rockdemon Postat 18 januari 2008 Dela Postat 18 januari 2008 Jag ska köpa nån billig subwoofer och har sett att thomann.de har samson subwoofers. dom har två stycken som kostar ungefär lika mycket: http://www.thomann.de/se/samson_resolv_sub...a_subwoofer.htm och http://www.thomann.de/se/samson_resolv_sub_88a_subwoofer.htm "The Resolv Sub88 is the perfect addition to any pair of Resolv powered studio monitors for accurate low end frequency reproduction and total system control 80 watt 8” long stroke subwoofer Variable crossover frequency and volume control Gold plated XLR inputs and high pass outputs for satellite speakers Wireless IR remote, controls system level, sub level and subwoofer mute" vill jag ha HP outputs? jag vill ju inte att mina monitorer ska vara diskanter och all bas ska komma från subben. Jag vill ju ha subben som ett extra bottentryck. betyder detta att denna sub 88a är för typ surround anlägngingar eller? skitirriterande att inte ens tillverkaren har en bild på baksidan av subben så man kan se vad det är för in- och utgångar. Hu kopplar jag en sån här subwoofer? har haft subwoofer till tvn. surround alltså och då fanns det ju en utgång till subben från förstärkaren men nån sån har ju inte mitt ljudkort. har ett emu 0404 usb 2.0. det externa alltså. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 18 januari 2008 Dela Postat 18 januari 2008 du kopplar förmodligen balanserat L o R till subben, det delas där och du ställer vart det ska delas ligger mellan 50 och 150 Hz skulle jag tro om det är ställbart, och sen går fördodligen signalen balanserad ut till studiolådorna. du behöver inte oroa dig att basen försvinner. den är inte lika riktad som diskant, det är därför man kan ha den på golvet och inte behöver ha den precis vid örat som diskanthögtalare!! dessutom ställer du basen så att den endast spelar upp lågbas typ 60Hz och då skär den av så att topparna inte spelar längre ner än så. kolla runt lite på forumet. har för mig att jag såg en subbastråd för ngn månad sen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rockdemon Postat 18 januari 2008 Trådstartare Dela Postat 18 januari 2008 du kopplar förmodligen balanserat L o R till subben, det delas där och du ställer vart det ska delas ligger mellan 50 och 150 Hz skulle jag tro om det är ställbart, och sen går fördodligen signalen balanserad ut till studiolådorna. du behöver inte oroa dig att basen försvinner. den är inte lika riktad som diskant, det är därför man kan ha den på golvet och inte behöver ha den precis vid örat som diskanthögtalare!! dessutom ställer du basen så att den endast spelar upp lågbas typ 60Hz och då skär den av så att topparna inte spelar längre ner än så. kolla runt lite på forumet. har för mig att jag såg en subbastråd för ngn månad sen. aah, ja men då kopplas det på det sättet jag är van vid. Det jag oroar mig för är att subben har ett filter som tar bort allt utom högre mellan- och diskantregistret till monitorerna. jag vill ju att dom ska låta som dom låter nu men ha en sub till som ger lite mer kraft i botten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 18 januari 2008 Dela Postat 18 januari 2008 du kopplar förmodligen balanserat L o R till subben, det delas där och du ställer vart det ska delas ligger mellan 50 och 150 Hz skulle jag tro om det är ställbart, och sen går fördodligen signalen balanserad ut till studiolådorna. du behöver inte oroa dig att basen försvinner. den är inte lika riktad som diskant, det är därför man kan ha den på golvet och inte behöver ha den precis vid örat som diskanthögtalare!! dessutom ställer du basen så att den endast spelar upp lågbas typ 60Hz och då skär den av så att topparna inte spelar längre ner än så. kolla runt lite på forumet. har för mig att jag såg en subbastråd för ngn månad sen. aah, ja men då kopplas det på det sättet jag är van vid. Det jag oroar mig för är att subben har ett filter som tar bort allt utom högre mellan- och diskantregistret till monitorerna. jag vill ju att dom ska låta som dom låter nu men ha en sub till som ger lite mer kraft i botten. ungefär så kommer det bli förmodligen. en subbas tar inte så mkt bas som man är van vid med sina studiolådor, om man inte har stora jädrans element förstås. då kanske det blir ett tydligare steg mellan subbas och bas. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rockdemon Postat 18 januari 2008 Trådstartare Dela Postat 18 januari 2008 du kopplar förmodligen balanserat L o R till subben, det delas där och du ställer vart det ska delas ligger mellan 50 och 150 Hz skulle jag tro om det är ställbart, och sen går fördodligen signalen balanserad ut till studiolådorna. du behöver inte oroa dig att basen försvinner. den är inte lika riktad som diskant, det är därför man kan ha den på golvet och inte behöver ha den precis vid örat som diskanthögtalare!! dessutom ställer du basen så att den endast spelar upp lågbas typ 60Hz och då skär den av så att topparna inte spelar längre ner än så. kolla runt lite på forumet. har för mig att jag såg en subbastråd för ngn månad sen. aah, ja men då kopplas det på det sättet jag är van vid. Det jag oroar mig för är att subben har ett filter som tar bort allt utom högre mellan- och diskantregistret till monitorerna. jag vill ju att dom ska låta som dom låter nu men ha en sub till som ger lite mer kraft i botten. ungefär så kommer det bli förmodligen. en subbas tar inte så mkt bas som man är van vid med sina studiolådor, om man inte har stora jädrans element förstås. då kanske det blir ett tydligare steg mellan subbas och bas. hehe, menar du så kommer det bli=som jag inte vill eller så som jag vill? jag har monitorer med 5"membran. ser du vad skillnaden är mellan dom där subbarna jag länkade till? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 18 januari 2008 Dela Postat 18 januari 2008 du kopplar förmodligen balanserat L o R till subben, det delas där och du ställer vart det ska delas ligger mellan 50 och 150 Hz skulle jag tro om det är ställbart, och sen går fördodligen signalen balanserad ut till studiolådorna. du behöver inte oroa dig att basen försvinner. den är inte lika riktad som diskant, det är därför man kan ha den på golvet och inte behöver ha den precis vid örat som diskanthögtalare!! dessutom ställer du basen så att den endast spelar upp lågbas typ 60Hz och då skär den av så att topparna inte spelar längre ner än så. kolla runt lite på forumet. har för mig att jag såg en subbastråd för ngn månad sen. aah, ja men då kopplas det på det sättet jag är van vid. Det jag oroar mig för är att subben har ett filter som tar bort allt utom högre mellan- och diskantregistret till monitorerna. jag vill ju att dom ska låta som dom låter nu men ha en sub till som ger lite mer kraft i botten. ungefär så kommer det bli förmodligen. en subbas tar inte så mkt bas som man är van vid med sina studiolådor, om man inte har stora jädrans element förstås. då kanske det blir ett tydligare steg mellan subbas och bas. hehe, menar du så kommer det bli=som jag inte vill eller så som jag vill? jag har monitorer med 5"membran. ser du vad skillnaden är mellan dom där subbarna jag länkade till? jag menar att du inte kommer märka ngn direkt skillnad! jag kollade inte in subbarna, men de flesta subbar som är tänkta för studiobruk har ngn form av ställbart delningsfilter osv. nåväl. nu börjar jag bli trött.. dags o sova? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 18 januari 2008 Dela Postat 18 januari 2008 https://www.studio.se/index.php?showtopic=45654 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.