Masse Postat 5 oktober 2004 Postat 5 oktober 2004 Nån som har använt Award software för att flasha bios? Jag har ett Iwill-moderkort men får inte flashningen att fungera. I flashprogrammet står det att jag ska skriva in "file name to program". Är det namnet på den gamla bios:en jag ska skriva in? I instruktionen står att jag ska skriva in namnet på den nya (eller så har jag missförstått det hela). Då får jag upp "unknown flashtype". Provade att skriva in produktnumret och då fick jag upp "source file not found". Har kollat upp deras hemsida och det är rätt bios-version. Hjälp!!
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 5 oktober 2004 Postat 5 oktober 2004 Är det inte så att den frågar vad backup-filen som skapas ska heta innan den flashar om bios, det brukar vara så att först gör man en backup så man gå tillbaka om nåt skulle bli snett. Det hade varit lättare om du skrev vilken modellbeteckning ditt moderkort har. Asus och liknande har ett liknande system men där man gör en backup först. Sen ska man inte flasha BIOS om det inte är något som man uttryckligen behöver det blir oftast ingen skillnad eller så kanske funktioner man hade har tagits bort eller möjligheten till att ändra dem har tagits bort då de oftast har väldigt många modeller på korten och kanske bara gör generella uppdateringar. Drick lite sprit först så blir man modigare och framförallt mer aggressiv när det inte funkar. Botten upp, schhkål då
Masse Postat 5 oktober 2004 Trådstartare Postat 5 oktober 2004 Modellen är Iwill KK266 utan RAID med VIA KT133-chipset. Anledning att jag vill flasha är att det är sista utvägen annars måste jag köpa ny dator. Om jag har tur så är det några buggar och kompabilitetsproblem som har fixats till. Jo jag har backat upp min gamla bios men sen är det stopp. Kommer inte längre.
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 5 oktober 2004 Postat 5 oktober 2004 Du ska uppge Kk1022.bin som är bios-filen med den binära informationen som utger BIOS:en, OBS OBS OBS har du förresten packat upp den på en diskett eller på C disken eller hur har du tänkt köra den, det står klart och tydligt att du måste köra i ett rent DOS-läge vilket du inte kan om du kör Win2000/XP och inte har en boot-diskett som bootar upp datorn utan drivrutiner i dos. Om du inte har det så föreslår jag att du letar upp bootdisk.com typ tror jag det hette och laddar ned en ren boot och lägger på diskett så du kan boota från den annars kan detta sluta illa. Allt står i readme.txt när du packat upp uppdateringen från IWill alltså kk1022.exe Låt höra hur det gick. Sprit hjälper om allt skiter sig!
Masse Postat 5 oktober 2004 Trådstartare Postat 5 oktober 2004 Använder DOS (tryckt shift+F5 vid uppstart för att få en ren DOS-körning). Jag har packat upp kk1022.exe på c:. Har skrivit in kk1022.bin i flash-programmet, men får då upp meddelandet "unknown flashtype". Det står i readme att om jag har Intel 430VX-moderkort eller tidigare så ska jag använda AWDFLASH.EXE v5.34 och ingen senare än v7.05. Versionen som följde med är v8 så jag antar att mitt moderkort är nyare. Tack för hjälpen! Knäcker snart ett helrör om jag inte får rätt på skiten!
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 5 oktober 2004 Postat 5 oktober 2004 Ok låter som det blitt nåt galet med deras uppdatering, skriv ett mail till dem om det hela så kanske de har nån annan lösning. Kolla också så att filerna inte är skrivskyddade (skjuter vilt från höften) Hoppas det löser sig. Schhkål tamefan.
Masse Postat 5 oktober 2004 Trådstartare Postat 5 oktober 2004 Mitt förtroende för Iwill är inte särskilt stort, men jag ska maila dom. Får se om dom håller vad dom lovar; att ge svar inom fem arbetsdagar. Cheers, mate!
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 5 oktober 2004 Postat 5 oktober 2004 En annan vild idé är hur skriver du sökvägen, i fallet om jag skulle ha gjort det från en diskett så lyder den: då den frågan efter filen först flash.exe och programmet startar och när den sedan från efter bin-filen så anger jag då a:\kk1022.bin (om de ligger i roten på disketten vilket jag skulle sett till att de gjort), jag brukar alltid döpa om mappar som ska behandlas i dos till nåt enkelt som 00, aa eller liknande så att man slipper trubbel om det är fler än åtta tecken att skriva typ blabla~1 eftersom command.com inte kan hantera mapp eller filnamn längre än åtta tecken. Kanske en lösning DOS=Dricka Och Spy 🙂
Masse Postat 5 oktober 2004 Trådstartare Postat 5 oktober 2004 Den har jag redan provat! Tack ändå! DOS=Dröm Om Sprit! Gonatt!
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 5 oktober 2004 Postat 5 oktober 2004 Trist då ! tips är att kanske köpa ASUS eller A-bit som jag aldrig haft problem med vare sig musikmaskinsmässigt eller i andra sammanhang samt att de är väldigt stabila. Botten upp
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.