Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Lee skrev så här i en tidigare tråd här på forumet:

"Du skall använda stenull. När det gäller ljudisolering så finns det bara ett sätt att stoppa ljud och det är massa (vikt alltså)"

Precis!

Ljudisolering = stenull

Akustikbehandling = glasull (som faktiskt ÄR rätt benämning, eftersom Gullfiber är ett varumärke, men det finns ju andra tillverkare av glasull också... 🙂 )

Det är ju just akustikbehandla jag ska göra så det är ju det givna valet då. Och då var jag inte helt ute och cyklade. 😉

Nä jag får nog ge mig in i diskussionen i alla fall.

Du skall inte använda dig stenull eller markskivor för akustikbehandling inomhus om du inte tänker bygga basfällor. (Med basfällor gör det inget om man använder stenull för man försöker dämpa energin i vågen. Precis som Claes sa.) Du skall använda glasull.

Sen tror jag alla, inkusive Saver själv, har glömt bort hans första intention att bygga "slat absorbers" i rummet. Fördelen med dessa är att man behåller ett visst liv i lokalen samtidigt som man dämpar kända problemfrekvenser. Känner man inte till frekvenserna så kan man ändå bygga bredbandabsorbenter som hjälper ljudbilden. Men de käkar utrymme på ett sätt som kan vara rätt jobbigt. I alla fall om man bara har 17kvm att använda sig av.

Själv använder jag corner absorbers i en egen model. (Byggbeskrivning på Lightweight Corner Absorber) Sedan har jag ett heldämpat hörn för sånginspelning. Runt monitorplatsen används GoldenAge plattor för dämpning. I taket hänger "moln" av samma typ som hörnabsorbenterna. (Fast DrHans har ett par snygga på forumet som kan var värda att kolla också.) Jag struntade helt i slat abosrbers eftersom de käkade upp för mycket av utrymmet. Dessutom, genom att placera ut dämpskummet med lite mellanrum så får man lite reflekterat och lite dämpat vilket gör att rummet får en behaglig klang.

Om du ändå har bestämt dig för slat absorbers så tycker jag att du skall greppa en del av John Seyers idéer i ditt rum. Han älskar slat absorber och använder dem i sina konstruktioner. DIY Wall Units

Slat absorbers är det enda valet. Det sjunger i rummet som det är nu och att sätta ut lite dämpare här och där skulle helt enkelt inte funka. Klart man inte ska dämpa det sönder och samman men det kommer bli helt ok ljudbild tror jag.

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postat

"Budget-isoleringen" finns bara i 95 mm tjocklek. Räcker det? Kan ju börja med det och kanske dra upp lite gardiner som Ludgo-pelle var inne på. Att köra dubbla lager känns lite väl tjockt när rummet krymper med 20cm på var sida.

Postat
Slat absorbers är det enda valet. Det sjunger i rummet som det är nu och att sätta ut lite dämpare här och där skulle helt enkelt inte funka. Klart man inte ska dämpa det sönder och samman men det kommer bli helt ok ljudbild tror jag.

Sjunget minskar inte på grund av att du använder slat absorbers om du inte har ett rejält djup bakom dem. De är ett bara ett annat sätt att blanda reflekterande yta med dämpande yta. Mitt rum hemma är på 17kvm och sjunger inte på något sätt och då finns det inte en enda slat absorber, men däremot hörnabsobenter sneda vinklar på tak etc.

Är du helt inne på slat absorbers så lycka till och använd de mått och beskrivning som finns på Sayers hemsida (länken ovan). 🙂

(Sedan vill du bara fästa i tak och golv för att träplanken skall röra sig, vilket är helt meningslöst eftersom tanken är att de skall reflektera och inte röra sig alls. Bara ett litet klargörande.)

Postat (redigerat)

Sjunget minskar inte på grund av att du använder slat absorbers om du inte har ett rejält djup bakom dem. De är ett bara ett annat sätt att blanda reflekterande yta med dämpande yta. Mitt rum hemma är på 17kvm och sjunger inte på något sätt och då finns det inte en enda slat absorber, men däremot hörnabsobenter sneda vinklar på tak etc.

Är du helt inne på slat absorbers så lycka till och använd de mått och beskrivning som finns på Sayers hemsida (länken ovan). 🙂

(Sedan vill du bara fästa i tak och golv för att träplanken skall röra sig, vilket är helt meningslöst eftersom tanken är att de skall reflektera och inte röra sig alls. Bara ett litet klargörande.)

Då vet jag inte om vi pratar om samma sak. Slat absorbers kanske inte är namnet på det då.

Att ett rum sjunger och ett annat inte är ju inte så mycket att gå på heller. Det kanske löste dina problem att bara fylla upp hörnen men du får ju hålla i tanke att vad väggarna består av i dom olika rummen. Det här är en källarlokal med betong och som mest ett lager färg, inga gipsskivr, tapeter, isolering och allt vad det nu kan vara.

Och vad länken beträffar så var det ingen direkt info om en sådan vägg, eller förstod jag inte sammanhanget?

Redigerat av saverman
Postat
Dessutom, genom att placera ut dämpskummet med lite mellanrum så får man lite reflekterat och lite dämpat vilket gör att rummet får en behaglig klang.

Tvärt om så ökar effektiviteten hos panelerna p g a kantdiffraktionseffekten. D v s, x antal paneler kant i kant absorberar mindre är om uppsatta i schackmönster.

Det är för övrigt p g a detta fenomen som uppmätta absorptionskoefficienter över 1 överhuvudtaget kan förekomma.

Postat
Dessutom, genom att placera ut dämpskummet med lite mellanrum så får man lite reflekterat och lite dämpat vilket gör att rummet får en behaglig klang.

Tvärt om så ökar effektiviteten hos panelerna p g a kantdiffraktionseffekten. D v s, x antal paneler kant i kant absorberar mindre är om uppsatta i schackmönster.

Det är för övrigt p g a detta fenomen som uppmätta absorptionskoefficienter över 1 överhuvudtaget kan förekomma.

Sant, sant. Men det jag menade var inte att man skulle fulltapetsera med absorbenter, utan snarare att använda dem sparsamt. Jag har väldigt lite (Och en hel jämrans låda över...)

vt_4cr.jpg

Eller Rock'n'Roll

dst_1lr.jpg

Postat
Blue Bear Studios har en hel drös med slat absorbers i olika vinklar och vrår. Var det detta du menade? http://johnlsayers.com/Pages/Bluebear.htm

Och har den gode John stoppat in en studio i en container. Kolla Update1 sidan framför allt! http://johnlsayers.com/Studio/Mainpage/MP-Mark.htm

Ah, ja det där såg ju bekant ut. Men lite snäppet glesare mellan spalterna och att ställa dom vertikalt men annars så. Tackar för länkarna, ska läsa på lite där. Har en akustikkännare till hjälp oxå så jag får gott om tips från honom och har några av hans egna rum och studiobyggen som referens.

Vad tror ni om tjockleken? Kan man klara sig på 95mm utan att behöva tillför allt för mycket i efterhand? Borde man slå på dubbelt direkt eller satsa på ett märke som har 145mm i utbudet?

Postat
Beror på vilka frekvenser du vill dämpa. Mjuka absorbenter dämpar ner till en kvarts våglängd av tjockleken. 145mm = 593 Hz.

Vänta nu. Något är fel med ekvationen. Ju tunnare absorbent desto länre ned absorberar den? 🙂

Postat

Det är ingen ekvation utan skall läsas 145mm motsvarar kvartsvåglängden av ljud i luft vid 593Hz. (ljudhastighet 344m/s)

Jag tror nog att du klarar dig fint på 95cm men du skall nog vinkla panelerna lite för att få dem lite mer bredbandiga. Sedan skall nog inte gapet mellan brädorna vara allt för stort eftersom mindre bredd på mellanrum gör att den kommer ner lägre i frekvens. Här finns en liten, men bra förklaring. SaeCollege

Formeln är dock felaktig och skall vara

fo = 2160*sqrt(r/((d*1.2*D)*(r+w)))

och inte den felaktiga som står på SaeCollege hemsida. (Däremot är Excelbladet man kan ladda hem korrigerat och rätt.)

Postat

själv ska jag sätta upp 9cm tjocka madrasser i taket,för att försöka få bort lite burk klang i mitt långsmala lilla rum..

som förövrigt är tackt av tjocka mattor,och mattor uppsatta på de långa väggarna!

proffsigt & matematiskt korrekt..eller?? 😉

Postat
Det är ingen ekvation utan skall läsas 145mm motsvarar kvartsvåglängden av ljud i luft vid 593Hz. (ljudhastighet 344m/s)

Jag tror nog att du klarar dig fint på 95cm men du skall nog vinkla panelerna lite för att få dem lite mer bredbandiga. Sedan skall nog inte gapet mellan brädorna vara allt för stort eftersom mindre bredd på mellanrum gör att den kommer ner lägre i frekvens. Här finns en liten, men bra förklaring. SaeCollege

Formeln är dock felaktig och skall vara

fo = 2160*sqrt(r/((d*1.2*D)*(r+w)))

och inte den felaktiga som står på SaeCollege hemsida. (Däremot är Excelbladet man kan ladda hem korrigerat och rätt.)

Jag tänkte köra 9 mm mellan panelerna. Dessutom är panelen sluttande, diffar 10 mm ugefär mellan de olika kanterna. Hur borde jag sätta den? Alla lutande bakåt från mixplats?

Postat

Funderar på att ta ett dyrare alternativ av isolering på väggen framför och bakom mig och snäppet billigare på sidorna. Känner att jag inte vill lägga ut tokmycket på en lokal jag inte äger utan bara hyr men vill ändå få det ok. Spontana tankar om detta?

ljudtekniker (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Ska dämpa rummet i nya lokalen jag har hyrt.

Så vilket material och hur tjockt? Bör tillägga att det inte behöver isolera utåt eller innåt utan bara dämpa.

Akustik är skojigt men svårt.

Om du dämpar din lokal så får du ett typist "dämpad liten lokal-ljud" på dina inspelningar.

Även om du dämpar första reflexen i vissa frekvenser så är andra kvar lika starka som tidigare.

Att sätta upp basfällor kan bli en riktig grop att falla i då det gör att ni kommer att skruva på instumenten för att kompensera för fällorna. Det blir riktigt rörigt.

Rekommendation för ett behagligt och bekvämt ljud.

Behåll rummets akustik men få ordning på reflexerna.

Kläm in så många stolar och soffor ni kan. Häng upp många fina tavlor med riktigt feta ramar. Lägg en eller flera lager mattor på golvet speciellt under mikrofonerna. Häng upp fina väckade gardiner här och där men lämna lika mycket vägg kvar mellan gardinerna!

Det viktigaste är att rummet är "rätt" enligt våra öron. Så nära ett vanligt rum som möjligt. Då låter de inspelade instrumenten trovärdiga och man "glömmer bort" rummet och lyssnar istället på musiken.

/ljudteknikern

Redigerat av ljudtekniker
Postat

Hänger fortfarande inte med. Vilken är kopplingen mellan 145 mm isoleringsplatta och 593 Hz ljudvåg?

Postat

En traditionell absorbent absorberar bas genom att "hindra" partikelrörelsen i mediet. För att detta ska fungera så måste absorbenten befinna sig där det finns en partikelrörelse. Vid ytan av en solid vägg är partikelhastigheten noll men tryckvariationen är maximal. Partikelrörelsen är maximal en ¼ våglängd ut från väggen. Det är p g a detta som andra metoder används för att effektivt dämpa bas;

http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp

Postat

Men oj oj oj så komplicerat det ska vara för att bygga en liten amatörstudio för hemmabruk! Efter allt snack i den här tråden låter det nästan som att det ska byggas en ny Polar-studio med ljudtekniker och musiker på elit-nivå!! Men okay...när man väl har en perfekt akustik så ska man ju ta vara på den akustiken i resten av ljudkedjan också så att den fina akustiken inte går förlorad. Men det är ju en baggis som precis alla klarar av att hantera förståss....

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

Håller med Ludgo-Pelle till viss del. Många ekvationer och fysiska uträkningar som dök upp. Det är ingenting jag sätter mig och räknar på utan var mest intresserad av svaren däremellan, så jag är nöjd. Men snackar vidare om ni vill, absolut inte mig emot.

Postat
Men oj oj oj så komplicerat det ska vara för att bygga en liten amatörstudio för hemmabruk! Efter allt snack i den här tråden låter det nästan som att det ska byggas en ny Polar-studio med ljudtekniker och musiker på elit-nivå!! Men okay...när man väl har en perfekt akustik så ska man ju ta vara på den akustiken i resten av ljudkedjan också så att den fina akustiken inte går förlorad. Men det är ju en baggis som precis alla klarar av att hantera förståss....

Långt och komplicerat? Och det skall komma från en som skriver nästan en halv avhandling på kuddens utformning i bastrumman? 🙂

Låt oss då köra det enkelt: Man har panelerna i slat absorbers för att man skall absorbera lägre i frekvens. Vill man inte räkna på det utan sätter dem som man tycker (glest) så kommer panelerna endast ge en del reflektioner och det som smiter emellan kommer att dämpas. Man kan alltså välja på att sätta dämpning runt hela rummet och sedan paneler utanpå eller sätta mindre dämpning och låta mer vägg vara synlig och få samma dämning/reflektion. Personligen tyckte jag bara att det var bättre att använda mindre dämpmaterial och behålla rummets storlek.

(Och vad det gäller ekvationen: λ = c / f, där λ våglängd, c = ljudhastighet, f = frekvens. Glöm inte att dividera våglängden med 4 för att få fram kvartsvåglängden. Ursäkta min akademiska bakgrund.)

Postat
(Och vad det gäller ekvationen: λ = c / f, där λ våglängd, c = ljudhastighet, f = frekvens. Glöm inte att dividera våglängden med 4 för att få fram kvartsvåglängden. Ursäkta min akademiska bakgrund.)

Sådärja! 🙂

• 2 veckor senare...
Postat

För att förtydliga det där med olika isolering så är det densiteten som gör skillnaden. ex så finns glasfiber, stenull och sund i olika densitet. så att kolla densiteten på materialet beroende på vad som skall absorberas/reduceras. Sen kan man jobba med luftspalter för att få bra absorption om man inte vill köpa hur mkt isolering som helst.

Bifogar en absorptions kurva för sund absorbenter med olika tjocklek och montagsätt för att visa hur absorptionen ändras. Dessa sifforor är för Sund materialet och inte glasfiber eller stenull.

http://www.akustikmiljo.se/public/file.php...1144136_2_5.jpg

Postat

Densiteten avgör bara hur effektivt partikelrörelsen dämpas (som är maximal en ¼ våglängd ut från väggen). Hur djupt i frekvens den dämpar bestäms av tjocklek (om porös absorbent mot vägg, luftspalt hjälper m a o).

• 2 veckor senare...
jetflex (oregistrerad)
Postat

Jag har en del ljudisolering kvar typ stepisol som tillverkas av ET emballage, som jag säljer billigt

20 mm tjockt i mattor 1000 x2000 mm.

maila mej jetflex@jetflex.se

Postat
Nä jag får nog ge mig in i diskussionen i alla fall.

Du skall inte använda dig stenull eller markskivor för akustikbehandling inomhus om du inte tänker bygga basfällor. (Med basfällor gör det inget om man använder stenull för man försöker dämpa energin i vågen. Precis som Claes sa.) Du skall använda glasull.

Sen tror jag alla, inkusive Saver själv, har glömt bort hans första intention att bygga "slat absorbers" i rummet. Fördelen med dessa är att man behåller ett visst liv i lokalen samtidigt som man dämpar kända problemfrekvenser. Känner man inte till frekvenserna så kan man ändå bygga bredbandabsorbenter som hjälper ljudbilden. Men de käkar utrymme på ett sätt som kan vara rätt jobbigt. I alla fall om man bara har 17kvm att använda sig av.

Själv använder jag corner absorbers i en egen model. (Byggbeskrivning på Lightweight Corner Absorber) Sedan har jag ett heldämpat hörn för sånginspelning. Runt monitorplatsen används GoldenAge plattor för dämpning. I taket hänger "moln" av samma typ som hörnabsorbenterna. (Fast DrHans har ett par snygga på forumet som kan var värda att kolla också.) Jag struntade helt i slat abosrbers eftersom de käkade upp för mycket av utrymmet. Dessutom, genom att placera ut dämpskummet med lite mellanrum så får man lite reflekterat och lite dämpat vilket gör att rummet får en behaglig klang.

Om du ändå har bestämt dig för slat absorbers så tycker jag att du skall greppa en del av John Seyers idéer i ditt rum. Han älskar slat absorber och använder dem i sina konstruktioner. DIY Wall Units

Tjena!

Mitt studiobygge blev väldigt bra och kan här komma med en liten beskrivning:

Markskiva 50mm på golv där jag ställde ett fristående regelverk med 70mm gullfiber ett lager gips mot yttervägg samt 50mm mellanrum och ytterligare ett lager gips och 70mm iso.

Alltså yttervägg 70 iso,gips, 50mm mellanrum,gips, 70mm iso, tyg, 22x95mm plankor och slutligen satte jag upp akustikplattor i tak och på väggarna

Har bilder ifall någon är intresserad..

Postat

Absolut! Släng upp en länk.

Jag har lagt ut en heltäckande matte som ligger på gummifötter, ställt ett fristående regelverk ovanpå det och 95mm fiberskivor. Än så länge sitter det bara tyg över men det kommer upp spalt över framöver. På tre ställen sitter dessutom lite mer avancerade paneler. Ska ordna bilder när det är klart tänkte jag.

Postat
Absolut! Släng upp en länk.

Jag har lagt ut en heltäckande matte som ligger på gummifötter, ställt ett fristående regelverk ovanpå det och 95mm fiberskivor. Än så länge sitter det bara tyg över men det kommer upp spalt över framöver. På tre ställen sitter dessutom lite mer avancerade paneler. Ska ordna bilder när det är klart tänkte jag.

Var laddar jag upp bilder?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.