Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Skulle gärna vilja ha lite mera "punch" i mitt basljud. Har en Japansk Jazz-bass från tidigt 80-tal med thomastik flatwounds, som fungerar mycket bra bortsätt från avsaknaden av "tryck" i ljudet. Bör jag byta bas eller finns det kanske hopp i form av t.ex nya strängar, någon sorts box eller kanske nya mickar. Jag kör oftast direkt in i ljudkortet så någon värstingstärkare är inte aktuellt. Tacksam för alla tips.

Annons
Postat

Skulle du kunna spela in enbart ditt basspel så att det blir lättare att få fram bra svar?

Om du spelar in något (det räcker med typ 30 sekunder spel) så vore det bra om du också berättar om du använder kompressor, EQ eller andra effekter.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat (redigerat)

lägg gärna ut två versioner, så man får höra grundljudet också så det inte bara är den med de effekter du redan lagt på så ska vi nog kunna lösa det.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

nepps.. det är ingen idé att du gör ngt öht!! ge den till mig så ger jag den en värdig avslutning!

Postat
nepps.. det är ingen idé att du gör ngt öht!! ge den till mig så ger jag den en värdig avslutning!

Hähähä, spjuver där

Postat

🙂

Roligbarn: visst borde det gå alldeles utmärkt

spelar du med fingrarna eller plektrum?

spelar du med öppen eller nedragen tonkontroll?

använder du nån DI eller annan box eller kör du direkt in ljudkortet?

& vad menar DU med punch?

det kan nog vara olika beroende på vem, vad det egentligen betyder

Postat

Mors!

Här är en liten truddelutt jag spelat in i cubase genom mitt saffire le. Inga effekter. Första halvan spelar jag med fingrarna, andra halvan med plektrum, vilket jag vanligtvis inte gör. Båda mickarna och volymkontrollen är på max. Observera att jag inte är någon Marcus Miller utan endast en enkel hemmafixare som drömmer om ett anständigt baspålägg. Hoppas länken funkar. http://download.yousendit.com/76A518B260E57DE3

Postat (redigerat)

Jaha, en får väl tacke för en några sekunders fin-fin underhållning! Kul att du är inne på Marcus Miller också! En inte alltför dålig förebild.

Nu till saken:

Att du inte får riktigt med tryck beror på att du inte spelar som just Marcus Miller! Varför gör du inte det!? Nä...skämt å sido, men det finns faktiskt en viss sanning i mitt lilla skämt. För även om du inte spelar så tokigt så börjar soundet redan i själva spelet. Ditt bassound är rent och bra med en rätt öppen klangbild även i basregistret. Inte så himla murrigt som många har. Bra anslag i högerhanden. Ett sound som går igenom och som är rent och tydligt. Att du (i första hand) spelar med fingrarna är också jättebra tycker jag! (Öva gärna lite 4 och 5-fingerteknik också!) Det som däremot saknas lite grand är lite mer energi i ditt spel. Där sitter nämligen en hel del i det tryck som du efterlyser även om det inte är den enda orsaken, men jag kommer till det sedan. Men just här...i spelets energi sitter en mycket stor del av hemligeten och svaret till varför du inte får det tryck som du efterlyser! Men som sagt....det är inte den enda orsaken även om det är den största.

Vad jag menar med ordet "energi" har ingenting med snabbhet eller nödvändigtvis med volym att göra. Byt ut ordet "energi" till "jävlar anamma", "GO", eller "stake" så kanske du förstår vad jag är ute efter. Man kan alltså spela med massor av energi, GO, jävlar anamma och stake och även med massor av ös även i lugna, sparsamma och volymsvaga låtar också. Det handlar alltså mycket om själva uttrycket. Det är alltså en slags "nerv" och lite mer tändning i spelet som jag alltså efterlyser. Det är exakt detta som är energi. När du har fått fram den här energin på fullt allvar (som Marcus Miller!) så kan du ta en enda lång ton så att publiken skiter på sig av din energi!! Och jag överdriver inte nu. Skulle du ha honom framför dig så skulle du höra direkt vilken sanslöst energi han har på enbart en lång ton. Det skulle du märka omedelbart. Och det är viktigt att säga, för det här går att träna upp. Det kan du också. Om inte lika bra som just Herr Miller, så en rätt god bit på väg.

Okay....nu har du tränat upp den här saken säger vi, och då kan du både förstärka och ta vara på den här energin via den tekniska apparaturen som du troligen har tillgång till: Men hjälp av verktyget Kompressorn kan du tydliggöra den energi som du nu har fått fram i ditt spel. För det fungerar ju så att om du inte har energi redan från början redan i spelet så finns det ingen energi att lyfta fram, eller hur? Inte så att du saknar energi....det är inte så jag menar....utan det krävs bara lite mer av den. Mer och tydligare.

Kompressorn är visserligen inte så lätt att ställa in på ett rätt och bra sätt om man inte är van, men när man lyckas med det så är det ett verktyg som kommer att ta vara på ditt energirika spel och lyfta fram den så att den tydliggörs, men även så att soundet också tas vara på och tydliggörs. Tillsammans med både spelsättet, uttrycket och kompressorhanteringen så kommer du att få ett bra driv och tryck! Då kommer du att få fram det du efterlyser! Men försök inte att gå någon genväg genom att försöka låta kompressorn göra jobbet! Börja alltid i rätt ände. Och rätt ände är att alltid börja med ens egna spelsätt och teknik. Kompressorns jobb är alltså ingen ersättare till spelet utan en komplettering! En förlängd arm. Genvägar finns inte.

Och särskilt du bör inte slarva med spelövningen och det beror på att du har både talang och intresse. Det hörs på ditt spel att du har det. Får jag gissa att du inte har spelat så himla länge? Jag misstänker nämligen att du spelar bättre än normalt sett under samma speltid. Får jag fråga hur länge har du spelat?

Om jag får vara så näsvis och ge dig några tips så är det detta: Öva så som du har gjort men lägg ännu mer tid och kraft på att utveckla tekniken och uttrycket i ditt spel. Laborera även med ditt sound. Men då menar jag INTE att du ska laborera genom olika inställningar på basens rattar eller andra tekniska inställningar. Nej, då menar jag att du ska försöka förändra soundet enbart med hjälp av fingrarnas hantering på strängarna! Förflytta högerhanden närmare respektive längre ifrån stallet för att förändra klangen och tonbildningen. Fingarnas vinkel mot strängen osv. Till slut kan du spela helt fritt med tonbildningen så att vissa toner kan tas nära stallet varpå nästa ton kan spelas lite längre ifrån osv. Den som behärskar detta (även i snabbt tempo) får en oerhört brett omfång i uttrycksmöjligheterna och i hela klangbilden. Har du lyssnat på Abraham Laboriel? Om inte....gör det! Då förstår du hur jag menar med vilka slags effekter som kan skapas enbart med speltekniken! -"Ja, men han är ju omänskligt bra" kanske du tänker då. Jo visst är han duktig, men faktum är att det finns många basister som behärskar den här tekniken fullt ut i sömnen även om de inte heter Abraham Laboriel. Ytterliggare en som varierar sig mycket med enbart spelsättet är Jaco Pastorius. Jag har själv spelat med flera av dem och det är en fröjd att spela med basister som behärskar detta (och mycket till) fullt ut. Det tycker lyssnaren också. Det här är inga omöjligheter alls för dig att lära, så med "lite" övning så fixar du det! Och jag lovar att det kommer hända massor av positiva saker med ditt spel, sound och tryck om du tränar upp allt det ovanstående som jag har tipsat om här! Eller rättare sagt: Du kommer att märka stor skillnad i ditt spel redan innan du har hunnit ända fram. Jag lägger båda mina fingrar på bibeln om det! Kör hårt och lycka till!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Redigerat av Ludgo-Pelle
Postat

och när nu LP levererat en av sina sanslöst bra inlägg (igen) som tar upp spelstil å teknik så får väl jag bara peka på strängarna... 😄

jag tycker dom låter gamla - det saknas klang i dom

sen såg jag att du körde med flatwound - hur gamla?

Bass strings are manufactured by winding a (steel)wire around a round or hexagonal core wire...if you leave it at that, you're gonna get a so-called roundwound string. It usually brings you the most modern and the brightest bass sound, great for Modern Rock, Metal and Funk. A drawback is that roundwound strings tend to wear groove in your frets or your fretboard (on a fretless bass).

Roundwound strings are fairly new and were introduced by Rotosound in the 60s/70s (?).

Originally bass guitars were strung with flatwounds, strings where the outer wire was 'sanded' down to achieve a smooth surface or consisted of a flat wire. Flatwounds are very good for vintage sounds of the 50s/60s and effectively avoid fret noise - but they sound too dull for most modern slapping and tapping techniques...

du kanske skulle testa roundwound å def nya strängar å se vad det gör till soundet

och DI-box eller nån form av baspedal

Postat

Här kommer ett tips jag inte har provat men läste om: For a more punchy bass sound, (compressor) set the threshold so that the signal is getting hammered, and when soloed, it sounds obviously squashed. When in the context of the entire track, the squashed sound will tend to be less obvious, while making the bass much more apparent.

Postat (redigerat)

Tack så hemskt mycket för era svar!!! Basen är en japansk Fender Jazz-bas från 80-talet. Strängarna är Thomastik flatwounds, tjockleken är 43-56-70-100 har jag för mig. Tog den tjocklek som verkade vara "standard". Jag höjde mickarna litegranna och det verkar ha givit positiv effekt! Ska utvärdera tipsen här ytterligare och återkommer snart med utförligare svar.

Redigerat av Roligbarn
Postat
Basen är en japansk Fender Jazz-bas från 80-talet. Strängarna är Thomastik flatwounds, tjockleken är 43-56-70-100 har jag för mig. Tog den tjocklek som verkade vara "standard". Jag höjde mickarna litegranna och det verkar ha givit positiv effekt! Ska utvärdera tipsen här ytterligare och återkommer snart med utförligare svar.

Se där! Men vafalls!? Om du inte får punch i en japansk Fender Jazz bas (alltså, japan Fender? Riktiga märket Fender, och inte en kopia?) OCH DESSUTOM kör med Tomastik FLATWOUNDS 43-100 strängar då vet e fan! Punchigare kan det väl inte bli?

Om du vill ha ännu mer punch i basen då, så rekommenderar jag Carlshamns Flagg punch (en kvarting räcker) , men du kommer troligen att förstöra både strängar och bas för alltid, om du häller det över den och i den. Den är lite för söt för min smak, men tyvärr, det låter som ett skämt, men det är det enda som gäller om du vill ha ännu mer punch i basen!!! 😕

tror du förväxlar med punsch

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.