Jump to content
Annons

Recommended Posts

trotyl (oregistrerad)
Postat

Jag har en Nord Modular som jag har för avsikt att köra vst audio effekter på i Cubase SX2. Jag har inte hittat någon väg runt den latency som uppstår då ljudet går in och igenom ljudkortet. Det måste ju finnas någon väg runt detta då det i princip bara borde vara för cubase att trigga just midi spåren till modularen innan resten triggas...?

System: P4 3Ghz, ASUS Mobo 745i chipset, 1GB PC3200, EMU 1820m, 2x120GB SATA.

Annons
Postat

Ska du använda effekterna i Cubase till din externa synt i realtid, så finns det inget sätt att undvika latency.

Problemet är att du plockar in audio i datorn - och att detta sedan ska bearbetas genom en plugin innan du kan höra resultatet. Det tar tid, helt enkelt.

Frågan är om du använder rätt drivrutiner för ljudkortet? Du har kanske inte valt ASIO-drivers, utan någon annan variant?

Hur lång latency har du ställt in?

Postat

Skjut midispåret lite tidigare tills det är tajt då.

Du kommer ju aldrig klara dig utan latency när du spelar in, men när du spelar upp så är det ju bara att sätta ett negativt delayvärde på spåren.

trotyl (oregistrerad)
Postat

Nej, Jag förstår att det inte går att använda effekterna "i realtid" och att hanteringen av ljudet tar tid. Det är inte heller riktigt så jag hade tänkt mig det hela. Eftersom jag nästan uteslutande "sequencar" min musik och inte störs av latency i den bemärkelse att "-det tar tid från man trycker på klaviaturet tills det låter i högtalarna" som verkar vara det vanliga problemet. En lösning på detta verkar ju inte speciellt krångligt. Låt oss säga att det tar 50 ms för ljudet att passera ljudkortets dac, vst effekter etc etc... borde då inte cubase lämpligen kunna "trigga" just det midispåret som styr synten 50 ms "innan" resten spelas upp... och borde inte då allt kunna synkas..?

Detta känns ju som en tämligen okomplicerad lösning som BORDE finnas..? elller..?

Jag använder Ljudkortets ASIO drivare.

trotyl (oregistrerad)
Postat

Åh, se där... ett svar... precis det jag ville höra också... vältajmat =)

trotyl (oregistrerad)
Postat

Så där ja, funkar kanon! Norden tackar så mycket!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.