Recommended Posts

Nu vill jag ha lite hjälp. Har köt min "hemstudio" (nåja...) och undrar vad jag ska köpa härnäst. Problemet är att jag tycker allt jag gör låter oproffsigt och riktigt dåligt. Har hört folk som har haft liknande ljudkort och pressat ur sig riktigt bra ljud på sina produktioner, enligt mig iaf.

Bor i en etta på 29 kvm. Alltså har jag inget rum för min "studio" utan allt står på mitt allt i allo skrivbord.

De grejer jag har för tillfället är detta:

Ljudkort: Line6: Toneport UX2.

Mikrofon: Studioprojects b1.

Mjukvara: Gearbox (gitarr och micplugg) Cubase 2.01 (inga kompressorpluggar eller liknande).

Billig elgitarr och en ibanez Tr70 bas. (har en marshall jcm 600 topp tillsammans med en baslåda för övrigt)

Lyssning: Trust multimediahögtalare och ett par Jvc HA D15 lurar (sammanlagt 700kr tillsammans...)

Jag är student och har inte mycket pengar men skulle vilja lära mig mer och lägga ut lite pengar på lite mer utrustning. Vad är svagaste punkten i denna kedja? Lyssningen?

Vad anser ni att jag borde köpa härnäst? Mikrofonen och ljudkortet är lagomt för mina egna ändamål anser jag.

Musiken som spelas är av rock/pop karaktär.

Redigerat av bjorrra
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Nu vill jag ha lite hjälp. Har köt min "hemstudio" (nåja...) och undrar vad jag ska köpa härnäst. Problemet är att jag tycker allt jag gör låter oproffsigt och riktigt dåligt. Har hört folk som har haft liknande ljudkort och pressat ur sig riktigt bra ljud på sina produktioner, enligt mig iaf.

Bor i en etta på 29 kvm. Alltså har jag inget rum för min "studio" utan allt står på mitt allt i allo skrivbord.

De grejer jag har för tillfället är detta:

Ljudkort: Line6: Toneport UX2.

Mikrofon: Studioprojects b1.

Mjukvara: Gearbox (gitarr och micplugg) Cubase 2.01 (inga kompressorpluggar eller liknande).

Billig elgitarr och en ibanez Tr70 bas. (har en marshall jcm 600 topp tillsammans med en baslåda för övrigt)

Lyssning: Trust multimediahögtalare och ett par Jvc HA D15 lurar (sammanlagt 700kr tillsammans...)

Jag är student och har inte mycket pengar men skulle vilja lära mig mer och lägga ut lite pengar på lite mer utrustning. Vad är svagaste punkten i denna kedja? Lyssningen?

Vad anser ni att jag borde köpa härnäst? Mikrofonen och ljudkortet är lagomt för mina egna ändamål anser jag.

Musiken som spelas är av rock/pop karaktär.

Bäst är nog om du vågar lägga upp nåt du spelat in. Då blir det väldigt mycket lättare att avgöra om det är rummet, prylarna eller mixen som ställer till problem...

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst är nog om du vågar lägga upp nåt du spelat in. Då blir det väldigt mycket lättare att avgöra om det är rummet, prylarna eller mixen som ställer till problem...

Håller med! Du får säkert massa bra tips om du gör det. Skriv också lite kort vad du gjort vid mixningen, och vad det är i ditt ljud du tycker är "dåligt."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är svagaste punkten i denna kedja?

förmodligen du

och det säger jag utan att göra narr av dig

det handlar om att ditt kunnande förmodligen inte ligger på någon högre nivå än

den bästa investeringen du kan göra är mer kunskap

jobba på

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är i desperat behov av att köpa något skulle jag nog gå på ett par ordentliga lurar. Kan tänka mig att majoriteten av inspelning/mixning sker i lurar om man bor i en etta på 29 kvadrat, med tanke på grannar osv. Vilka du ska köpa i så fall har avhandlats i en mängd trådar här på forumet redan så det är bara att söka. En "billig elgitarr" vågar jag inte uttala mig om. Den kanske låter jättebra trots sitt pris. Om inte, är det väl den som står på tur att bytas ut/uppgraderas. Förutsatt att musiken är någorlunda gitarrbaserad givetvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bakar upp Demonproducenten i hans påstående.

Det du har räcker gott och väl till hyffsad Demonivå på produktioner så investera i kunskap istället för nya prylar.

För komma till " nästa nivå " är lika mycket mental inställning som utrustning , Så när du mentalt anser dig som " Semi Proffs " kan det vara aktuellt att uppgradera till " Semi Proffs " utrustning.

Dock under omständigheterna skulle jag kanske investera i ett par Monitorer i prisklass 2000-4000 kr , dyarare monitorer skulle inte göra någon större nytta då rummet i sig inte är anpassat för Mixning/Inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Bakar upp Demonproducenten i hans påstående.

Det du har räcker gott och väl till hyffsad Demonivå på produktioner så investera i kunskap istället för nya prylar.

För komma till " nästa nivå " är lika mycket mental inställning som utrustning , Så när du mentalt anser dig som " Semi Proffs " kan det vara aktuellt att uppgradera till " Semi Proffs " utrustning.

Dock under omständigheterna skulle jag kanske investera i ett par Monitorer i prisklass 2000-4000 kr , dyarare monitorer skulle inte göra någon större nytta då rummet i sig inte är anpassat för Mixning/Inspelning.

Kanske skulle kunna sträcka budgeten till 6200:- för ett par 8020A. Skulle nog passa bra i den miljön. Men som sagts, kanske börja med ett par riktigt bra lurar och lite ”kunskap”…

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

bjorra - köp ett par hyfsade högtalare.

Visst fan kan det låta bra ur en anläggning även om du skulle ha låga kunskaper, men om du har dålig lyssning så tappar du intresset och lär dig inte mer. Du tröttnar helt enkelt. Som att lära sig ett instrument - låter det för djävligt så lägger man av. Förresten kanske du redan har rätt bra kunskaper. Det finns ju inget som säger att du inte redan är hyperduktig, eller hur?!

😄

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

om jag förstår det rätt så är frågan vad han ska köpa härnäst för att uppgradera sin studio på det effektivaste sättet. "skaffa kunskap" har väl inte nånting med det att göra? vill man ha bättre inspelningar och bättre musikkunnande så är det ett bra råd, men inte om man vill ha en bättre studio rent produktmässigt.

ursäkta om jag bryskar på, men jag gillar inte dessa plattheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte "skaffa kunskap"-tipsen är plattheter i det här fallet. Om man läser trådskaparens inlägg tycker jag att man kan läsa mellan raderna att han "vill ha bra ljud och undrar hur mycket det skulle kosta".

Alltså har han glömt en viktig detalj och det är just kunnandet.

Mitt tips är, Importera de låtar/mixar du gillar till Cubase och börja apa efter. Ett trumintro som låter fett, loopa det och sätt igång med att eq'a bastrumman etc.

Det handlar nog inte om att uppgradera sin studio på det effektivaste sättet i det här fallet utan snarare en önskan om att 4-5 tusen spänn skulle lösa det mesta.

Som tur är kostar det inte en spänn att öva!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mer kunskap.

Dina grejer är i klass med mina eller kanske till och med bättre.

Jag tycker att mina enkla prylar skapar ljud som är bra nog för att göra en platta på. Prylarna idag låter helt enkelt lysande.

Lyssning kan vara en svag punkt men den kan du lära dig att leva med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du själv inte vet vilken punkt som är den svagste i kedjan så är det inte så lönt att köpa något nytt. Stödjer de som säger att mer kunskap kommer i första rummet. Lär dig dina grejjer ordentligt, när du sedan kan dem, och hantera dem på ett bra sätt kommer du veta vad som är den svagaste punkten. Enkla saker att göra är ju annars att testa att dämpa upp rummet hemma, madrass, bokhyllan kanske kan flyttas. Lite sånna småsaker som inte måste kosta massa pengar, men som kan göra en ganska stor skillnad. När du sedan känner att du hittat en bra miljö och lyssnat in dig där kanske du kan gå till en musikaffär och lyssna på monitorer (för att höra om du upplever en så stor skillnad att det motiverar priset), eller hörlurar om det passar dig bättre. Men jag tycker nog att om du inte vet vad du ska lägga dina pengar på, så spara dem istället. Det är onödigt att köpa alla en massa mellanmodeller om du ändå kommer köpa de dyrare senare. Undersök dina behov, och om du inte själv hittar den svaga länken nu, så öva och lyssna så kommer du hitta den förr eller senare och då veta vad du ska lägga pengarna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vill jag ha lite hjälp. Har köt min "hemstudio" (nåja...) och undrar vad jag ska köpa härnäst. Problemet är att jag tycker allt jag gör låter oproffsigt och riktigt dåligt. Har hört folk som har haft liknande ljudkort och pressat ur sig riktigt bra ljud på sina produktioner, enligt mig iaf.

Bor i en etta på 29 kvm. Alltså har jag inget rum för min "studio" utan allt står på mitt allt i allo skrivbord.

De grejer jag har för tillfället är detta:

Ljudkort: Line6: Toneport UX2.

Mikrofon: Studioprojects b1.

Mjukvara: Gearbox (gitarr och micplugg) Cubase 2.01 (inga kompressorpluggar eller liknande).

Billig elgitarr och en ibanez Tr70 bas. (har en marshall jcm 600 topp tillsammans med en baslåda för övrigt)

Lyssning: Trust multimediahögtalare och ett par Jvc HA D15 lurar (sammanlagt 700kr tillsammans...)

Jag är student och har inte mycket pengar men skulle vilja lära mig mer och lägga ut lite pengar på lite mer utrustning. Vad är svagaste punkten i denna kedja? Lyssningen?

Vad anser ni att jag borde köpa härnäst? Mikrofonen och ljudkortet är lagomt för mina egna ändamål anser jag.

Musiken som spelas är av rock/pop karaktär.

Hej!

Mitt tips till dig:

Köp ett par hyfsade studiolurar sen köper du Realgitarr 2L( det finns ett bra ljudbibliotek där som du kan använda samtidigt som du själv tränar med din egen gitarr. När du inhandlar något så försök köp en sak i taget som är riktigt bra än att köpa många dåliga grejer billigt.

Mvh och lycka till Stickane (obs! kolla om du har någon i närheten som också sysslar med musikskapande för då kan ni både lära och ha kul ihop, och inte minst låna Vst-pluggar av varann.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...