Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har nog frågat detta tidigare men mitt minne är dåligt så jag frågar igen...

När man vill skapa sítt lilla ljudlandskap fastnar jag alltid när det ´kommer t ill djupet.. Jag förstår mig inte på hur jag ska få fram detta, allt lägger sig gärna lägnst fram i högtalaren och grötar lite gott tillsammans med allt och inget. Jag vill ha bak gitarren, kören-stämmor och dylikt som inte passar sig precis framme vid mebranet...

HJÄLP!!!

///ERIK

Annons
Postat
ett ord: reverb!!

ett av de viktigaste verktygen vid mix 🙂

Hmm.. Skulle vilja saga att volym, eq och compression ar snappet viktigare for att fa saker att sitta tillsammans 🙂

Kreativt anvandande av delays kan ocksa va battre an att grota ner det med reverbs!!

Postat

viktiga saker ja, hjälper de att får bort ljuded från fronten? hhhmmm inte mycket

grota ner gör man om man inte kan använda sig av reverb. delay, amount, stereo/mono, EQ. det finns hur många möjligheter som helst

d vanligaste felet e att folk använder långa hall reverbs som e mycket tydliga för nybörjar örat. fel fel fel

som EQ och andra "tools" ska reverb användas mycket försiktigt

så SÅ ligger d till 🙂

Postat

Sjalvklart ar hur man anvander ett reverb mycket viktigt och saker man vill ha lange bak placerar man i ett rum som funkar... Men jag menar ocksa att genom att inte gora ljudet for "bright" och ratt anvandning av dynamik kan ocksa ha effekten av att lata langre bort jamfort med ljusare och volym massigt hogre ljud!

Ar med dig pa att hall reverbs pa allt blir grot!! Men kan fungera pa sant man vill ha riktigt langt bak!

Pa sant man vill ha lite langre fram kan man prova ett delay, ta det lite lugnt med hogre frekvenser och ta hand om attacken pa ljudet samt placera det lite lagre volym massigt!

Pratar vi tex om en modern rock mick ar det ju ratt mycket som inte behover va i ett rum...

Som alltid galler ju dock "later det bra sa ar det bra"

Fortsatt garna disskutionen. Vi ar alla har for att lara!

MVH J

Postat

Som sagt så är det svårt att ställa reverb och något som många ofta glömmer och som gör en hel del är att i sin tur lägga EQ på reverbet i sig.

Postat
Som sagt så är det svårt att ställa reverb och något som många ofta glömmer och som gör en hel del är att i sin tur lägga EQ på reverbet i sig.

Yes.. eqa reverbet kan gora susen. Det ar det som ar det fina med oxford reverbet, namligen att den har en 5 bands kvalite eq inbyggd!

Natt som har funkat ratt bra pa lead vox dar man vill ha ett lite storre reverb ar de-essing fore reverb...

Gor forst en kopia pa lead sparet. Routa inte denna till din stereo mix utan skicka den bara till ditt reverb.

Sen de-essa kopian hart sa att du far ett mjukt och naturligt reverb. Blanda sedan in denna med det "riktiga" lead sparet

Effekten av detta kan kankse uppfattas som liten men kan funka mycket bra. Framfor allt pa kvinnlig sang som man vill ha stort reverb pa!

Postat

För att flytta bak instument i ljudbilden så är det reverb samt att skära bort vassa frekvenser i ljudet som gäller, desto mer diskant rikt desto nämre upplevs ljudet!

Postat

Sedan är en viktig del av mixen panoreringen , om allt skall slåss om plats i mitten blir det snabbt grötigt och stökigt.

Lyssnar man på dagens mixar så är det väldigt lite reverb på låtarna ( givetvis inte i alla genres ) utan mer korta delay , och mycket sparsamt med reverb.

Lika viktigt som " djup " är för en mix är även " bredd ".

Men jag skulle nog klassa EQ , Kompressor , Panorering som dom viktigaste beståndsdelarna.När mixen låter bra med enbart dessa kan man sedan piffa upp den lite med delay , reverb och annat som kan tänkas tillföra låtean något.Förlitar man sig redan från start på an hel del effekter för att få ihop mixen tar det ånekligen längre tid samt trolitvis resulterar i en sämre mix.

Så ser jag på det i alla fall.. 😎

Postat

Det mesta är nog sagt, men jag slänger in ett litet tips till då. Om inget annat fungerar så kan jag råda dig att iaf testa wavearts panorama plugg.

MVH

Anders

Postat

^^^ absolut bästa lösningen för nybörjare

d finns en hel del plugs som fungerar som "rum" var du kan placera ut dina instrument. d finns tom. plugs där du kan bygga väggar i rummet o placera saker framför/bokam 😐

användning av sådan plugin ger dig erfarenhet o låter dina öron bekanta sig med olika "avstånd"

Postat
För att flytta bak instument i ljudbilden så är det reverb samt att skära bort vassa frekvenser i ljudet som gäller, desto mer diskant rikt desto nämre upplevs ljudet!

Kort och intensivt tips! Det gillar jag! 😄

Postat
Lika viktigt som " djup " är för en mix är även " bredd ".

Ser dock inte det där att skapa bredd skulle vara så svårt dock.. Men så rätt, lika viktigt!!

Postat
^^^ absolut bästa lösningen för nybörjare

d finns en hel del plugs som fungerar som "rum" var du kan placera ut dina instrument. d finns tom. plugs där du kan bygga väggar i rummet o placera saker framför/bokam 😄

användning av sådan plugin ger dig erfarenhet o låter dina öron bekanta sig med olika "avstånd"

Det är ju ett väldigt bra sätt att träna örat, men usch vad "B". Det är ju inte lika coolt... Men får väl ta och träna upp öronen lite, fast man hör ju när det är bra och inte bra. Frågan är ju iofs mer om hur man kommer dit, vilken väg tar man? - Då kan ett sådant här plug vara fint antar jag.

Tack!!!

///ERIK

Postat
ett ord: reverb!!

ett av de viktigaste verktygen vid mix 🙂

Hmm.. Skulle vilja saga att volym, eq och compression ar snappet viktigare for att fa saker att sitta tillsammans 😎

Kreativt anvandande av delays kan ocksa va battre an att grota ner det med reverbs!!

Men skapar man ett djup av dettsa instrument? Är inte det mer en slags renhet du skapar i mixen? 😄

Postat

Volym är kanske den viktigaste parametern för mixdjup. Som bekant blir saker tystare ju längre bort de kommer 😄

Kompression kan också fungera för att skapa en känsla av avstånd, ljud med väldigt låg dynamik upplevs som närliggande och ljud med hög dynamik upplevs som avlägsna. Samma sak med eq: ju mer hängmatta desto närmare, inom rimliga gränser.

Nu blev jag inspirerad att mixa med bara mixerreglagen och en kompressor på varje kanal. Ninjastyle (vart har ph34r-smileyn tagit vägen?!) 😎

Postat

sitt och testa tills du når fram till det du vill ha.

kom du på ett helt eget sätt är det ju det allra bästa!

när man börjar med musik (som du i detta fallet med inspelad) tänker man ofta

att man ska göra som det ska vara. sen inser man att de egna vägvalen man gjorde var det som var allra bäst. (och kanske jobbigast)

Postat
ett ord: reverb!!

ett av de viktigaste verktygen vid mix 🙂

Hmm.. Skulle vilja saga att volym, eq och compression ar snappet viktigare for att fa saker att sitta tillsammans 😉

Kreativt anvandande av delays kan ocksa va battre an att grota ner det med reverbs!!

Men skapar man ett djup av dettsa instrument? Är inte det mer en slags renhet du skapar i mixen? :rolleyes:

Du har fått bra svar när det gäller EQ: Tänkte på Fredriks inlägg liksom Boboguras andra inlägg. Och kanske ett lite sämre av mig 😉 : Varierande volym och/eller volymåkningar liksom olika kompression gör sitt till för tydlighet/renhet och för att skapa dynamik och "djup" vs närhet.

Postat
Volym är kanske den viktigaste parametern för mixdjup. Som bekant blir saker tystare ju längre bort de kommer 😉

Kompression kan också fungera för att skapa en känsla av avstånd, ljud med väldigt låg dynamik upplevs som närliggande och ljud med hög dynamik upplevs som avlägsna. Samma sak med eq: ju mer hängmatta desto närmare, inom rimliga gränser.

Nu blev jag inspirerad att mixa med bara mixerreglagen och en kompressor på varje kanal. Ninjastyle (vart har ph34r-smileyn tagit vägen?!) 😉

Du skriver "eq: ju mer hängmatta" vad menar mannen med detta? :rolleyes:

ps: Tryck på "Nästa" vid smileyn så hittar du det du söker. ds...

Postat
Du har fått bra svar när det gäller EQ: Tänkte på Fredriks inlägg liksom Boboguras andra inlägg. Och kanske ett lite sämre av mig 😉 : Varierande volym och/eller volymåkningar liksom olika kompression gör sitt till för tydlighet/renhet och för att skapa dynamik och "djup" vs närhet.

mm... 😉 Det där om dynamik är ju något intressant.. har jag inte tänkt på att man kan skapa djup vs närhet med.. men det stämmer nog.. (hjärnverksamhet på 110%) :rolleyes:

Postat

Haas-delayer och tidiga reflektioner (artificiella eller naturliga) är bra för att skapa djup i mixen. Torra, utpanorerade monospår låter så gott som alltid röfv, tycker jag.

Postat (redigerat)
Du skriver "eq: ju mer hängmatta" vad menar mannen med detta? 🙂

ps: Tryck på "Nästa" vid smileyn så hittar du det du söker. ds...

Med hängmatta menar jag att man drar upp diskanten och basen, så att eq-kurvan ser ut som en hängmatta, med lite fantasi 🙂

och ph34r-smileyn finns kvar, alltså? läskigt 🙂 :)

Redigerat av royen
Postat

Stereobredda?

Finns en hel del pluggar som gör det åt dig om du inte vet hur du ska göra själv.

Enkelt förklarat så tar man en monosignal och lägger olika register i olika panoreringar skulle man nog kunna säga och får en "stereosignal" som nästan kan få ett instrument att låta som att det kommer bakifrån även om du bara har två högtalare. På så vis kan du få en mycket bredare ljudbild med bra djup.

Postat
Med hängmatta menar jag att man drar upp diskanten och basen, så att eq-kurvan ser ut som en hängmatta, med lite fantasi 😛

och ph34r-smileyn finns kvar, alltså? läskigt ☺️😳

misstänkte nästan det... :rolleyes:

ljudtekniker (oregistrerad)
Postat
´kommer t ill djupet..

HJÄLP!!!

///ERIK

Min erfarenhet är precis som någon annan här var inne på att det handlar om dynamik.

Jag vill lägga till också attack och transienter.

Testa att spela in trummorna med en Over Head mikrofon!

Nu har du trummorna längst bak med full kraft och dynamik utan fasfel. Använd eq för önskad karaktär och "klick" nivå på virvel och kagge.

Önskar du trummor nära så välj två OH och panorera fullt vänster höger och gör samma sak.

Ingen komprimering och inga rörgrejer alltså!

Min poäng är att djupet inte ligger i stereobredd eller i pålagda effekter utan i dynamiken.

PS. sedan kan du komprimera ihop den spretiga ljudbilden av alla instrument så att de kommer närmare varandra DS

/ljudteknikern

Postat
Min poäng är att djupet inte ligger i stereobredd eller i pålagda effekter utan i dynamiken.

/ljudteknikern

Det är inte alltid du kan gå in och ändra i dynamiken när du får filerna från producenten. Då kan du väll inte påstå att pluggar inte kan hjälpa dig?

//Anders

Postat
Kompression kan också fungera för att skapa en känsla av avstånd, ljud med väldigt låg dynamik upplevs som närliggande och ljud med hög dynamik upplevs som avlägsna.

I agree. Ljudnivån är den viktigaste beståndsdelen i en mix.

Däremot upplever jag det precis tvärtom med dynamiken.

Ett ljud med stor dynamik låter närmickat för mig.

Ett ljud med mycket liten dynamik känns långt bort.

Postat

Kom ihåg att mycket av bilden du skapar som producent är "hela verkligheten" för den låten. Med det menar jag att du har 3 dimensioner i en låt. Lyssnaren glömmer bort dessa, såvida inte du uppmärksammar dem. För att kunna uppmärksamma dem, måste du ha kontrast. Om du använder hela bredden så låter det helt annorlunda (och förhoppningsvis häftigare) än om du kör mono. Om du använder hela frekvensspektrat i din mix, ska låten låta saftigare än om du kör ett lågpassfilter eller ett högpassfilter på hela mixen. På samma sätt, för att skapa djup, måste du ha saker längst fram och längst bak.

Visualisera nu, hur låter ljud när det går från vänster till höger? Som att ljudet är samma (om man bortser från doppler-effekten) men byter ljudkanal!

Nerifrån och upp? Att dess frekvensband åker nerifrån (bas) och upp (diskant).

När nån pratar med dig och du går längre bort, hur låter ljudet då? Lägre (volym) och dovare (lågpassfilter) och mer odefinierat (reverb och kort delay).

D.v.s. att det som sagts i tråden hittills är helt rätt: du har volym, reverb, delay (med <30ms feedback) och lågpassfilter för att kunna skapa djup och närhet.

Saker att komma ihåg:

  • Lågpassfiltret kan även användas för att sänka ljudets höjd. Så var försiktig!
  • Reverb kan bidra till en hel del problem, inte minst i basregionen (p.g.a. att basfrekvenserna av reverben och originalljudet kan kancellera varandra), så se till att vara försiktig där med och om du ska använda reverb kan det vara en bra idé att använda ett högpassfilter.
  • Volymen kan låta tråkig (i vissa sammanhang även omusikalisk) när den är automatiserad, så använd hellre ett lågpassfilter som du sänker cutoffen på. Speciellt vanligt i elektronisk musik.

Personligen använder jag inte automatisering på volymen, utan endast på lågpassfiltrets cutoff, men jag gör elektronisk musik, så ta det med en nypa salt om du inte gör elektronisk musik.

Om du inte ser nån användning för volymautomatisering, kanske det är bäst att låta bli den.

Postat
Min poäng är att djupet inte ligger i stereobredd eller i pålagda effekter utan i dynamiken.

/ljudteknikern

Men om man panorerar ut ljudet på två OH så blir det ju en bredare stereobild? Då är det väl stereobredd? 🙂

Postat

Härliga tips! 😄

Mixar dock mer rock/metal.

När du säger volymautomation? vad menar du då? Använder cubase sx3... 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.