Jump to content
Annons

Vilken isolering?

saverman

Recommended Posts

Ska dämpa rummet i nya lokalen jag har hyrt. Drar upp en regelstomme och lägger isolering emellan, täcker över med ett tunnar tyg för att dölja upp och lägger sedan träspalt över. Funderar på vilken isolering man ska använda. Några idéer? Jag VET att jag läste någonstans för bara några dagar sedan att det ena materialet var bättre att använda än det ena men nu har jag letat hela eftermiddagen utan att hitta var det stod.

Så vilket material och hur tjockt? Bör tillägga att det inte behöver isolera utåt eller innåt utan bara dämpa.

Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

ska du dämpa rummets karaktär eller bara bygga basfällor?

beroende på storleken på rummet så bör du ju ha minst 20-30 cm med isolering för att basen ska bli kontrollerad..

kolla in http://www.mhsoft.nl/AcousticTreatment.asp för att räkna lite på vilka frekvenser som kommer att resonera i ditt rum.

Dela på andra sajter

Jag ska bara dämpa karaktären. För tillfället har det en efterklang som hänger kvar ett bra tag.

Menar du 20-30 cm på var vägg? Låter rejält tilltaget. Jag var inne på 15 på var vägg.

ok!

gör några mätninar och beräkningar på ditt rum med hjälp av den länken jag skickade, sen kan du enkelt räkna ut hur djupa absorbenter du behöver för att få en neutral klang i rummet.

15 cm kan du dämpa ner till 3-400 Hz med. Allt under det kommer resonera väldigt mkt. men som sagt beroende på storlek av rum, så kommer det med säkerhet att resonera väldigt mkt under 80 Hz och neråt, och då blir rummet bumligt och stökigt, och ska man spela in bastrumma eller kontrabas eller basförstärkare där inne kommer det låta hemskt..!!!

när man akustikbehandlar måste man tänka på hela registret!!!

Dela på andra sajter

Några basinstrument är det inte fråga om direkt. Är mest ett litet produktionsutrymma. Line:a gitarrer och lägga lite sång. Den där sidan har jag kikat på innan vet jag men fattar ärligt talat inte någonting alls av den. 😄 Den ber en skriva in ETT mått i rummet. Borde den inte ta alla? Vad är det den visar?

Har en snabb ritning jag gjorde men hur laddar jag upp den? Hittar bara för att länka till en bild.

Dela på andra sajter

Några basinstrument är det inte fråga om direkt. Är mest ett litet produktionsutrymma. Line:a gitarrer och lägga lite sång. Den där sidan har jag kikat på innan vet jag men fattar ärligt talat inte någonting alls av den. 😄 Den ber en skriva in ETT mått i rummet. Borde den inte ta alla? Vad är det den visar?

Har en snabb ritning jag gjorde men hur laddar jag upp den? Hittar bara för att länka till en bild.

forumbilder.se

Dela på andra sajter

jag skulle, om jag vore du, satsa på att bygga bra från början och bygga efter konstens alla grundläggande regler. men om du känner att du inte har tid lust eller råd att bygga ett rum som låter bra från grunden så är det ju självklart ditt val. du kan definitivt slänga upp ngra moln på väggarna med träreglar som binder in glasull, men frågan är hur länge det räcker. tänkt dig om du får ett jobb där du ska banda trummor eller bas?

iofs gör du nog inte sämre musik för att du väljer en "genväg".. 😄

Dela på andra sajter

jag skulle, om jag vore du, satsa på att bygga bra från början och bygga efter konstens alla grundläggande regler. men om du känner att du inte har tid lust eller råd att bygga ett rum som låter bra från grunden så är det ju självklart ditt val. du kan definitivt slänga upp ngra moln på väggarna med träreglar som binder in glasull, men frågan är hur länge det räcker. tänkt dig om du får ett jobb där du ska banda trummor eller bas?

iofs gör du nog inte sämre musik för att du väljer en "genväg".. 🙂

Fett nice länk! Tack för den!

Som jag sa innan så är det här bara ett utrymme på 17 kvm, ett rum, som jag ska ha som produktionslokal. Det är inte någon studio i sig utan jag behöver den för mitt eget låtskrivande och postproduction-arbete. Behöver inget välljudande rum med klockren akustik för trummor eller bas. Det enda (i stort sett) akustiska som läggs är sång. Kanske då och då mickar upp någon akustisk gura men mer än så blir det inte. Behöver jag göra det bättre så har jag KM Studio... 🙂

Här är planlösningen:

planlösning.jpg

Redigerat av saverman
Dela på andra sajter

ok!!! rummet har ngt väldigt bra. en redan färdig sak. en snevägg.. det kommer förmodligen stoppa riktigt lågfrekventa stående vågor. eller stoppa, snarare förhindra.

följ DrHans recept på absorbenter. det kommer hjälpa dig långt!!

du kan bygga ett litet rum där du kan stänga in sångare/sångerskor och gitstärkare!! 😲

Dela på andra sajter

Hehe, nja, något litet bås tror jag att jag skippar den här gången.

Jag har en god och pålitlig källa för hur jag ska göra med väggen (det sättet jag beskrev tidigare) och själv både jobbat och lagt sång flera gånger i ett sådant ett rum med dessa väggar och gillat det skarpt. Just den gången var det ett omgjort garage men hoppas att det går att applicera på min lilla källarvrå. Jag funderade mest kring det där med vilket material som skulle vara bäst att använda i dämpningen, glasull eller vad det andra nu hette? Och jag VET ju så väl att jag läste för bara någon vecka sedan där någon skrev "använde 'det här' istället för 'det där'..." men nu hittar jag som sagt inte diskussionen.

Dela på andra sajter

Är det ordet Markskivor du letar efter?

Personligen skulle jag nog ha valt just markskivor i ditt fall och jag skulle nog nöja mig med 15 cm eller vad du nu sa. Visst är det bättre med den dubbla tjockleken, men då blir det dubbelt så dyrt också. Dessutom så får jag uppfattningen att du inte har ambitionerna att bygga en studio som ersätter Polar-studion! Ibland behöver man inte göra allting så himla pretantiöst och det duger ofta väldigt gott ändå. Om du sedan vill så kan du bygga några enkla basfällor som du placerar i hörnen. Jag gissar att du blir nöjd även med 15 cm.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Dela på andra sajter

ok!!! rummet har ngt väldigt bra. en redan färdig sak. en snevägg.. det kommer förmodligen stoppa riktigt lågfrekventa stående vågor. eller stoppa, snarare förhindra.

du kan bygga ett litet rum där du kan stänga in sångare/sångerskor och gitstärkare!! 😐

Det är tyvärr en seglivad myt att snedställda väggar förhindrar uppkomsten av stående vågor.

Dela på andra sajter

du kan bygga ett litet rum där du kan stänga in sångare/sångerskor och gitstärkare!! 😲

Det är tyvärr en seglivad myt att snedställda väggar förhindrar uppkomsten av stående vågor.

Det minskar de kraftiga stående vågor som hade uppstått om rummet hade parallella väggar - MEN i stället får man många fler stående vågor som är svagare, men också i princip omöjliga att räkna på... 😐

I själva verket kan det alltså vara enklare att ha kvar den rektangulära formen på rummet och bygga avstämda basfällor (alternativt använda bredbandiga absorbenter), i stället för att bygga rummet utan parallella väggar och inte ha en chans att räkna ut vilka problemfrekvenser som kommer att uppstå.

Dela på andra sajter

Det minskar de kraftiga stående vågor som hade uppstått om rummet hade parallella väggar - MEN i stället får man många fler stående vågor som är svagare, men också i princip omöjliga att räkna på... 😐

I själva verket kan det alltså vara enklare att ha kvar den rektangulära formen på rummet och bygga avstämda basfällor (alternativt använda bredbandiga absorbenter), i stället för att bygga rummet utan parallella väggar och inte ha en chans att räkna ut vilka problemfrekvenser som kommer att uppstå.

Med större vinklar så kan resonansernas amplitud minska med ca 10% men som du säger så blir matten absurd.

Dela på andra sajter

Personligen skulle jag nog ha valt just markskivor i ditt fall och jag skulle nog nöja mig med 15 cm eller vad du nu sa. Visst är det bättre med den dubbla tjockleken, men då blir det dubbelt så dyrt också. Dessutom så får jag uppfattningen att du inte har ambitionerna att bygga en studio som ersätter Polar-studion! Ibland behöver man inte göra allting så himla pretantiöst och det duger ofta väldigt gott ändå. Om du sedan vill så kan du bygga några enkla basfällor som du placerar i hörnen. Jag gissar att du blir nöjd även med 15 cm.

Markskivor? Vad är det? - blir mitt svar. 🙂 Jag vet inte, ska dra iväg och se vad alternativen blir. Glasull, vad f-n har jag skrivit tidigare?? Gullfiber menar jag ju självklart. Det andra ordet jag sökte var stenfiber. Vad är detta?

Vad tror ni annars om vägglösningen? Upp med ett regelverk för att hålla isoleringen, lätt tyg över det och sen spalt över det med någon knapp cm emellan. Fäster den bara i tak- och golvnivå så att dom kan röra sig. Låter det somen bra lösning? Taket har jag inte funderat så mycket på än så länge, får bli när jag ser hur väggen sköter sig.

Redigerat av saverman
Dela på andra sajter

Har varit iväg och kikat lite. Reglar är ju ingen kostand, utan det är ju på isoleringen det drar iväg. Någon som har något tips på vilken man ska köpa? Dom jag hittade var gullfiber för runt 280-340kr/6kvm. Är det där priserna ligger eller finns det chans att hitta billigare?

Dela på andra sajter

Jag har en god och pålitlig källa för hur jag ska göra med väggen (det sättet jag beskrev tidigare) och själv både jobbat och lagt sång flera gånger i ett sådant ett rum med dessa väggar och gillat det skarpt. Just den gången var det ett omgjort garage men hoppas att det går att applicera på min lilla källarvrå. Jag funderade mest kring det där med vilket material som skulle vara bäst att använda i dämpningen, glasull eller vad det andra nu hette? Och jag VET ju så väl att jag läste för bara någon vecka sedan där någon skrev "använde 'det här' istället för 'det där'..." men nu hittar jag som sagt inte diskussionen.

Stenull?

Dela på andra sajter

Har varit iväg och kikat lite. Reglar är ju ingen kostand, utan det är ju på isoleringen det drar iväg. Någon som har något tips på vilken man ska köpa? Dom jag hittade var gullfiber för runt 280-340kr/6kvm. Är det där priserna ligger eller finns det chans att hitta billigare?

budget finns det en modell som heter, och den är billigare...

Jag köpte tre rullar för ngt år sen , har en stående kvar här och en halv i studion. funkar gör bra.

Dela på andra sajter

Stenull?

Ja, jag kom på det efter många om och men. 😄

Jag köpte tre rullar för ngt år sen , har en stående kvar här och en halv i studion. funkar gör bra.

Precis, jag fick syn på den. Du rekomenderar den alltså? Ska kika lite närmre på det imorgon. Tänkte glida förbi då. Dom verkar iofs bara ha 95mm, klarar man sig på det?

Redigerat av saverman
Dela på andra sajter

Markskivor? Vad är det? - blir mitt svar. 😄 Jag vet inte, ska dra iväg och se vad alternativen blir. Glasull, vad f-n har jag skrivit tidigare?? Gullfiber menar jag ju självklart. Det andra ordet jag sökte var stenfiber. Vad är detta?

Vad tror ni annars om vägglösningen? Upp med ett regelverk för att hålla isoleringen, lätt tyg över det och sen spalt över det med någon knapp cm emellan. Fäster den bara i tak- och golvnivå så att dom kan röra sig. Låter det somen bra lösning? Taket har jag inte funderat så mycket på än så länge, får bli när jag ser hur väggen sköter sig.

Gå till din byggvaruhandlare och be honom visa dig hur en markskiva ser ut. Markskivor är loftast ite militärgröna till färgen, är rektangulera i utformningen. Det är en rätt tät och hårt packad isoleringsmaterial som dessutom är brandklassad. Är mycket bra i hela frekvensregistret och är vanlig i bl.a. studiobyggen. Ju tjockare markskivan är destor bättre effekt även för basregistret. Den hanteras mycket enkelt när man ska hålla på med bygget och den går mycket lätt att formanpassa med hjälp av t.ex. en sk. kinasåg. Om du vill få ett bra pris så kan du alltid fråga tillverkaren direkt om ett bra sponsringspris eller gå till ett bygge som kanske kan sälja direkt till dig. Butiken kanske också kan ge dig ett bra pris, men där är chansen mycket mindre. Själv fick jag halva priset från tillverkaren, så det kan ibalnd lyckas med att få bra priser.

Annars tror jag att det låter bra med ett regelverk som håller isoleringen på plats (CC-60 eller vad den nu brukar vara) och lite tyg över. Men en gardin i fall framför blir nog kanske både snyggare och enklare men jag vet inte om det dyrare eller billigare. Både vanligt tyg och gardintyg finns billigt på IKEA men även hos Jotex.

Om du väljer att ha gardiner i fall så ger även detta ytterligare en akustisk effekt i positiv mening. Då bör gardinen placeras en bit ut från väggen/isoleringen. Ca.2 dm ifrån är lagom.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Dela på andra sajter

Markskivor? Vad är det? - blir mitt svar. 😄 Jag vet inte, ska dra iväg och se vad alternativen blir. Glasull, vad f-n har jag skrivit tidigare?? Gullfiber menar jag ju självklart. Det andra ordet jag sökte var stenfiber. Vad är detta?

Gå till din byggvaruhandlare och be honom visa dig hur en markskiva ser ut. Markskivor är loftast ite militärgröna till färgen, är rektangulera i utformningen. Det är en rätt tät och hårt packad isoleringsmaterial som dessutom är brandklassad. Är mycket bra i hela frekvensregistret och är vanlig i bl.a. studiobyggen. Ju tjockare markskivan är destor bättre effekt även för basregistret. Den hanteras mycket enkelt när man ska hålla på med bygget och den går mycket lätt att formanpassa med hjälp av t.ex. en sk. kinasåg. Om du vill få ett bra pris så kan du alltid fråga tillverkaren direkt om ett bra sponsringspris eller gå till ett bygge som kanske kan sälja direkt till dig. Butiken kanske också kan ge dig ett bra pris, men där är chansen mycket mindre. Själv fick jag halva priset från tillverkaren, så det kan ibalnd lyckas med att få bra priser.

Annars tror jag att det låter bra med ett regelverk som håller isoleringen på plats (CC-60 eller vad den nu brukar vara) och lite tyg över. Men en gardin i fall framför blir nog kanske både snyggare och enklare men jag vet inte om det dyrare eller billigare. Både vanligt tyg och gardintyg finns billigt på IKEA men även hos Jotex.

Om du väljer att ha gardiner i fall så ger även detta ytterligare en akustisk effekt i positiv mening. Då bör gardinen placeras en bit ut från väggen/isoleringen. Ca.2 dm ifrån är lagom.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Intressant! Hur tjock skulle markskivan behöva vara tycker du?

Dela på andra sajter

Läste det oxå och tror att det var Claes som hävdade att stenull var bättre för det ena och glasull för det andra men kommer inte heller ihåg vilket som var vilket!

(Testa att kolla Claes inlägg en vecka tillbaks).

Dela på andra sajter

Läste det oxå och tror att det var Claes som hävdade att stenull var bättre för det ena och glasull för det andra men kommer inte heller ihåg vilket som var vilket!

(Testa att kolla Claes inlägg en vecka tillbaks).

Ska jag göra!

Dela på andra sajter

Lee skrev så här i en tidigare tråd här på forumet:

"Du skall använda stenull. När det gäller ljudisolering så finns det bara ett sätt att stoppa ljud och det är massa (vikt alltså)"

Dela på andra sajter

Intressant! Hur tjock skulle markskivan behöva vara tycker du?

Allt beror helt på vilken effekt du vill uppnå och vilken budget du har. Olika material är olika effektiva till olika ändamål. Markskivan har dock en rätt bra balans i hela registret och tillsammans med de övriga egenskaperna som att den t.ex. är lätthanterlig vid byggtillfället ger mycket effekt för pengarna. Även om den faktiskt inte är så billig, men det är ju inget isoleringsmaterial. Jag skulle tro att du med de ambitoner som du tycks ha kommer väldigt långt med 70 till 100 mm.

Till tak så är däremot markskivorna inte lika lämpliga som till vägg och golv. Inte pga. själva effekten uten mer för att markskivan inte har något skyddande ytterskikt i form av t.ex. en väv eller tyg. I tak så är därför vanliga akustikskivor att föredra, men dessa är absolut inte gratis! Å andra sidan så kanske det räcker med att sätta upp några bara punktvis istället för i precis hela taket.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Dela på andra sajter

Lee skrev så här i en tidigare tråd här på forumet:

"Du skall använda stenull. När det gäller ljudisolering så finns det bara ett sätt att stoppa ljud och det är massa (vikt alltså)"

Precis!

Ljudisolering = stenull

Akustikbehandling = glasull (som faktiskt ÄR rätt benämning, eftersom Gullfiber är ett varumärke, men det finns ju andra tillverkare av glasull också... 😄 )

Dela på andra sajter

Stenull?

Ja, jag kom på det efter många om och men. 🙂

Precis, jag fick syn på den. Du rekomenderar den alltså? Ska kika lite närmre på det imorgon. Tänkte glida förbi då. Dom verkar iofs bara ha 95mm, klarar man sig på det?

håller med Pelle! Glid till byggmax, de e billigast och bäst, inte cheapy, dom har fan inget, och kolla lite. fråga ngn i personalen efter Glasull. Finns ett par sorter, och är inte så dyrt. Kostar runt 2-300 pix för en rulle!

En bra grej som jag gjort tidigare är att dra upp reglarna, sätta in glasullen, sätta plastband över som håller fast isoleringen, sätta upp tyget framför med häftapparat, och sen slutligen sätta upp lister på över reglarna, där häftklarmarna sitter, och på så sätt dölja dom. Det blir snyggt och prydligt.

kan se ut såhär:

D7AF9F03.jpg

se vänster i bild. De e en hörnabsorbent vi har i studion.

Dela på andra sajter

Nä jag får nog ge mig in i diskussionen i alla fall.

Du skall inte använda dig stenull eller markskivor för akustikbehandling inomhus om du inte tänker bygga basfällor. (Med basfällor gör det inget om man använder stenull för man försöker dämpa energin i vågen. Precis som Claes sa.) Du skall använda glasull.

Sen tror jag alla, inkusive Saver själv, har glömt bort hans första intention att bygga "slat absorbers" i rummet. Fördelen med dessa är att man behåller ett visst liv i lokalen samtidigt som man dämpar kända problemfrekvenser. Känner man inte till frekvenserna så kan man ändå bygga bredbandabsorbenter som hjälper ljudbilden. Men de käkar utrymme på ett sätt som kan vara rätt jobbigt. I alla fall om man bara har 17kvm att använda sig av.

Själv använder jag corner absorbers i en egen model. (Byggbeskrivning på Lightweight Corner Absorber) Sedan har jag ett heldämpat hörn för sånginspelning. Runt monitorplatsen används GoldenAge plattor för dämpning. I taket hänger "moln" av samma typ som hörnabsorbenterna. (Fast DrHans har ett par snygga på forumet som kan var värda att kolla också.) Jag struntade helt i slat abosrbers eftersom de käkade upp för mycket av utrymmet. Dessutom, genom att placera ut dämpskummet med lite mellanrum så får man lite reflekterat och lite dämpat vilket gör att rummet får en behaglig klang.

Om du ändå har bestämt dig för slat absorbers så tycker jag att du skall greppa en del av John Seyers idéer i ditt rum. Han älskar slat absorber och använder dem i sina konstruktioner. DIY Wall Units

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.