exotonic Postat 19 januari 2008 Postat 19 januari 2008 Hejsan! Är stor nybörjare i Cubase och har börjat kolla runt lite, försöker vänja mig med programmet. 🙂 Jag har fått fram en trummaskin eller vad man ska kalla det och när man testar den så låter den väl bra, problemet är just det att jag inte kan spela något så det sparas då jag inte får upp ett så kallat MIDI-keyboard. I manualen står det bara helt plötsligt: "Try playing your MIDI-Keyboard" och jag fattar ingenting. Har fått för mig att man kan få upp en virtuell keyboard, jag kanske har missupfattat men men. Hjälp mig någon snäll människa! 😉
Hellpig Postat 19 januari 2008 Postat 19 januari 2008 Hejsan!Är stor nybörjare i Cubase och har börjat kolla runt lite, försöker vänja mig med programmet. 🙂 Jag har fått fram en trummaskin eller vad man ska kalla det och när man testar den så låter den väl bra, problemet är just det att jag inte kan spela något så det sparas då jag inte får upp ett så kallat MIDI-keyboard. I manualen står det bara helt plötsligt: "Try playing your MIDI-Keyboard" och jag fattar ingenting. Har fått för mig att man kan få upp en virtuell keyboard, jag kanske har missupfattat men men. Hjälp mig någon snäll människa! 😉 Tror inte att alla VST-instrument har en virtuell keyboard, ibland får man skapa ett midievent och dubbelklicka på detta för att sedan rita upp på "pianorullen" hur instrumentet skall spela. Hjälper detta? Jag är inte hundra på att jag har rätt men det är som sagt hur jag fått för mig att det är.
exotonic Postat 19 januari 2008 Trådstartare Postat 19 januari 2008 Tack för svaret! Gick ruskigt fort. Missformulerade mig väl lite i orginalposten, vill väl helst bara kunna få fram något ljud överhuvudtaget, haha. Hur skapar jag ett event och ritar i det?
Assar Postat 19 januari 2008 Postat 19 januari 2008 Handböcker och tutorials är bra grejer ... http://www.steinbergusers.com/videos.php
exotonic Postat 19 januari 2008 Trådstartare Postat 19 januari 2008 Handböcker och tutorials är bra grejer ...http://www.steinbergusers.com/videos.php Hm, vet som inte vilken video jag ska köra. Vore bra med ett direkt svar, tack!
amplifire Postat 19 januari 2008 Postat 19 januari 2008 Tack för svaret! Gick ruskigt fort.Missformulerade mig väl lite i orginalposten, vill väl helst bara kunna få fram något ljud överhuvudtaget, haha. Hur skapar jag ett event och ritar i det? Använd t.ex pennverktyget (kortkommando 8 i Cubase SX3) dra ut en part på ett miditrack. Växla till pekaren (kortkommando 1). Dubbelklicka på parten och använd igen pennan för att rita in lite valfria events/noter. Klart! Sen får du ju såklart koppla midispåret till nåt midiljud så du hör nånting, t.ex ladda ett vst instrument på utgången.. Hoppas det var svar på frågan.
exotonic Postat 20 januari 2008 Trådstartare Postat 20 januari 2008 Tack för svaret! Gick ruskigt fort.Missformulerade mig väl lite i orginalposten, vill väl helst bara kunna få fram något ljud överhuvudtaget, haha. Hur skapar jag ett event och ritar i det? Använd t.ex pennverktyget (kortkommando 8 i Cubase SX3) dra ut en part på ett miditrack. Växla till pekaren (kortkommando 1). Dubbelklicka på parten och använd igen pennan för att rita in lite valfria events/noter. Klart! Sen får du ju såklart koppla midispåret till nåt midiljud så du hör nånting, t.ex ladda ett vst instrument på utgången.. Hoppas det var svar på frågan. Tack så mycket!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.