Jump to content
Annons

Vocals

Mollin (oregistrerad)

Recommended Posts

Mollin (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej,

Jag letar efter Acapella's för mina Ambient/Chillout projekt, det ska inte vara så långa sånger utan lite mer orientalisk känsla på det hela! Vet ni var man kan hitta?

Sen använder jag ju Reason 4.0 och skulle behöva få veta hur man på bästa sätt kan använda acapella's där! ska det vara i NN-XT eller i DrREX? 😏

Är lite stressad så det fick bli ett slarvigt men snabbt inlägg! hare gött!

Redigerat av Mollin
Annons
Postat (redigerat)
Hej,

Jag letar efter Acapella's för mina Ambient/Chillout projekt, det ska inte vara så långa sånger utan lite mer orientalisk känsla på det hela! Vet ni var man kan hitta?

Sen använder jag ju Reason 4.0 och skulle behöva få veta hur man på bästa sätt kan använda acapella's där! ska det vara i NN-XT eller i DrREX? 😆

Är lite stressad så det fick bli ett slarvigt men snabbt inlägg! hare gött!

Jag tror inte det spelar så stor roll vilken av enheterna du använder. Det är ju smidigt och enkelt för dej själv om du sjungit själv att bara klippa upp allt i ReCycle och sen slänga in det i en Dr.Rex, däremot så har ju NN-XT fler utgångar vilket gör att du kan ha lite olika effektuppsättningar på olika stycken, vilket kan vara en fördel i vissa sammanhang. En "recyclad" fil kan dessutom utan mycket trassel slängas in i en NN-XT, så det är ju egentligen inget problem där heller.

Jag har inte hållit på med röstsamplingar mycket alls, däremot så råkar jag veta att det tyska företaget Ueberschall säljer en massa samplade röster (jag letade efter bra trum-samplingar för ett tag sedan men valde till slut en vengance-skiva istället), dock så är allt material bundet till deras egen loop-player (plugg), vilket jag personligen inte tycker särskilt bra om. Däremot om du har ett värdprogram som kan hantera pluggar så borde det dock inte vara något problem i och med att du då kan bounca ner ljud du vill ha och sen ladda in dem i Reason.

Hoppas jag var till hjälp.

EDIT: Jag la upp en länk till en samplingsskiva jag gillade, dock så verkade inte länken funka så jag tog bort den.

Redigerat av Union
Mollin (oregistrerad)
Postat

Ja fast jag kan tycka det är lite svårt att klippa ihop allting i ReCycle, just med att det ska synka perf i Reason .. 😆 men det finns ju YouTube.

Postat
Ja fast jag kan tycka det är lite svårt att klippa ihop allting i ReCycle, just med att det ska synka perf i Reason .. 😆 men det finns ju YouTube.

I recycle behöver man ju egentligen bara ladda in en wav-fil och dra i känslighetsreglaget tills alla tagningar har blivit en egen slice och sedan spara ned det till en rex2-fil, det borde inte ta mer än några sekunder? Du kanske får lite problem om det är mycket brus eller om man sjunger oavbrutet under hela tagningen, men då gäller det väl helt enkelt bara att sjunga tajt. Annars så kan man ju faktiskt "tajta till" otajta sångtagningar i Celemony Melodyne som faktiskt inte bara fixar till pitchen på din röst, utan även kan en massa andra nyttiga småsaker såsom tempojusteringar och liknande.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.