Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej folk!

Jag sitter här hemma med min logic och mac och undrar:

Hur gör man dansmusik, house, techno osv---?

Har skummat i senaste "STUDIO" om Logic men behöver ändå en enklare "how to start" med några praktiska tips och råd.

Som exempel på mina favvisar: sonkite, minilogue, tiesto....

Tacksam för goda råd

doctor darre

Annons
Postat

Är frågan hur man åstadkommer saker typiska för genren, hur man åstadkommer dom i logic, hur man använder logic eller en kombination av alltihop?

Det är inte nån särskilt enkel musik det där, särskilt inte den stil som minilogue håller på med. Det krävs för det första en stor musikalitet i botten. Sen måste man kunna sina instrument utan och innan för att kunna skapa intressanta ljud. Stilen bygger ju väldigt mycket på klanger och rytmer.

Ultrabeat i Logic är riktigt bra för minilogue-aktig musik. Lär dej den grundligt. Poängen är att du ska använda den till att göra även harmoniska ljud, inte bara trumljud, eller snarare ljud som ligger nånstans mittemellan kanske.

Postat
Är frågan hur man åstadkommer saker typiska för genren, hur man åstadkommer dom i logic, hur man använder logic eller en kombination av alltihop?

Det är inte nån särskilt enkel musik det där, särskilt inte den stil som minilogue håller på med. Det krävs för det första en stor musikalitet i botten. Sen måste man kunna sina instrument utan och innan för att kunna skapa intressanta ljud. Stilen bygger ju väldigt mycket på klanger och rytmer.

Ultrabeat i Logic är riktigt bra för minilogue-aktig musik. Lär dej den grundligt. Poängen är att du ska använda den till att göra även harmoniska ljud, inte bara trumljud, eller snarare ljud som ligger nånstans mittemellan kanske.

Tack tbruce! Jag ska hoppa direkt på ultrabeat och lära mig det.

Ha det skakad...

Postat

Tack tbruce! Jag ska hoppa direkt på ultrabeat och lära mig det.

Ha det skakad...

macProVideo.com har en helt ok video-tutorial, den är dock anpassad för Logic 7 (men skillnaderna är rätt små så det gör knappast så mycket). Den kostar pengar förstås, men även de tre "preview videos" som finns kan vara en hjälp för att få en första liten överblick. Särskilt den första som förklarar signalflödet.

http://www.macprovideo.com/tutorial/ultrabeat

Annars finns ju allt i Logics manual... 😏

Postat

Jag sitter här med logic och undrar :

Hur spelar man metal , hårdrock osv ?

Skulle behöva praktiska tips om hur man spelar gitarr tex. Gärna nån enkel " how to "

Som exempel gillar jag Slipknot , Disturbed , Children of bodom.

Ps, Jag ägen ingen gitarr så jag skulle vilja att Logic gör detta åt mig ...

Postat
Jag sitter här med logic och undrar :

Hur spelar man metal , hårdrock osv ?

Skulle behöva praktiska tips om hur man spelar gitarr tex. Gärna nån enkel " how to "

Som exempel gillar jag Slipknot , Disturbed , Children of bodom.

Ps, Jag ägen ingen gitarr så jag skulle vilja att Logic gör detta åt mig ...

Tack Piccazzo för ditt enkla, raka, beskrivande, pedagogiska och vägledande svar.

Det är kanske som du säger. Att lära sig en grej skall inte behöva nödvändigtvis en kick i röven. Man kan sitta och leka tills man hittar sina vägar. Jag fick däremot ett svar på denna tråd av tbruce som tipsade om macprovideo. Jag var ute efter just den sorts "how to".

Lycka till med vad du håller på med.

:rolleyes:

Postat

Om du inte ser ironin i mitt svar vet jag inte riktigt vad jag ska säga.

Din fråga är hur man gör en viss genre av musik och att svara på det är bara idiotiskt.

Hur man gör viss typ av musik i logic osv , Tja vad gör man , ÖVAR kanske är en bra början.

Skulle du fråga mer specifika frågor så som hur ställer man sidechain i logic eller hur automatiserar man ett filtersveep kanske du skulle få mer seriösa svar.

Och visst forumet skall vara för både nybörjare som rutinerade och nu när Logic är så billigt börjar den blir lika infekterad med meningslösa frågor som FL Studio forumet Var/Är.

Mitt enda råd till dig är att läsa Manualerna , och allt annat du kan komma över gällande logic OAVSETT genre för varje trick kan på något sätt användas i din valda musikstil.

Kolla även på logicpro.se / Svenskt Logic Forum.

Om det nu är en specifik artist/stil du vill efterlikna så sök efter information om just dom artisterna och oavsett om dom jobbar i logic eller inte kan dom flesta av deras arbetssätt anpassas till Logic , vilket just är programmets styrka.

Good Luck , Good Speed ...

// Tiny //

Postat
att svara på det är bara idiotiskt.

😉 Trevligt att du tar dej friheten att kalla mej idiot.

Jag vet inte om du faktiskt läste hans fråga eller inte, men han ber bara om "en enklare "how to start" med några praktiska tips och råd"... Som nybörjare är en tutorial alltid ett bra sätt att lära sig ett program, och att fråga efter tips om enkla och bra tutorials förtjänar knappast ett sånt idiotförklarande och bitchigt svar som du kom med...

För övrigt kan jag också rekommendera SFLogicNinjas videor på youtube... http://youtube.com/profile_videos?user=SFLogicNinja

Postat
Om du inte ser ironin i mitt svar ...

Hrm, om du tror att han på allvar tyckte ditt svar var "rakt, beskrivande, vägledande och pedagogiskt" kanske det är läge att själv slå upp definitionen av ironi. :rolleyes:

Postat
att svara på det är bara idiotiskt.

😄 Trevligt att du tar dej friheten att kalla mej idiot.

Jag vet inte om du faktiskt läste hans fråga eller inte, men han ber bara om "en enklare "how to start" med några praktiska tips och råd"... Som nybörjare är en tutorial alltid ett bra sätt att lära sig ett program, och att fråga efter tips om enkla och bra tutorials förtjänar knappast ett sånt idiotförklarande och bitchigt svar som du kom med...

För övrigt kan jag också rekommendera SFLogicNinjas videor på youtube... http://youtube.com/profile_videos?user=SFLogicNinja

Tack tbruce för dina kommentarer och framförallt you-tube länkarna. Piccazzos sätt att svara på min förfråga tyder på att vi människor är olika och har olika grader av inlärningsförmåga. De som har högre iinlärningskapacitet kan vara helt främmande till frågor som sådana som jag kan ibland ställa. Jag vill härmed uppmana till förståelse och respekt i alla lägen.

Jag har förresten kommit ganska långt med ultrabeat, tack vare dina tips.

Ha det gott!

Postat
Inte direkt Logic, men tidningen Computer music brukar ha tutorials med videos med just how to i olika inriktningar, trance, house osv.

Tack för tipset, jag ska kika förbi biblan imorgon.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.