Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag köpte 2 synthar, dels en proteus (som jag fick hjälp med att klura ut), och en jv 1080 jag håller på att få spel på..

är det någon som vet hur man lägger upp kanalerna(midi) och ljuden...

Proteusen var ganska enkel, men jag tycker jvn är bökigare..

Nån som kan råda?

/ Tomas

Annons
Postat (redigerat)

Kan inte "bundla" ljuden till midikanalerna. Hur man får upp ljuden på kanalerna...

tex brass på kanal 3

strings på kanal 4

osv, osv

Redigerat av meerkat
Postat

Nu var det längesen jag använde en extern synth men du måste antingen ladda in den som en färdig patch i programet (vilket kör du?) eller tala om på respektive kanal vad den ska spela upp, via tre sifferkoder som jag inte kommer ihåg vad dom heter nu. 😕 Har en sådan tabell hemma för en JV-1010, kan kolla senare åt dig.

Var det till någon hjälp?

Postat

Citat från annat forum> För att spara en patch eller ett performance, gör följande:

1: Redigera ditt performance så att du har de ljud du vill på respektive MIDI-kanal.

2: Tryck på pnappen Utility (WRITE blinkar i displayen). Tryck sedan på knappen Enter. Välj vilken plats du vill spara på med hjälp av DEC- och INC-knapparna. Tryck på Utility igen. Sparat!

Men det funkar inte nåt vidare.. 😕

Postat
Kan inte "bundla" ljuden till midikanalerna. Hur man får upp ljuden på kanalerna...

tex brass på kanal 3

strings på kanal 4

osv, osv

Det enklaste är att du skapar midikanalerna i din sequencer och väljer patchnummer (inte Performance) där.

Det finns mallar för JV-syntarna på nätet som du kan ladda hem. Då ser du namnen på patcharna istället för en siffra. Det gör det enklare att bläddra mellan ljuden...

Postat

tex brass på kanal 3

strings på kanal 4

osv, osv

Det enklaste är att du skapar midikanalerna i din sequencer och väljer patchnummer (inte Performance) där.

Det finns mallar för JV-syntarna på nätet som du kan ladda hem. Då ser du namnen på patcharna istället för en siffra. Det gör det enklare att bläddra mellan ljuden...

tack..

Dock är jag obotlig "hands on" nörd, så jag vill lära mig jobba i burken med sånt..

Postat (redigerat)

Citat> För att spara en patch eller ett performance, gör följande:

1: Redigera ditt performance så att du har de ljud du vill på respektive MIDI-kanal.

2: Tryck på pnappen Utility (WRITE blinkar i displayen). Tryck sedan på knappen Enter. Välj vilken plats du vill spara på med hjälp av DEC- och INC-knapparna. Tryck på Utility igen. Sparat!

det funkar men får bara upp 1 ljud på en kanal, v'äljer jag ett nytt ljud och kanal, försvinner det jag la upp innan..

Redigerat av meerkat
Postat

Har själv en JV2080 och för att snabbast välja MIDI-kanal på själva synthen finns det en knapp längst ner till höger som heter RX. Tryck in den och välj vilken MIDI-kanal du vill att synthen skall svara på under "Tone Switch". I patchläget kan du endast spela upp en MIDI-kanal åt gången och jag får inte heller till det i Preformanceläget där endast en MIDI-kanal svarar. Dock kan jag lägga flera pachljud i en preformance men inte särskilja de åt... Har inte läst i manualen utan bara knappat runt lite...

Postat (redigerat)

Jag söker dock inte en specifik kanal, utan vill tilldela ljuden oilka midi-kanaler..

Redigerat av meerkat
Postat

Hurra för manualer! 🙂

Såhär gör du för att använda olika MIDI-kanaler. Du är hela tiden i Preformanceläget.

1) Välj Preformance.

2) Tryck in RX för att se vilka MIDI-kanaler som är aktiva.

3) Välj en part (En cirkel tänds på displayen när en part är aktiv).

4) Tryck på MIDI under displayen och välj Channel X (X är ett tal mellan 1 och 16 som alltså är MIDI-kanal).

5) Välj MIDI-kanal. Färdigt! Upprepa proceduren för att få fler MIDI-kanaler att svara.

Nu förutsätter jag att du har ställt in Cubase, Logic eller vad det nu är du använder på rätt sätt.

Postat

Vill du få ut olika midikanaler i ett sequencer program?

Jag har en 2080 och ett enviroment i Logic som jag använder. Där väljer du ljud via Logic. När du ta upp låten senare är det bara att markera 2080´s midikanler i logic och JV´n ställer in sig på rätt ljud.

Är du det nåt sånt du menar?

Postat
Vill du få ut olika midikanaler i ett sequencer program?

Jag har en 2080 och ett enviroment i Logic som jag använder. Där väljer du ljud via Logic. När du ta upp låten senare är det bara att markera 2080´s midikanler i logic och JV´n ställer in sig på rätt ljud.

Är du det nåt sånt du menar?

Nej, bara så simpelt som att ge ljuden olika midikanaler i burken.. Sen kör jag i cubase bara..

Postat

Kunde min gamla 1080 i sömnen förr men nu var det ett tag sen. Bytt till en 2080 nu eller ja... det var 4år sen.

Du måste vara i performance läge. Klicka på palett knappen har för mig att du ser 9 midikanaler då Part 1-8. Där kan man med cruser knapparna bläddra upp och ner välja midikanal och ljud för varje part. För att komma till 9-16 ja det står väl så på knappen har jag för mig. Save vet du ju redan.

Har säkert hoppat över nåt men den är jäv** enkel.

Postat

Har inte haft igång min jv-80 i midi läge på ett bra tag ( har den som klaviatur hemma bara )..

Men vet att det har nått med performance läget o göra..

Postat
Har inte haft igång min jv-80 i midi läge på ett bra tag ( har den som klaviatur hemma bara )..

Men vet att det har nått med performance läget o göra..

ju det läget har jag oxå klurat ut..

^^

Postat

"Hands on" är verkligen inte JV-syntarnas starka sida. 😛

Postat
"Hands on" är verkligen inte JV-syntarnas starka sida. 😲

Nej, verkligen inte... 😏

Meerkat, har det löst sig för dig?

Det har inte löst sig för tomas....

Postat (redigerat)

Kanske bäst att hitta den där patchen då så kan du bara välja ljud ur en scroll-list. Annars behöver du som sagt den där listan med siffror (brukar stå i manualen) men det är inte direkt ett effektivt sätt att jobba på.

Vad kör du? Cubase?

Redigerat av saverman
Postat (redigerat)
Kanske bäst att hitta den där patchen då så kan du bara välja ljud ur en scroll-list. Annars behöver du som sagt den där listan med siffror (brukar stå i manualen) men det är inte direkt ett effektivt sätt att jobba på.

Vad kör du? Cubase?

Mm, nu är jag beredd att pröva alternativa medtoder med den synthen.. Jo jag kör cubase..

Nån som har lite info om patchen och hur man använder den?

^^

Redigerat av meerkat
Postat (redigerat)

Citat från svenska Roland>

Hej Tomas!

För att lyckas med att göra en multitimbral performance (ett program där flera MIDI-kanaler är aktiva samtidigt, med olika ljud på varje) måste du dels befinna dig just i Performance-mode och jobba i USER-banken (Preset-bankernas ljud är fasta och kan ej skrivas över, däremot kan man börja med sånt och kopiera det till en User-plats innan man redigerar det).

Varje "syntdel" i en JV-1080 kallas för "Part" och du måste välja olika MIDI-kanaler för varje Part och sedan bestämma vilken Patch (ljud) som skall ligga på varje Part.

Redigerat av meerkat
Postat
"Hands on" är verkligen inte JV-syntarnas starka sida. 🙂

När det gäller 1080 tycker jag att är det så.

Enklare än den kan det inte bli och jag är gitarrist 🙂

2080 däremot hajar jag fortfarande inte.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.