Christoffer Bergfors Postat 22 februari 2008 Dela Postat 22 februari 2008 Trixandet i sig var inte felet. Mitt problem var att jag spelade in med en latency på 1024 samples. Det ger ju en fördröjning på lite drygt 23 ms kontra 1.45ms om jag spelat in med 64 samples. Genom att göra på det sättet får jag en impulsfil som ger mig ett larvigt kamfilter och känslan av att sitt i en plåtburk och lyssna eller så. Jag spelade in allt i Pro Tools och konverterade till pcm i Wavelab. Tekniskt var det hur lätt som helst, men sitter man på huvet så kan man göra lite idiotiska grejer som att jämföra impulser med 21,5ms fördröjning... kamfiltervarning? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FlyRider Postat 22 februari 2008 Dela Postat 22 februari 2008 Trixandet i sig var inte felet. Mitt problem var att jag spelade in med en latency på 1024 samples. Det ger ju en fördröjning på lite drygt 23 ms kontra 1.45ms om jag spelat in med 64 samples. Genom att göra på det sättet får jag en impulsfil som ger mig ett larvigt kamfilter och känslan av att sitt i en plåtburk och lyssna eller så.Jag spelade in allt i Pro Tools och konverterade till pcm i Wavelab. Tekniskt var det hur lätt som helst, men sitter man på huvet så kan man göra lite idiotiska grejer som att jämföra impulser med 21,5ms fördröjning... kamfiltervarning? Aha, det kanske är det som är mitt problem :-) Men jag minns inte att jag satt på huvudet då jag spelade in... skumt... Lägsta latencyn för mitt ljudkort är 2 ms. Kan det duga? Det går inte att korrigera latencyn i efterhand då? Känns som att även 2 ms spelar roll i såna här sammanhang. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 22 februari 2008 Dela Postat 22 februari 2008 Lägsta latencyn för mitt ljudkort är 2 ms. Kan det duga?JA! Under 5 ms är riktigt bra. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 22 februari 2008 Dela Postat 22 februari 2008 (redigerat) Trixandet i sig var inte felet. Mitt problem var att jag spelade in med en latency på 1024 samples. Det ger ju en fördröjning på lite drygt 23 ms kontra 1.45ms om jag spelat in med 64 samples. Genom att göra på det sättet får jag en impulsfil som ger mig ett larvigt kamfilter och känslan av att sitt i en plåtburk och lyssna eller så.Jag spelade in allt i Pro Tools och konverterade till pcm i Wavelab. Tekniskt var det hur lätt som helst, men sitter man på huvet så kan man göra lite idiotiska grejer som att jämföra impulser med 21,5ms fördröjning... kamfiltervarning? Aha, det kanske är det som är mitt problem :-) Men jag minns inte att jag satt på huvudet då jag spelade in... skumt... Lägsta latencyn för mitt ljudkort är 2 ms. Kan det duga? Det går inte att korrigera latencyn i efterhand då? Känns som att även 2 ms spelar roll i såna här sammanhang. 10 ms är som att sitta 3.44 m från högtalaren. dvs. inte så mkt! folk har en tendens att överskatta sitt hörande. då och då hör man kommentarer som "jag har sån himla latens, den är på hela 3 ms!" konstigt. jag hör då ingen skillnad på latens mellan 5 och 15 ms. definitivt edit: kan tillägga att när jag spelade in audio med cubase 5.0 på min pc-tid hade jag en latens på ungefär 2 sek. det var grejjer det.. ALLT fick chansas. och medhörning var ingen idé att ens starta. Redigerat 22 februari 2008 av IDF Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spass Postat 22 februari 2008 Dela Postat 22 februari 2008 eftersom wav, pcm och aiff borde vara samma sak testade jag att bara byta ändelse på filen detta funkade för mig utan problem. kan någon bekräfta att man kan göra såhär eller finns det nackdelar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Christoffer Bergfors Postat 23 februari 2008 Dela Postat 23 februari 2008 (redigerat) Skillnaden för 2ms borde inte vara så stor, däremot dryga 23ms motsvarar ju en ljudtransport på bortåt 8m. Viss skillnad. Klart det skulle gå att korrigera. Förskjut det inspelade svepet så att det ligger rätt i tid. I mitt fall 23,2199546485... ms. Redigerat 23 februari 2008 av Kryckan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.