gunnarflax Postat 17 januari 2008 Dela Postat 17 januari 2008 tjena! jag har just köpt mig en Line6 Toneport UX2 och börjat spela in lite musik med hjälp av Ableton Live. Jag satsar på en lågbudgets hemmastudio, alltså utan akustik isolering och allt sådant, bara ljudkortet och ett par mickar. Och nu undrar jag eftersom jag är inte så bra på (inge bra alls faktiskt) mickar: vad ska jag köpa för någon mick om jag vill använda den till både inspelning från akustisk gitarr och sång, eller behöver jag köpa 2 olika mickar isåfall? vad är det för skillnad på dynamiska mickar och kondensator mickar? tipsa mig gärna om produkter också! Tackar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 17 januari 2008 Dela Postat 17 januari 2008 Finns tusentals trådar. Du kommer antagligen komma fram till att du vill ha en Studio Projects B1 mick, finns för ca 1000 kr. Den är skitbra till sång och akustisk gitarr och massa annat. Den är en kondensatormick, så den kräver 48 volts Fantommatning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 17 januari 2008 Dela Postat 17 januari 2008 Du kan hämta smakprov på hur en massa olika micar låter, på min testsite. Min favorit i den lägsta prisklassen är Studio Projects B1, som mrbjoorn också nämnde - men det är ju en smaksak. En dynamisk mic har ett litet upptagningsområde och oftast sämre ljud, medan kondensatormicar generellt har bättre ljud, men större upptagningsområden, så att rumsljud och eventuella ljud från omgivningen lättare kommer in i micen samtidigt med det man vill spela in. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gunnarflax Postat 19 januari 2008 Trådstartare Dela Postat 19 januari 2008 Tackar, jag ska kolla upp den där micken, och claes, jättebra initiativ att göra dom där inspelningarna, det hjälpte mig att få ett grepp om hur ljudkvalitén är! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Karlsson Postat 19 januari 2008 Dela Postat 19 januari 2008 Studio Projects B1 ! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BoJoel Postat 20 januari 2008 Dela Postat 20 januari 2008 (redigerat) Titta även på ADK A51 innan du bestämmer dig, kostar ca 1000-lappen. Redigerat 20 januari 2008 av BoJoel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gunnarflax Postat 20 januari 2008 Trådstartare Dela Postat 20 januari 2008 Titta även på ADK A51 innan du bestämmer dig, kostar ca 1000-lappen. är det någon större skillnad på dom 2 mickarna? ADK A51 och studio projects B1? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 20 januari 2008 Dela Postat 20 januari 2008 Titta även på ADK A51 innan du bestämmer dig, kostar ca 1000-lappen. är det någon större skillnad på dom 2 mickarna? ADK A51 och studio projects B1? Jag har ingen erfarenhet av ADK A51 tyvärr, men däremot äger jag en SP B1 och den är grym. Skillnaden kan väl vara lite olika färgningar och det är väl mest en smaksak. Vilken du än köper så kommer du bli nöjd. Jag rekomenderar ändå Studio Projects B1. Jag tycker dessutom att den är ganska mycket snyggare än ADK A51 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gunnarflax Postat 21 januari 2008 Trådstartare Dela Postat 21 januari 2008 haha, tackar, jag tror jag köper den, för den musikaffär närmast mig säljer bara B1 och inte ADK micken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 21 januari 2008 Dela Postat 21 januari 2008 4sound säljer TSM mt87s Mk II för 695:-.. den låter bra!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gunnarflax Postat 21 januari 2008 Trådstartare Dela Postat 21 januari 2008 4sound säljer TSM mt87s Mk II för 695:-.. den låter bra!! Jag lyssnade på den på claes sida och jag tyckte att studio projects B1 fick en bättre klang på gitarren... fast det kanske bara är jag, jag vet ju inte vad det är för skillnad i tekniska specifikationer 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 21 januari 2008 Dela Postat 21 januari 2008 4sound säljer TSM mt87s Mk II för 695:-.. den låter bra!! Jag lyssnade på den på claes sida och jag tyckte att studio projects B1 fick en bättre klang på gitarren... fast det kanske bara är jag, jag vet ju inte vad det är för skillnad i tekniska specifikationer 😲 Jag vill nog påstå att specifikationerna är bättre på B1:an, eftersom Studio Projects blandar sig i utveckligsarbetet och specificerar komponentval, ändrar grundkonstruktionen etc hos den kinesiska fabriken som anlitas för tillverkningen, medan TSM är en helt kinesisk konstruktion - en OEM-mic, där köparen (Luthman) får vilket tryck han vill om han köper tillräckligt många samtidigt - och det därför också finns dussintals andra "märken" som är identiska med den. Med detta inte sagt att de är dåliga, utan det är bara en förklaring av en del av skillnaden. Studio Projects B1 vann Studios shootout mellan budgetmicar för ganska länge sedan - och den är också min favorit i lägsta prisklassen. Att jag gillar den är förstås ingen garanti för att du gillar den, utan det är dina egna öron som avgör bäst vilken du gillar - och gillar du B1:ans färgning bäst, så är det den micen som är rätt för dig, oavsett specar. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gunnarflax Postat 24 januari 2008 Trådstartare Dela Postat 24 januari 2008 4sound säljer TSM mt87s Mk II för 695:-.. den låter bra!! Jag lyssnade på den på claes sida och jag tyckte att studio projects B1 fick en bättre klang på gitarren... fast det kanske bara är jag, jag vet ju inte vad det är för skillnad i tekniska specifikationer 😛 Jag vill nog påstå att specifikationerna är bättre på B1:an, eftersom Studio Projects blandar sig i utveckligsarbetet och specificerar komponentval, ändrar grundkonstruktionen etc hos den kinesiska fabriken som anlitas för tillverkningen, medan TSM är en helt kinesisk konstruktion - en OEM-mic, där köparen (Luthman) får vilket tryck han vill om han köper tillräckligt många samtidigt - och det därför också finns dussintals andra "märken" som är identiska med den. Med detta inte sagt att de är dåliga, utan det är bara en förklaring av en del av skillnaden. Studio Projects B1 vann Studios shootout mellan budgetmicar för ganska länge sedan - och den är också min favorit i lägsta prisklassen. Att jag gillar den är förstås ingen garanti för att du gillar den, utan det är dina egna öron som avgör bäst vilken du gillar - och gillar du B1:ans färgning bäst, så är det den micen som är rätt för dig, oavsett specar. 🙂 ok, tack så mycket alla som svarat, jag har bestämt mig för B1:an nu! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.