Jump to content
Annons

Ett till ljudkort eller adat?

Recommended Posts

sp0ven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Har ett presonus firepod och en mackiemixer med 16 kanaler. Som det är nu så kan jag bara skicka ut 8 kanaler men jag vill ju kunna utnyttja hela bordet.

Vad är den bästa lösningen:

Köpa ytterligare ett Presonus firepod eller skaffa ett nytt ljudkort med adat?

Ett nytt firepod blir billigare och ljudet omvandlas inte lika många gånger vilket jag tycker verkar bättre.

Är jag helt ute och cyklar?

/Viktor

Redigerat av sp0ven
Annons
sp0ven (oregistrerad)
Postat
Har ett presonus firepod och en mackiemixer med 16 kanaler. Som det är nu så kan jag bara skicka ut 8 kanaler men jag vill ju kunna utnyttja hela bordet.

Ett nytt firepod blir billigare och ljudet omvandlas inte lika många gånger vilket jag tycker verkar bättre.

/Viktor

Ingen här på forumet som kan uttala sig? 🙂

Elof (oregistrerad)
Postat

/Viktor

Vet du att du kan köra två firepods samtidigt?

Allt beror ju på budget. Ett nytt ljudkort plus en omvandlare via ADAT kommer antagligen kosta mer än en till firepod.

Ljudet omvandlas precis lika många ggr i båda alternativen.

sp0ven (oregistrerad)
Postat

/Viktor

Vet du att du kan köra två firepods samtidigt?

Allt beror ju på budget. Ett nytt ljudkort plus en omvandlare via ADAT kommer antagligen kosta mer än en till firepod.

Ljudet omvandlas precis lika många ggr i båda alternativen.

Tror det ska gå att köra 3st firepod ihop.

Okej, så billigaste alternativet blir ett till Fp.

sp0ven (oregistrerad)
Postat
Varför vill sp0ven skicka ut 16st kanaler? :rolleyes:

För att jag kan 😱

Jag vill kunna lägga ut spåren på bordet och mixa där.

Tycker det går att "gasa" mer på eq:n

Verkar det konstigt?

Tackar för svaren

Postat
Varför vill sp0ven skicka ut 16st kanaler? 🙂

För att jag kan 🙂

Jag vill kunna lägga ut spåren på bordet och mixa där.

Tycker det går att "gasa" mer på eq:n

Verkar det konstigt?

Tackar för svaren

Om det nu är så att du har bättre kontroll över ljudet i din mixer jämfört med vad du har i ditt inspelningsprogram så ok. Själv tycker jag precis tvärt om men men, det är du som skall vara nöjd 😛

pme (oregistrerad)
Postat

Den saknar world klock vilket gör att de inte är lämplig för att köra parallellt. Möjligen skulle man kunna få det hela att fungera genom att använda

spdif som audio clock sync mellan två enheter. Om nu ens drivern grejar att köra flera instanser samtidgt.

sp0ven (oregistrerad)
Postat
Den saknar world klock vilket gör att de inte är lämplig för att köra parallellt. Möjligen skulle man kunna få det hela att fungera genom att använda

spdif som audio clock sync mellan två enheter. Om nu ens drivern grejar att köra flera instanser samtidgt.

Okej. Förstår inte riktigt 😊

Kan du förklara mer grundligt?

maart (oregistrerad)
Postat

jag är inte direkt expert på ämnet, men borde inte båda interfacen kunna gå på datorns internal clock? på 4sounds hemsida står det "En extra Firewire-anslutningar vittnar om att flera enheter kan samköras för ett större system. "

men jag har som sagt inte jättemycket koll...

pme (oregistrerad)
Postat

Det beror på vilka krav man har. Har man drivrutiner som fungerar så går det. Men syncar du inte de båda så kommer datat att klockas in

med ljudkortets interna klocka. Det gäller båda. Går klockorna exakt lika så är det inget något problem. Men de går inte lika utan hjälp. Gör du en inspeling

på de olika korten så kan resultatet bli att de innhåller olka antal samples. I värsta fall så kan det bli underrun eller overrun och det blir ett sprakande ljud i

det inspelade. För att lösa detta problem så är standarden att man kör worldklock och låter en klocka styra samtliga ljudkort.

maart (oregistrerad)
Postat
Det beror på vilka krav man har. Har man drivrutiner som fungerar så går det. Men syncar du inte de båda så kommer datat att klockas in

med ljudkortets interna klocka. Det gäller båda. Går klockorna exakt lika så är det inget något problem. Men de går inte lika utan hjälp. Gör du en inspeling

på de olika korten så kan resultatet bli att de innhåller olka antal samples. I värsta fall så kan det bli underrun eller overrun och det blir ett sprakande ljud i

det inspelade. För att lösa detta problem så är standarden att man kör worldklock och låter en klocka styra samtliga ljudkort.

jo, så mycket vet jag också. Det jag funderar på är om det inte är datorn (eller drivrutinen) som sätter var samplingarna kommer. I så fall bör de ju vara synkade på båda korten.

Hur som helst borde det kunna funka på något sätt i och med att 4sound skriver som de gör. Drivrutinen kanske har stöd för synk via s/p-dif? Någon som har testat och kan ge ett säkert svar?

pme (oregistrerad)
Postat

jo, så mycket vet jag också. Det jag funderar på är om det inte är datorn (eller drivrutinen) som sätter var samplingarna kommer. I så fall bör de ju vara synkade på båda korten.

Hur som helst borde det kunna funka på något sätt i och med att 4sound skriver som de gör. Drivrutinen kanske har stöd för synk via s/p-dif? Någon som har testat och kan ge ett säkert svar?

Nej. Datorn har inte den upplösningen. Datorer jobbar med klumplar av ljud. I bästa fall 64 samples eller så. Drivrutiner ha inte stöd för synkning, det

är hårdvaran som ska ha det. (Och administereras via drivrutinen)

maart (oregistrerad)
Postat (redigerat)

okej, då vet jag det. Tack för "lektionen"!

hittade detta på Presonus hemsida (http://www.presonus.com/products/Detail.aspx?ProductId=3)

Simultaneous record/playback channels and sample rate:

Single Unit (10 in, 10out @ 24/96K)

Two FP10's (up to 16 in, 16 out @ 24-bit/ 44.1k or 48K)

Three FP10's (up to 24 in, 24 out @ 24-bit/44.1k or 48k)

Note: FP10's and FirePod's can be daisy-chained

Det lär ju alltså gå, och borde finnas någon form av clocksync-stöd. Man kan inte använda MTC eller MMC? Det är väl daw:en som administrar det?

Redigerat av maart
sp0ven (oregistrerad)
Postat

hittade detta på Presonus hemsida (http://www.presonus.com/products/Detail.aspx?ProductId=3)

Det lär ju alltså gå, och borde finnas någon form av clocksync-stöd. Man kan inte använda MTC eller MMC? Det är väl daw:en som administrar det?

Okej, ska se om jag kan låna ett fp10 av en polare för att testa.

Tack för hjälpen

pme (oregistrerad)
Postat

Man kan ha programmerbara clockor och mäta tiden över en liten stund för att få något som något så när i sync. Och det är nog något sånt de gör för de använder inte spdif. Är de inbyggda klockorna bara stabila nog så är det inte ett praktiskt problem. När du provar så kör en LÅNG inspelning med alla kanaler.

Låt den stå över natten med recording på alla kanaler. Kolla sedan att det inte är några sprak inspelade och att samtliga wav filer blir precis lika stora.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.