Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej !!

Jag vet inte om jag postade detta i rätt forum men flytta

den gärna om så inte är fallet.

Jag är verkligen nybörjare på det här med hemmastudio, tänkte mest köra midi-keyboard

och ev sång.

Skulle denna kombination kunna vara en vettig start :

Sequel eller Cubase SE

Ljudkort - Delta 1010LT eller EMU 0404 ( har inte Firewire, bara USB om det har någon betydelse)

Mikrofon - Studio Projekts B1 i fall den fungerar till något av ovanstående ljudkort ?

Har en stationär burk på 512 MB RAM, och 2,41 GHz och enligt en

tidigare tråd så kan det fungera som en start då jag knappast kommer

att göra några avancerade saker på ett tag 😏

Tack på förhand !!

// Henrik

Annons
Postat
Hej !!

Jag vet inte om jag postade detta i rätt forum men flytta

den gärna om så inte är fallet.

Jag är verkligen nybörjare på det här med hemmastudio, tänkte mest köra midi-keyboard

och ev sång.

Skulle denna kombination kunna vara en vettig start :

Sequel eller Cubase SE

Ljudkort - Delta 1010LT eller EMU 0404 ( har inte Firewire, bara USB om det har någon betydelse)

Mikrofon - Studio Projekts B1 i fall den fungerar till något av ovanstående ljudkort ?

Har en stationär burk på 512 MB RAM, och 2,41 GHz och enligt en

tidigare tråd så kan det fungera som en start då jag knappast kommer

att göra några avancerade saker på ett tag 😏

Tack på förhand !!

// Henrik

Inget av de korten du föreslår verkar ha fantommatning, vilket SP B1 micken kräver.

Isåfall borde du köpa en extern mic-preamp (förslagsvis VTB-1, heter den väl)

eller ett externt ljudkort med micpreamp och fantommatning!

Postat (redigerat)

Mikrofonen fungerar som tidigare nämnt inte utan fantom-matning så antingen ett annat ljudkort eller en extern micpreamp med fantommatning.

De två ljudkort du tog upp är dessutom två helt olika ljudkort...

Hur många kanaler behöver du kunna spela in samtidigt? antagligen inte mer än två eftersom du nämner bara keyboard och sång: Delta 1010LT är ett billigt flerkanals ljudkort (8 analoga) medans EMU 0404 är ett tvåkanaligt ljudkort, som borde räcka för dina behov? Båda korten är PCI och ingen av dem har micpreamp.

Jag skulle dock istället rekommendera "Emu 0404 USB" som har micpreamp med fantom-matning, vilket gör att du slipper köpa extern micpreamp. =)

Redigerat av Limpan
Postat

Mikrofonen fungerar som tidigare nämnt inte utan fantom-matning så antingen ett annat ljudkort eller en extern micpreamp med fantommatning.

De två ljudkort du tog upp är dessutom två helt olika ljudkort...

Hur många kanaler behöver du kunna spela in samtidigt? antagligen inte mer än två eftersom du nämner bara keyboard och sång: Delta 1010LT är ett billigt flerkanals ljudkort (8 analoga) medans EMU 0404 är ett tvåkanaligt ljudkort, som borde räcka för dina behov? Båda korten är PCI och ingen av dem har micpreamp.

Jag skulle dock istället rekommendera "Emu 0404 USB" som har micpreamp med fantom-matning, vilket gör att du slipper köpa extern micpreamp. =)

Tack så mycket för era svar, det uppskattas.

Vet inte om jag ska ha ett internt eller externt ljudkort

men ska läsa lite mer på forumet.

Det som ligger närmast för tillfället är väl EMU 0404 USB,

men annars är ett alternativ jag funderar på EMU 0404 + Art Tube MP som Preamp, kan

det vara en idé ??

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.