alexfree Postat 5 oktober 2004 Postat 5 oktober 2004 Det är så att jag vill köpa en gitarr som jag vill ska vara halvakustiskt. Jag vill också då gärna ha en stålsträngad och den ska kosta runt 2000...då är det nog bäst att köpa begagnat eller? Men frågan är vad ska man välja och vad ska man akta sig för??
Henke Postat 5 oktober 2004 Postat 5 oktober 2004 (redigerat) Vad ska du med en halv akustisk gitarr till? Den kan bli gymt svårspelad och dessutom låter hela gitarrer som regel bättre. 🙂 Okej, sorry, jag ska sluta upp med mina språkfaschistfasoner! (Kunde bara inte hålla mig) I den prisklassen torde du väl kunna hitta en begagnad Seagull av någon snitsig modell. Dom verkar väldans prisvärda tycker jag... Äger ingen sådan själv men dom jag har testat har gjort ett gott intryck på mig. För du menar väl att du är ute efter en akustisk gitarr med mick? Redigerat 5 oktober 2004 av Henke
lavrell Postat 5 oktober 2004 Postat 5 oktober 2004 Du ska absolut INTE köpa en halvakustisk IFALL du inte ska spela LIVE med den. I inspelningssyfte går det inte ens att jämföra en inbyggd mic med att micka upp den med en schysst konding. Speciellt i prisklassen som du tänker köpa i så är mitt enda råd att köpa en ren akustisk. Och för den delen begagnat för 2000 spänn kommer du ingenstans med om du ska köpa nytt. Mvh Micke
alexfree Postat 5 oktober 2004 Trådstartare Postat 5 oktober 2004 ok grabbar, om jag köper en vanlig akustiskt gitarr då istället (ni har övertygat mig)....vad borde jag då titta på ? tips på begagnad marknaden!?
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 5 oktober 2004 Postat 5 oktober 2004 Jag vill ha en halv gitarr, helst på längden, Ja jävlar vad schysssssst det vore 🙂 Tänk att sätta sig på morgonen i bara kallingarna och skära si på låren med gitarrfan och en iskall grogg Så kan man klia sig på ryggen med också och va säker på att det klådan övergår i ett snyggt blodigt avtryck mot soffan. smärta är hälsa, hälsa ofta!
lavrell Postat 5 oktober 2004 Postat 5 oktober 2004 Ja du ska inte köpa en begagnad i en musikaffär iaf pga pålägg mm. Men håll stadigt kik på Blocket och Vendolin så hittar du nog någe skoj. Svårt att ge tips på märke osv eftersom det är så stor skillnad mellan modeller/skick ... En med cutaway är iaf att rekommendera ifall du vill plinka lite "solon" eller nåt 🙂 Håll bara utkik och snacka med polare som har koll på gura och åk och testa massa. Det är ju inte ett paket mjölk du köper 🙂 :)
Tobbe Postat 5 oktober 2004 Postat 5 oktober 2004 Hitta en du trivs med att spela på och som du tycker låter bra. Köp absolut inte beggat på nätet om du inte kan spela på dem. Tänk bara på att du nog tykcer alla stålsträngade är rätt svåra att spela på om du inte spelat så mycket förut. Dagen språkfråga: Är inte en halvakustisk gitarr en elgitarr med resonaslåda, typ jazzburk och en akustisk gitarr är alltid en akustsk gitarr oavsätt om man mickar den utanpå eller inuti? Har gått och funderat på det ett tag. Jag har alltid använt mig av ordet som beskriving för jazz burkar och liknande.
Zamn Postat 5 oktober 2004 Postat 5 oktober 2004 Ja, sätt en standard för uttrycket halvakustisk! Irriterar mig för mycket på att alla menar olika 😄 Tycker också att det ska gälla elgitarrer endast! Förslag på gitarr är den jag har nu, en Epiphone AJ-18S om du vill ha en budget som låter bra. Går nog hitta för runt 2000 beg eller nästan ny 😆 Jag hoppas dock EJ-200 ska vara ännu bättre... hittade en för 3000kr som jag köpte. Såg att det finns en likadan till ute på vendolin just nu...
Andreas L Postat 5 oktober 2004 Postat 5 oktober 2004 Hitta en du trivs med att spela på och som du tycker låter bra. Köp absolut inte beggat på nätet om du inte kan spela på dem. Tänk bara på att du nog tykcer alla stålsträngade är rätt svåra att spela på om du inte spelat så mycket förut. Dagen språkfråga: Är inte en halvakustisk gitarr en elgitarr med resonaslåda, typ jazzburk och en akustisk gitarr är alltid en akustsk gitarr oavsätt om man mickar den utanpå eller inuti? Har gått och funderat på det ett tag. Jag har alltid använt mig av ordet som beskriving för jazz burkar och liknande. Jopp, problemet uppstod väl bär man importerade det engelska orden "Semi-akustisk". Nu vet jag inte själv vad som är vad... fan oxå! Själv säger jag "semi-akustisk" när det gäller jazzburkar och "akustisk med mick" när det gäller ...ja just det. 😮
Ken Kängström Postat 5 oktober 2004 Postat 5 oktober 2004 Har många gånger blivit rättad. Sa halv-akustisk en lång perion men har vant av mig nu. El-akustiskt är det det det rätta ordet.
alexfree Postat 6 oktober 2004 Trådstartare Postat 6 oktober 2004 om man vill lära sig mer om gitarrer då, vad allt betyder, typ cutaway, 3/4 mm, finns det nån länk eller nån sida som kan hjälper en med det?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.