Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har, som sagt, ställt till det för mig genom att genomföra inspelning av ett antal låtar i 48 Khz samplingsfrekvens och 24 bitar. Jag har förstått att just det här med 48 Khz ställer till det. Jag märker av det än mer när jag bouncar mixar från både Protools och Logic. Bibehåller jag samplingsfrekvensen så låter det oförändrat, väljer jag att det bouncade skall vara i 44, låter det inte alls lika bra. Detta gäller oavsett om jag behåller 24 bitar eller taggar ner till 16. Min slutsats är att det är någonting som inte min M-box klarar av så bra med just "nedskiftningen" från 48 till 44.

Hur skall jag gå tillväga? Jag vet att jag bör hoppa ner till 16 bitar när jag bouncar den färdigmastrade låten för CD-bränning, dvs så sent som möjligt i processen. När skall jag däremot gå ner till 44 KHz och hur?

Jag kan låna en DAT-bandare med S-PDIF-anslutningar. Blir det bäst så här: Jag mastrar och meckar tills det låter så bra jag kan. Jag lägger upp de färdigmastrade låtarna i PT med 48 KHz - 24 bitar. Sen låter jag dem gå via S-PDIF ut från M-Boxen in till DAT-bandaren. Sen öppnar jag en ny session i PT där jag har ställt in den på att ta emot 44 KHz 24 bitar. När jag väl fått alla filerna över dit via S-PDIF från DAT:en igen så borde de vara 44 KHz 24 bitar, nicht war?

Då borde jag sen kunna öppna Waveburner, importera filerna och bränna dem med dither.

Är detta det bästa för mig med min utrustning? Jag har Powerbook G4, PTLE med M-box som också jobbar för mitt Logic 7 och Waveburner. Jag har, som sagt, också möjlighet att låna in en DAT-bandare.

Hilfe!

Annons
  • Svar 70
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

Du kan ju Bounca med DAT spelaren inkopplad. Ställ bara in i playback engine i Pro Tools att S/pdif skall vara clock source så går du förbi din M-box. Ställ DAT-spelaren på 44,1 KHZ när du bouncar bara. Kanske var så du menade. Det borde fungera iaf, annars kanske du har någon pre-amp med s/pdif, då kan du ju även använda den som clock source. Hoppas det löser sig. Är inte alls kul när allt jobb man lagt ner blir förstört vid slutfasen.

MVH

Anders

Postat

Varför spela in i 48 khz??? Det är ju 44 som är för det normala cd-lyssnandet, 48 är till dvd-formatet.

Vill du spela in med bättre kvalite, så bör du ju gå upp till 88 i stället.

Postat

Har du tillgång till två datorer med bra ljudkort? Spela i så fall upp materialet i 48 kHz på den ena. Koppla de analoga utgångarna till den andra datorns analoga ingångar och spela in i 44,1 kHz.

Eller så flyttar du över mixfilerna till en pc och konverterar till 44,1 kHz med gratisversionen av Voxengo R8brain.

Postat (redigerat)

Jag förstår inte?

Jag kan då inte höra skillnad i kvalité när jag konvertera ner 48khz filer till 44.1.

Prova bounca ner i 48khz och sen konvertera ner hela 48khz filen till 44.1khz .

Redigerat av 4Trax
Postat
Jag förstår inte?

Jag kan då inte höra skillnad i kvalité när jag konvertera ner 48khz filer till 44.1.

Vilket program konverterar du i då, Pro Tools?

Testa att konvertera från 48 till 44,1 kHz på olika sätt och gör A/B-lyssning så kommer du eventuellt upptäcka vissa skillnader.

När jag gjorde ett test mellan olika program föredrog jag Voxengo R8brain. Som jämförelse lät t ex Cubase SX2 inte alls lika bra.

Postat
Jag förstår inte?

Vilket program konverterar du i då, Pro Tools?

Testa att konvertera från 48 till 44,1 kHz på olika sätt och gör A/B-lyssning så kommer du eventuellt upptäcka vissa skillnader.

När jag gjorde ett test mellan olika program föredrog jag Voxengo R8brain. Som jämförelse lät t ex Cubase SX2 inte alls lika bra.

Peak! på mac

Postat
r8brain Pro Linear Phase verkar klara sig väldigt bra. Läskigt att Logic får så dåliga värden...

Kolla in Cubase 4 mot Pro Tools då.

Postat

Peak! på mac

Har du jämfört med Pro Tools eller Logic?

Nej, måste testa det.

Att det är skillnad på filerna förstår jag men att det skulle höras skillnad det trodde jag inte.

Hör iaf ingen skillnad i Peak efter konvertering. Eller så har jag aldrig lyssnat ordentligt 😄

Postat

Värt att nämnas är att man bör ta en titt på färgskalan till höger. Även om skillnaden är stor mellan olika inspelningsprogram så rör det sig för det mesta om skräp som uppstår under -100dB. Med andra ord saker som kan höras i en mix men inte nödvändigtvis behöver göra det.

Här är en rolig sida för den som jobbar med samplers också - http://www.discodsp.com/highlife/aliasing/

Det är visserligen bara intressant om man vill pitcha samplingar men i det läget är skillnaden å andra sidan ganska stor mellan olika samplare

Postat
Värt att nämnas är att man bör ta en titt på färgskalan till höger. Även om skillnaden är stor mellan olika inspelningsprogram så rör det sig för det mesta om skräp som uppstår under -100dB. Med andra ord saker som kan höras i en mix men inte nödvändigtvis behöver göra det.

Här är en rolig sida för den som jobbar med samplers också - http://www.discodsp.com/highlife/aliasing/

Det är visserligen bara intressant om man vill pitcha samplingar men i det läget är skillnaden å andra sidan ganska stor mellan olika samplare

jädrar vilken skillnad mellan samplare..!!!

EXS24 är visst inte så bra som jag alltid tyckt.. 😄

Postat

Nu måste jag bara frånga originalpostaren, vad har du för inställning på "conversion quality" i ProTools? (Setup->Preferences->Editing->Conversion Quality) denna ska vara inställt på Tweak Head. Iofs pratar du ju om problem vid bounce men det skadar ju alldrig att fråga.

Tackar för länken Majken, hann inte kolla så mycket nu, men det skulle vara schysst att kunna ladda ner filerna och köra in dom i mitt proffs A/B/X testprogram som slumpar ordningen, dubblerar tester och där man inte har nån aning om vad det är man lyssnar på, förrän när man ser sina betygsresultat.

Postat
Du kan ju Bounca med DAT spelaren inkopplad. Ställ bara in i playback engine i Pro Tools att S/pdif skall vara clock source så går du förbi din M-box. Ställ DAT-spelaren på 44,1 KHZ när du bouncar bara. Kanske var så du menade. Det borde fungera iaf, annars kanske du har någon pre-amp med s/pdif, då kan du ju även använda den som clock source. Hoppas det löser sig. Är inte alls kul när allt jobb man lagt ner blir förstört vid slutfasen.

MVH

Anders

Tack för alla svar! Gizmozis, Du verkar tycka att jag är på rätt spår? Tror Du att det gör någon skillnad om jag ställer DAT:en på 44 eller att jag ställer PT/Logic på att ta emot 44 från DAT:en?

Postat
Varför spela in i 48 khz??? Det är ju 44 som är för det normala cd-lyssnandet, 48 är till dvd-formatet.

Vill du spela in med bättre kvalite, så bör du ju gå upp till 88 i stället.

För att jag inte visste bättre!

Postat
Har du tillgång till två datorer med bra ljudkort? Spela i så fall upp materialet i 48 kHz på den ena. Koppla de analoga utgångarna till den andra datorns analoga ingångar och spela in i 44,1 kHz.

Eller så flyttar du över mixfilerna till en pc och konverterar till 44,1 kHz med gratisversionen av Voxengo R8brain.

Hej Joachime!

Jag har inte en dator till. Skulle det funka att skyffla det från dator till DAT och tillbaka igen via de vanliga, analoga ut- och ingångarna eller förlorar jag för mycket ljudkvalitet?

Postat

Intressant, Majken!

Vad är det som händer när man konverterar ner från 48 till 44? Jag har provat några olika saker på lite olika utrustning (Mac, logic, PTLE, M-box, DIGI 001, DIGI 002 plus olika pc med musikprogram). Sammantaget hävdar jag att det hörs en skillnad och att det är lätt att höra försämringen. Jag menar absolut inte att jag skulle ha "bra öron" utan är övertygad om att de flesta skulle bli grymt besvikna om deras låtar skulle utsättas för denna försämring. Vad är det som händer med ljudet vid denna konvertering?

Postat
Nu måste jag bara frånga originalpostaren, vad har du för inställning på "conversion quality" i ProTools? (Setup->Preferences->Editing->Conversion Quality) denna ska vara inställt på Tweak Head. Iofs pratar du ju om problem vid bounce men det skadar ju alldrig att fråga.

Tackar för länken Majken, hann inte kolla så mycket nu, men det skulle vara schysst att kunna ladda ner filerna och köra in dom i mitt proffs A/B/X testprogram som slumpar ordningen, dubblerar tester och där man inte har nån aning om vad det är man lyssnar på, förrän när man ser sina betygsresultat.

Självklart är jag ett "Tweak Head"! Men Du har rätt i att denna inställningsmöjlighet gör skillnad.

Postat
Vad är det som händer när man konverterar ner från 48 till 44?

Du plockar helt enkelt bort ett antal samplingspunkter, vilka punkter som plockas bort avgörs av hur själva koden är skriven. Det är alltid enklare att halvera samplingsfrekvensen för bättre ljudkvalité, tex 88,2 /2 = 44,1 kHz, själva koden och bestämma vilka samplingspunkter som ska tas bort för bättre resultat är enklare. Så om målfrekvensen är 44.1 så spelar du antingen in i 44.1 , 88 eller 176 kHz samplingsfrekvens.

Är målfrekvensen 48 kHz så spelar du in i antingen 48 , 96 eller 192 kHz.

Postat

Ingen här som kan testa ett svep genom en Apogee D/A 48 kHz -> A/D 44kHz? 🙂

Postat (redigerat)

Du skulle inte ha lust att förklara lite mer? 😉 Jag förstår inte riktigt testsidan.

Tack.

http://src.infinitewave.ca/help.html

och vad jag förstår så visar graferna på hur dom olika systemen hanterar konvertering från 96kHz till 44,1kHz

inte hur systemen "låter" vid inspelning-avspelning i samma värde

Redigerat av Demonproducenten
Postat

Du plockar helt enkelt bort ett antal samplingspunkter, vilka punkter som plockas bort avgörs av hur själva koden är skriven. Det är alltid enklare att halvera samplingsfrekvensen för bättre ljudkvalité, tex 88,2 /2 = 44,1 kHz, själva koden och bestämma vilka samplingspunkter som ska tas bort för bättre resultat är enklare. Så om målfrekvensen är 44.1 så spelar du antingen in i 44.1 , 88 eller 176 kHz samplingsfrekvens.

Förlåt, jag uttryckte mig oklart! Varför låter det så tråkigt efter konverteringen? Varför klarar utrustningen inte riktigt av det? Kör jag analogsladdar över till en DAT och sen tillbaks in i en 44 KHz-session så låter det ju jättebra. Varför klarar inte utrustningen av att konvertera ner från 48 till 44?

• 2 veckor senare...
Postat

Varför skulle vara enklare att halvera samplingsfrekvensen? Skulle 88,2 vara bättre än 96kHz? Isåfall varför och vad baserar du detta på?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.