Mollin (oregistrerad) Postat 19 januari 2008 Dela Postat 19 januari 2008 (redigerat) Hej, Som titeln lyder så undrar jag hur det egentligen fungerar med att spela in med en gitarr. Hur kopplar man allting? ska det in i ljudkort eller mixerbord? .. Kan man spela in en gitarr enbart med sladdar till t.ex. ett ljudkort? eller måste man ha mickar för att spela in? Kan man ha en gitarr kopplad till en gitarreffekt sen på något sett koppla det till mixerbord för att spela in allting, självklart med effekten också? Ställer dessa miljontals frågor för att jag funderar på att skaffa min allra första gitarr! Redigerat 19 januari 2008 av Mollin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 19 januari 2008 Dela Postat 19 januari 2008 Det finns flera sätt. Ett är att koppla gitarren direkt till din pre-amp med DI-ingång, och använda en simulering i datorn för att skruva ljud, exempel på dessa är, amplitube, guitar rig, eleven, GTR osv. Alternativ två är att du mickar upp en förstärkare eller framför din akustiska gitarr, lite svårare, men resultatet blir bättre än med pluggar tycker jag, och så spar det processorkraft. Nackdelen är att du inte kan ändra ljudet i efterhand. (rekommenderar flera mikrofoner och kondensatormikrofoner som kräver +48v) Tredje sättet är att använda en extern simulering som du kopplar till ditt ljudkort, exempelvis Line 6 XT, X3, POD 2 osv. Fördelen med exempel 1 är att du kan ändra ljudet efteråt, nackdelen är att det drar mycket processorkraft. Fördelen med alternativ 2 är att ljudet blir bättre (enligt mig), Nackdelen är då att du inte kan ändra ljudet efteråt, och att det är svårt i början att få ljudet bra innan du lär dig mikrofonplaceringstekniker osv. Samt kräver det en hyfsad akustik. Fördelen med alternativ 3 är att det inte drar någon processorkraft, precis som alternativ 2, Nackdelen är att du inte kan ändra ljud efteråt ( om du inte spelar in ren signal och kör den genom den externa hårdvaran), annan nackdel är att inte detta ljud heller blir lika bra som den äkta varan. Mitt råd är att köra på alternativ 1 eller 3 om du inte har mikrofoner, eller bra rum. Om du däremot har detta så blir mitt råd alternativ 2. Jag brukar blanda två av alternativen, men nu för tiden kör jag alltid med den äkta varan som ett av alternativen. Hoppas det hjälpte dig lite iaf 🙂 MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sixties Postat 20 januari 2008 Dela Postat 20 januari 2008 Anders har ju redan svarat väldigt bra på din fråga, så jag tänkte bara tilläga att gitarrsignalen är aldeles för låg för att spelas in direkt i ljudkortet (annars blir det mycket brus när du höjer ljudet efter inspelningen) om du inte har ett lite bättre ljudkort med inbyggda preampar (förförstärkare) och sedan kanske ljudkortet inte har sådana ingångar som du kan plugga in gitarr sladden i (har det inbyggda preamps så har det ingångar för gitarr och mic). då kan du använda en mixer som brukar ha preamps på sina reglar eller en channel strip ( som en mixer med 1 kanal) så du får upp ljudsignalen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mollin (oregistrerad) Postat 20 januari 2008 Dela Postat 20 januari 2008 Jag väljer nog att spela in via mick, faktiskt .. nu har inte jag en riktig studio så jag vet inte hur det kommer bli med omgivningen (ljudet) .. alltså att det kommer låta lite lustigt. Men det kommer kanske att bli dyrare om man ska spela in med mickar? .. tittade på en film på YouTube om vart man kunde placera micken för att få lite olika ljud 🙂 Än så länge har jag iallafall lärt mig vad ett "stall" är förnått! 🙂 Åter till mickrofoner, antar att ni kommer rekommendera mig en Shure för gitarrinspelning! 😕 Det snackas rätt så mycket om dom här, men, vad gör Shure mickarna Så speciella? Vad kommer jag att behöva för att spela in min gitarr? * Gitarr (givetvis) * Bra ljudkort med mickpreamp (och med igångar för gitarr, för en inte så dyr slant, kan ni tipsa om något? helst externt.) * Mixerbord? (Om man har gitarreffekter?) * Mickrofoner och tillbehören (mickrofon tillverkare etc.) Är det nått annat så kan ni kanske skriva det? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sixties Postat 20 januari 2008 Dela Postat 20 januari 2008 vet inte hur det är men phonic 302 finns på 4sound för 995.- och är ett firewire ljudkort med både preamp och fantom matning. finns här! förstår inte riktigt vad du ska mixerbord till? gitarr effekterna kör du väl igenom på vägen till förstärkaren som du skulle mica upp och sedan in i ljudkortet. annars kan du lina gitarren och skita i mic och förstärkare och bara använda pluggar för dist och effekter osv. eller som jag använda tex. en vox tonelab och lina vidare in i ljudkortet, då får du dist och effekter från start men kan inte ändra i efter hand. du kan lyssna hur det kan låta med vox tonelab om du klickar på länken till min stooges influerade låt nedan. annars kan du använda pluggar i datorn efter att du spelat in och testa olika effekter, du blir inte lika låst som om du hade spelat in allt med effekter från början. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 20 januari 2008 Dela Postat 20 januari 2008 * Mickrofoner och tillbehören (mickrofon tillverkare etc.) När det gäller mikrofoner för att micka upp gitarrförstärkare så finns det lika många förslag som människor, Men som du sa är shure ett väl använt alternativ och då är det främst SM57 man använder, oftast brukar jag ställa den of-axis när jag använder den mikrofonen. Sedan rekommenderar jag dig att även ha en stormembransmikrofon kondensator lite längre ifrån förstärkaren. Problemet med shure sm57 är att jag tycker ljudet blir lite platt ( tycker det är genomgående så fort jag använder sm57), fördelen är att den inte tar in så mycket av rummet. På rummet har jag använt flera mikrofoner, bland annat AKG C414, Röde Classic och båda lät väldigt bra, men kostar en del. Det finns billigare alternativ som kommer fungera ypperligt, kanske en TSM MT87, har testat den som rumsmikrofon på trummor och den lät helt okej, kan tänka mig att den låter helt okej på gitarr också. Själv använder jag Sontronics Sigma på gitarrförstärkaren, men det är inget jag rekommenderar om du inte har spelat in gitarr förut, då den har en väldigt speciell karaktär som kräver sin tid och tålamod att lära sig. Men summan är att jag nog rekommenderar dig till att ha två mikrofoner på gitarrförsttärkaren, varav en är rumsmikrofon. Om du går till din lokala musikaffär så får du säkert låna hem några alternativ så du kan testa på dina saker i ditt rum och hitta det som passar dig bäst. MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mollin (oregistrerad) Postat 20 januari 2008 Dela Postat 20 januari 2008 🙂 Jag funderade ju på det där med att spela in själv, då måste jag alltså ha en gitarrförstärkare? 🤪 Virrigt med alla dessa sakerna! och det kommer dra iväg på priset! Annars kanske alternativet för mig, om jag nu bestämmer mig för att Inte köra med inspelning med mick .. så kanske jag kopplar den till ljudkort, och redigerar gitarren i ett program som t.ex. "Guitar Rig"? Sen måste jag nämna att det är inte en "helakustisk" gitarr, utan det är mer en semiakistisk/halvakustisk/elgitarr, ser man på den så får man känslan utav en elgitarr, men när man spelar så är det vanliga stålsträngar, som på en "vanlig" akustisk gitarr. Bild nedan. Man kan säga att hela gitarren i sig är ganska så tjock, inte smal som en vanlig elgitarr. Ursäkta att jag inte vet vad dom heter, modellen då alltså .. för jag vet helt enkelt inte! jag var ner till 4-Sound och testade lite gitarrer, och hittade en sådan gitarr som jag föll för direkt! Och jag Tror att det är den gitarren som är på bilden, en Epiphone, tror jag det var jag testade. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 20 januari 2008 Dela Postat 20 januari 2008 En djungel är det verkligen och det tar tid att hitta ett sjyst gitarrljud, jag rör aldrig mina rattar på min förstärkare längre, la ner en hel dag bara på att skruva fram ett sjyst ljud 🤪 Om du inte har en gitarrförstärkare så kan ett program som Guitar Rig vara det bästa alternativet för dig. Just en sådan gitarr som du visade på bilden har jag aldrig spelat in, så jag kan nog inte säga något hur den låter om du kopplar den direkt till ljudkortet. Men jag misstänker att det kommer fungera bra. 4sound brukar ju inte vara kräsna när det gäller att prova heller i butiken, så dom låter dig säkert göra en testinspelning av gitarren på plats, kanske att du bara behöver boka en tid ifall de inte har sakerna uppe. Om du gör en testinspelning på plats så rekommenderar jag dig att ta med en tom skiva och bränna ner filerna så du kan lyssna på ljudet i din hemmiljö, där du är van att lyssna. Du kanske till och med kan testa flera olika gitarrer på plats så du kan lyssna i lugn och ro på några alternativ. MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mollin (oregistrerad) Postat 20 januari 2008 Dela Postat 20 januari 2008 En djungel är det verkligen och det tar tid att hitta ett sjyst gitarrljud, jag rör aldrig mina rattar på min förstärkare längre, la ner en hel dag bara på att skruva fram ett sjyst ljud 🙁 Om du inte har en gitarrförstärkare så kan ett program som Guitar Rig vara det bästa alternativet för dig. Just en sådan gitarr som du visade på bilden har jag aldrig spelat in, så jag kan nog inte säga något hur den låter om du kopplar den direkt till ljudkortet. Men jag misstänker att det kommer fungera bra. 4sound brukar ju inte vara kräsna när det gäller att prova heller i butiken, så dom låter dig säkert göra en testinspelning av gitarren på plats, kanske att du bara behöver boka en tid ifall de inte har sakerna uppe. Om du gör en testinspelning på plats så rekommenderar jag dig att ta med en tom skiva och bränna ner filerna så du kan lyssna på ljudet i din hemmiljö, där du är van att lyssna. Du kanske till och med kan testa flera olika gitarrer på plats så du kan lyssna i lugn och ro på några alternativ. MVH Anders Ja det var en smart idé att fråga dom på 4-Sound om man kan få testa att spela in lite! 🙂 Dit jag går har dom riggat upp dator och allting just för att man ska kunna få prova. Men problemet är att jag inte kan spela gitarr, jag vill börja. Ni kanske tycker det är alldeles för tidigt för mig att snacka om inspelning osv osv men jag vill veta vad det finns för möjligheter helt enkelt. Jag ska gå ner dit imorgon och ta reda på vad gitarrmodellen heter och allt sånt där, så återkommer jag när jag vet allting om den .. så kan vi spinna vidare då. Längtar redan efter att få hålla min alldeles egna gitarr! 🙂🤪 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
TUFFTUFFTUFF Postat 20 januari 2008 Dela Postat 20 januari 2008 Kanske en TONEPORT från Line 6 kan vara något? Då får du både ljudkort och gitarreffekter i ett. Det enda du behöver i tillägg är en gitarr och en gitarrkabel.. och en dator. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mollin (oregistrerad) Postat 20 januari 2008 Dela Postat 20 januari 2008 (redigerat) Kanske en TONEPORT från Line 6 kan vara något? Då får du både ljudkort och gitarreffekter i ett. Det enda du behöver i tillägg är en gitarr och en gitarrkabel.. och en dator. TonePort UX2 verkar vara helt okej för det jag är ute efter! .. MEN problemet är då att jag inte har riktiga studio monitorer, så jag vet inte riktigt hur jag ska koppla. 🙁 • 2 st. professionella mikingångar med 48V fantommatning • En kombinerad gitarr- och basingång. Stora VU-mätare. • Digital S/PDIF-utgång, anslutning för 2 st. fotpedaler • Volymkontroll för både Main och hörlursutgång • Stereo in/ut och analog merge monitoringång. • Levereras med GearBox™ och Ableton Live Lite 4 Och GearBox™ är ju suveränt då eftersom det är gitarr effekter i det programet! 😏 Redigerat 20 januari 2008 av Mollin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
TUFFTUFFTUFF Postat 20 januari 2008 Dela Postat 20 januari 2008 Här ser du hur du kan koppla. Toneportens USB till datorn. Hörlurarna in i Phones-uttaget. Analog outs går in i monitorerna som du inte har, så då kör du de in i stereon och lyssnar genom de (om inte hörlurar räcker till). 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 20 januari 2008 Dela Postat 20 januari 2008 Men hade inte du redan ett ljudkort Mollin?? MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mollin (oregistrerad) Postat 20 januari 2008 Dela Postat 20 januari 2008 Men hade inte du redan ett ljudkort Mollin?? MVH Anders Nej jag har inte det, det är en grej jag får köpa samtidigt som jag köper min gitarr! 🙁 ursäkta att jag inte nämnt detta. 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 20 januari 2008 Dela Postat 20 januari 2008 Sen måste jag nämna att det är inte en "helakustisk" gitarr, utan det är mer en semiakistisk/halvakustisk/elgitarr, ser man på den så får man känslan utav en elgitarr, men när man spelar så är det vanliga stålsträngar, som på en "vanlig" akustisk gitarr. Bild nedan. Man kan säga att hela gitarren i sig är ganska så tjock, inte smal som en vanlig elgitarr. Ursäkta att jag inte vet vad dom heter, modellen då alltså .. för jag vet helt enkelt inte! jag var ner till 4-Sound och testade lite gitarrer, och hittade en sådan gitarr som jag föll för direkt! Och jag Tror att det är den gitarren som är på bilden, en Epiphone, tror jag det var jag testade. Gtarren på bild är en Epiphone Les Paul Standard (ser det ut som), och är INTE halvakustisk, utan har en solid kropp. Finns en modell av den som heter Special, och en modell som heter Studio, de ligger mkt lägre i pris och fungerar nästan lika bra som Standardmodellen. Bla. från Thomann kostar en Les Paul Special runt 150€.. Helt ok gitarr för dom pengarna. Jag håller just nu på att renovera just en sån gitarr. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 20 januari 2008 Dela Postat 20 januari 2008 (redigerat) Gtarren på bild är en Epiphone Les Paul Standard (ser det ut som), och är INTE halvakustisk, utan har en solid kropp. Finns en modell av den som heter Special, och en modell som heter Studio, de ligger mkt lägre i pris och fungerar nästan lika bra som Standardmodellen. Bla. från Thomann kostar en Les Paul Special runt 150€..Helt ok gitarr för dom pengarna. Jag håller just nu på att renovera just en sån gitarr. Off topic: IDF, du som har koll på gitarrer. Vad blir den största skillnaden på soundet om man har en elgitarr, men halvakustiska strängar på som Mollin pratade om. Lät intressant, men inget jag någonsin spelat in, om jag inte bara har glömt det vill säga 😉 Nej jag har inte det, det är en grej jag får köpa samtidigt som jag köper min gitarr! 🙂ursäkta att jag inte nämnt detta. 😑 Då kan nog Toneport vara ett bra alternativ då du får med både mjukvara och hårdvara. MVH Anders Redigerat 20 januari 2008 av Gizmozis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mollin (oregistrerad) Postat 25 januari 2008 Dela Postat 25 januari 2008 (redigerat) Hej igen! Har nu varit ett par dagar sen jag var till 4-Sound och prova denna gitarren, och har nu sett att det INTE var en Epiphone utan det var en Ibanez, modellen har jag inte en aning om. Men jag fotade gitarren men kan inte få in dom i datorn ... mobilen krånglar som f*n! Jag har varit inne på Ibanez hemsida för att se om jag kan hitta den där, men icke. Det står någonting precis vid stallet i gitarren, men kan inte tyda vad det står. 🙂 Jag ska försöka fixa upp bilderna så fort jag får fanskapet till mobil att fungera!! 😲 EDIT: Just ja, glömde nämna att gitarren ser ut som en fiol, på vissa delar! den har "hål" i sig som kan väcka tankar om en fiol! 🙂 Bilden ovan påminner om denna gitarren starkt! förutom att det är en akustisk & har inte rattarna. Redigerat 25 januari 2008 av Mollin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
creel (oregistrerad) Postat 26 januari 2008 Dela Postat 26 januari 2008 Spelar man in elgitarr så mickar man upp förstärkaren, eller ett av dess högtalarelement rättare sagt. Vanligtvis använder man en Shure SM57:a, ganska nära konen. Jag föredrar att ha den en aning flyttad i sidled från konen, och fortfarande ganska rakt riktad. För ännu fetare ljud använder man två SM57:or. En kondensatormick en bit bak som man har låg volym gör ljudet ännu bättre oftast. 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
RikardS (oregistrerad) Postat 4 februari 2008 Dela Postat 4 februari 2008 Jag har själv inte testat detta, men en "stealthplug" kanske kan funka för dej?. det är iallafall ett billigt alternativ till inspelning. 4sound säljer dom för 795kr. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mollin (oregistrerad) Postat 5 februari 2008 Dela Postat 5 februari 2008 ÄNTLIGEN har jag fått min mobiltelefon att synkronisera med min dator! har inte en aning om vad som var fel, men nu är det fixat iallafall! HÄR är en bild på den gitarren jag har talat om, vet att det är en Ibanez .. men har inte en aning om modellnamnet! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mollin (oregistrerad) Postat 6 februari 2008 Dela Postat 6 februari 2008 jag har lite fler bilder om någon är intresserad av att hjälpa mig? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piccazzo Postat 6 februari 2008 Dela Postat 6 februari 2008 (redigerat) MEN problemet är då att jag inte har riktiga studio monitorer, så jag vet inte riktigt hur jag ska koppla. Hörlurar kanske. Och går du inte händelser llite i förväg , är det inte bättre att lära sig spela gitarr innan du börjar tänka på att spela in , finns så många olika vägar att ta för att spela in gitarr , Micka stärkare , Amp simulator , Line 6 utbudet m.m m.m. Vad blir den största skillnaden på soundet om man har en elgitarr, men halvakustiska strängar på som Mollin pratade om Eeeh , strängar till akustikt gitarr på en Elgitarr ? skulle inte pröva det.Gitarrer är känliga instrument som är anpassade till vad den är gjord framför allt halsen och laborera med fel strängar kan resultera in en skev hals. Gitarren Mollin pratar om är halvakustisk då nån from av mick verkar sitta på den enligt bilden inte en Elgitarr. Redigerat 6 februari 2008 av Piccazzo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mollin (oregistrerad) Postat 7 februari 2008 Dela Postat 7 februari 2008 Ingen som vet vad modellen heter? Vad är det för sorts gitarr? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 7 februari 2008 Dela Postat 7 februari 2008 Gtarren på bild är en Epiphone Les Paul Standard (ser det ut som), och är INTE halvakustisk, utan har en solid kropp. Finns en modell av den som heter Special, och en modell som heter Studio, de ligger mkt lägre i pris och fungerar nästan lika bra som Standardmodellen. Bla. från Thomann kostar en Les Paul Special runt 150€..Helt ok gitarr för dom pengarna. Jag håller just nu på att renovera just en sån gitarr. Off topic: IDF, du som har koll på gitarrer. Vad blir den största skillnaden på soundet om man har en elgitarr, men halvakustiska strängar på som Mollin pratade om. Lät intressant, men inget jag någonsin spelat in, om jag inte bara har glömt det vill säga 🙂 MVH Anders har aldrig prövat det tror jag inte.. men kan tänka mig en liten skillnad i ton och attack. men så överdrivet mkt skilland handlar det inte om!!! flörutom att G-strängen är spunnen då. annars kan det inte vara läskigt mkt skillnad. kan bli lite rundare ton kan jag tänka mig. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 7 februari 2008 Dela Postat 7 februari 2008 Ingen som vet vad modellen heter? Vad är det för sorts gitarr? det ser ut som en ibanez artcore, men kan vara allt möjligt annat.. aha!! http://namm.harmony-central.com/SNAMM05/Co...VS-AK75DGD.html det kan vara en moddad Ibanez AF84EDVS.. Tänkte bara påpeka hur missvisande beteckningen "halvakustisk" är.. det är liksom inget specifikt begrepp.. bla. elgitarrer så är det solidguitar , eller hollowguitar. typ. solid gitarr och ihålig. bland akustiskt utan mick och med mick. det som folk kallar halvakustiskt är alltså antingen en hollowbody eller en akustisk gitarr med mick. hollowbodygitarrer har ett HELT annat sound än akustiska med mickar, och bör därför inte kallas halvakustiska.. annars kanske nån kan visa mig halvakustiska pianon, eller trummor.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 7 februari 2008 Dela Postat 7 februari 2008 har aldrig prövat det tror jag inte.. men kan tänka mig en liten skillnad i ton och attack.men så överdrivet mkt skilland handlar det inte om!!! flörutom att G-strängen är spunnen då. annars kan det inte vara läskigt mkt skillnad. kan bli lite rundare ton kan jag tänka mig. 🙂 Ah, okej, men jag ska nog inte ge mig på att testa med tanke på att Gitarrer är känliga instrument som är anpassade till vad den är gjord framför allt halsen och laborera med fel strängar kan resultera in en skev hals. Men anledningen att jag blev funderas berodde på att: Sen måste jag nämna att det är inte en "helakustisk" gitarr, utan det är mer en semiakistisk/halvakustisk/elgitarr, ser man på den så får man känslan utav en elgitarr, men när man spelar så är det vanliga stålsträngar, som på en "vanlig" akustisk gitarr. Bild nedan. Man kan säga att hela gitarren i sig är ganska så tjock, inte smal som en vanlig elgitarr. Ursäkta att jag inte vet vad dom heter, modellen då alltså .. för jag vet helt enkelt inte! jag var ner till 4-Sound och testade lite gitarrer, och hittade en sådan gitarr som jag föll för direkt! Och jag Tror att det är den gitarren som är på bilden, en Epiphone, tror jag det var jag testade. Men nu är förvirringens tid förbi 🙂 //Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.