Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla!

Jag är helt ny här på forumet och har några frågor till er.

jag är dansbandstrummis och har alltid spelat med ljudmoduler som alesis D4 och DDRUM. Nu har jag precis köpt en ddrum 4 och vill mixa den i en egen liten mixer (8 - 12 kanaler). Jag vet inte hur man gör bara. Vill lägga effekter osv själv på alla delar i mitt trumset och sedan skicka ut detta på två kanaler i bandets huvudmixer.

Vet att det är mer live-bruks-fråga och inte en studio-fråga, men någon kanske kan förbarma sig och ge mig ett tips på hur jag ska gå till väga?

Annons
Postat

Någon måste ju veta? Är det så svårt? *orolig*

Hej alla!

Jag är helt ny här på forumet och har några frågor till er.

jag är dansbandstrummis och har alltid spelat med ljudmoduler som alesis D4 och DDRUM. Nu har jag precis köpt en ddrum 4 och vill mixa den i en egen liten mixer (8 - 12 kanaler). Jag vet inte hur man gör bara. Vill lägga effekter osv själv på alla delar i mitt trumset och sedan skicka ut detta på två kanaler i bandets huvudmixer.

Vet att det är mer live-bruks-fråga och inte en studio-fråga, men någon kanske kan förbarma sig och ge mig ett tips på hur jag ska gå till väga?

Postat

jag skulle rekommendera antingen en yamaha 01v eller ett bord ur deras blå serie. lite högre kvalle. kommer fan inte ihåg vad det heter.

01v är digitalt och det andra som jag inte kommer ihåg vad det heter är analogt. mz kanske det heter? eller mx?

och sen ett schysst alesis microverb 2 eller 3, så du kan ha det riktigt sliskiga dansbandsreverbet. 🙂

Postat

Enligt denna spec: http://www.ddrums.com/dspecs.html så har Ddrum4 endast 6 stycken utgångar. Antar att man i själva modulen kan välja hur man ska lägga upp det, baskagge på utgång, virvel på tvåan, hithat på trean o s v och sen kopplar in dessa på varsin kanal på mixern. De flesta mixers brukar ju ha möjlighet att på de flesta kanaler välja om ingången ska vara "line" eller "mic". "Line" funkar nog bäst för denna.

På mixern kopplar man ju sen in effekter på två sätt. Antingen direkt på kanalen via insert-jacket, eller via en buss/aux. Väljer du insert-jacket så kan effekten bara användas på just den kanalen. Kopplar man in en effekt via en buss så kan den användas på alla kanaler. Man väljer med en pot på respektive kanal hur stor "mängd" av ljudet som ska skickas via bussen och sålunda påverkas av effekten.

Postat

Hej alla!

Tack för era svar.

Min fråga var nog mer exakt hur man kopplar ihop allt.

Jag kör ett akustiskt ddrumset med triggar på, dessa kopplar jag sedan till modulen (???) och sedan via en utgång till en litet mixerbord? Däri mixar jag allt och sedan skickar jag ut allt till huvudmixern?

Har jag förstått det hela rätt då?

Hoppas min fråga är tydligare nu?

Tack för alla svar!

Postat

Ska du bara använda ljudet från trigg-mickarna eller ska du blanda dem med det akustiska ljudet från trummorna också?

Är det bara "ljudet" från triggmickarna (d v s signalen från triggmickarna via ljudmodulen) du vill åt så ska du koppla precis som du skrev.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.