Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

I en stratta jag har sitter det en kondensator på tone potten i en tele sitter det en på volym potten och en mellan volym och tone kontrollen, men skit i det!

Frågan gäller: vad gör dessa kondensatorer för nytta, vad gör dom för ljudet i guran och vad menas med alla siffror typ 0.001, 0.022 etc. etc.

Håller på med ett litet renoverings projekt av en gura för er som missat det!

😉

VARFÖR FINNS DET INGEN ELEKTRONIK AVDELNING PÅ FORUMET?????? 🙂

Annons
Postat

Kondensatorerna utgör förmodligen en del av ett filter - eller så kan de sitta i signalvägen för att stoppa likspänning. De kan också sitta som avstörning.

Värdena du skriver brukar handla om mikrofarad (µF) när de skrivs så.

Postat
Kondensatorerna utgör förmodligen en del av ett filter - eller så kan de sitta i signalvägen för att stoppa likspänning. De kan också sitta som avstörning.

Värdena du skriver brukar handla om mikrofarad (µF) när de skrivs så.

Tack för svar!

Filter vet jag vad det är om vi pratar frekvenser, men vad är "likspänning" och "avstörning"? Du får gärna utveckla! 😠

Postat

Elektronikavdelning, ja varför inte ?!!

I ungefär 99,475% av fallen skulle jag påstå att kondensatorerna är tonfilter, ju mindre kondensatorerna är, desto högre frekvenser leds till jord när du minskar motståndet till jord genom att vrida av tonratten/arna.

När kondingen sitter mellan volym & ton är tonkontrollen kopplad till jord & du får ovanstående effekt.

Kondingen på volymratten är till för att släppa igenom diskant när du vrider ner volymen lite grann , annars blir ljudet murrigt/diskantfattigt.

Det är bara att experimentera, låter det inte bra är det ju lätt att återställa.

Per

Postat
Elektronikavdelning, ja varför inte ?!!

I ungefär 99,475% av fallen skulle jag påstå att kondensatorerna är tonfilter, ju mindre kondensatorerna är, desto högre frekvenser leds till jord när du minskar motståndet till jord genom att vrida av tonratten/arna.

När kondingen sitter mellan volym & ton är tonkontrollen kopplad till jord & du får ovanstående effekt.

Kondingen på volymratten är till för att släppa igenom diskant när du vrider ner volymen lite grann , annars blir ljudet murrigt/diskantfattigt.

Det är bara att experimentera, låter det inte bra är det ju lätt att återställa.

Per

🙂

Så där ja! nu klarnade det lite iaf, tack

Anntar att värderna på kondensatorerna betyder hur mycket som skall ledas till jord då, ungefär, kanske! 😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.