Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är ganska ny på mixning och mastring. Jag sitter och spelar in vis-pop musik och folkmusik med mycket

stränginstrument, sånger och stämmor. När jag sen kastar mig in för att mixa märker jag snart hur grötligt

allt blir väldigt fort, allt flyter in i varandra och allt ljud som är ovälkommet (brus bland annat)finns med som

mandeln i risgrynsgröten. Hur går jag till väga för att få en klar och lyssningsvänlig mix? Finns det nå knep som ni experter sitter på?

Annons
Postat

Hemligheter: Eq + kompression + nivå + panorering

så hemligt var det 😆

Postat (redigerat)

Om du har många stränginstrument som har ungefär liknande klang så kan vid inspelningen det vara en god tanke att inte använda samma mikrofon på de olika då det direkt kan ge dem lite olika karaktärer. Om det ändå är gjort så är det plats vi ska prata om. Jag brukar tänka mig frekvenserna som en rak linje där alla instrument skall få plats. Grafiskt skulle jag kanske tänka:

Bas-----------------------------------------

Baskagge-------------------------------

virvel-------------------------------------

Hi hat och cymbaler-------------

Gitarr----------------------------------

Sång-------------------------------------

OSV. (ursäkta den dåliga illusionen, men budskapet hoppas jag går fram)

Som du ser så tävlar mycket instrument om platsen i mellregistret. Om du t.ex lyssnar på sången och upplever att kanske runt 3 KHZ är riktigt fin klang i sången så kan du öka lite på din EQ där, men samtidigt kanske gå till gitarren och sänka lite på samma frekvens. Du ger alltså plats åt sången framför gitarren. Men för att vara lite rättvis så kanske du upplever sångens klang inte lika fin vid 800Khz, då kan du öka gitarren lite där, men oops, då krockade den säkert lite med basen, så då sänker du basen lite där också. OSV, osv. Hoppas du förstår min tanke även om illusionen inte är av högsta kvalité.

MVH

Anders
Redigerat av Gizmozis
Postat
Finns det nå knep som ni experter sitter på? (brus bland annat)

Använd Gate på kanalerna för att få bort bruset.

Sedan finns det lika många sätt och åsikter om mixning som det finns människor , Och som det sagts hundra gånger tidigare om du hade gjort en sökning är varje låt någorlunda unik och bör mixas efter dom förutsättningarna.

Så konkreta tips vore , Köp Mixilogi , EQ-Gate-Kompressor i sparsamma mängder då din stil av musik är väldigt organisk och dynamisk och bör inte mixas som en konventionell Pop/Rock dänga.

Information är nyckeln till framgång och sådant finns det gott om både här och på andra forum.

Konkret tips nummer två = lägg upp en låt för lyssning så blir det lättare att påpeka vad som är rätt och fel.

Postat
Hemligheter: Eq + kompression + nivå + panorering

så hemligt var det 😆

Har mailat en låt till dig nu så får du lyssna och söka fel, lär väl inte bli så svårt kanske 😉

Tack på förhand

/Lars med band

Postat
Om du har många stränginstrument som har ungefär liknande klang så kan vid inspelningen det vara en god tanke att inte använda samma mikrofon på de olika då det direkt kan ge dem lite olika karaktärer. Om det ändå är gjort så är det plats vi ska prata om. Jag brukar tänka mig frekvenserna som en rak linje där alla instrument skall få plats. Grafiskt skulle jag kanske tänka:

Bas-----------------------------------------

Baskagge-------------------------------

virvel-------------------------------------

Hi hat och cymbaler-------------

Gitarr----------------------------------

Sång-------------------------------------

OSV. (ursäkta den dåliga illusionen, men budskapet hoppas jag går fram)

Som du ser så tävlar mycket instrument om platsen i mellregistret. Om du t.ex lyssnar på sången och upplever att kanske runt 3 KHZ är riktigt fin klang i sången så kan du öka lite på din EQ där, men samtidigt kanske gå till gitarren och sänka lite på samma frekvens. Du ger alltså plats åt sången framför gitarren. Men för att vara lite rättvis så kanske du upplever sångens klang inte lika fin vid 800Khz, då kan du öka gitarren lite där, men oops, då krockade den säkert lite med basen, så då sänker du basen lite där också. OSV, osv. Hoppas du förstår min tanke även om illusionen inte är av högsta kvalité.

MVH

Anders

En utmärkt beskrivning om du frågar mig, det verkar som att allt handlar om att känna sig fram. Det där med olika mikrofoner till olika instrument har jag inte alls tänkt på men det vore kanske en god ide.

Tusen tack /Lars
ljudtekniker (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Hur går jag till väga för att få en klar och lyssningsvänlig mix?

Många fina svar har du fått. Det finns också en annan lite smalare men mer spännande väg att gå.

Först en tankebild.

Tänk dig att varje koppling, mixerbord, equalizer, kompressor, kabel och kontakt är ett filter som tar bort lite av ljudinformationen av det inspelade instrumentet.

Visst finns det både bas och diskant men man hör inte längre lika lätt vilket instrument det är som man gör i verkligheten.

En svårare väg att gå men som verkligen kan skapa magi när det gäller så övertonsrik musik som du beskriver är att spela in med stor noggrannhet.

Välj en rättvis mikrofon. Tex en DPA, kondensator neuman eller småmembran AKG.

Koppla den så direkt som möjligt utan förlängningskablar mm.

Ställ in avståndet till instumentet så att du fångar exakt den karaktär du önskar.

Ställ in förstärkningen på din mik-PreAmp så att du har minsta möjliga marginal (ca -6db).

Om du använder samma teknik och samma mikrofon till alla instrument så kommer örat att lättare "tänka bort" rum och mikrofon. Istället kommer skillnaderna mellan instrumenten att träda fram.

En avgörande faktor är att du har monitorer som hjälper dig höra skillnaden när du sedan mixar.

Tänk på att inte komprimera i onödan. Använd inte flerbandskompressor och du inte behöver osv.

Komprimeringen grötar till och plattar ut men kan också användas för att kitta ihop ett instrument eller en hel grupp.

Redigerat av ljudtekniker
Postat
Jag är ganska ny på mixning och mastring. Jag sitter och spelar in vis-pop musik och folkmusik med mycket

stränginstrument, sånger och stämmor. När jag sen kastar mig in för att mixa märker jag snart hur grötligt

allt blir väldigt fort, allt flyter in i varandra och allt ljud som är ovälkommet (brus bland annat)finns med som

mandeln i risgrynsgröten. Hur går jag till väga för att få en klar och lyssningsvänlig mix? Finns det nå knep som ni experter sitter på?

EQ.

Det handlar mkt om vad man tar bort. Viktigt att banta ner ljuden och skära bort bumliga frekvenser, 100-300hz. Söka efter oönskat honk runt 500hz. Öka tydlighet runt 4-6 khz. Lägg till lyxfrekvenser och "air" över 10 khz. Smala q-värden när man skär breda när man lägger till. Eq:a inte bara i solo-läge, helst inte alls. Spelar ingen roll om ett ljud låter bra själv om det inte ska vara själv. Det är hur det låter tillsammans som spelar roll. Bypassa eq:n då och då när man skulpterar så man inte förlorar verklighetsuppfattningen.

Pan.

Panorerar för att hitta instrumentets plats så de inte krockar med varann.

Finns ju tusentals saker man kan göra. Men behärskar man eq:n kan man komma ofantligt långt. Lycka till!!

*Källa:

Mixing Engineer's Handbook, second edition.

The art of mixing, David Gibson

(Underbar läsning)

• 4 månader senare...
Postat
hur gör man rent konkret när man skär bort frekvenser med eq?

För att sänka frekvenser drar man ner gain i det aktuella frekvensområdet. För att skära bort bas lägger man till ett högpass-filter (s.k. low cut eller hi pass). Mer exakt än så går inte att vara om du inte svarar på vilken EQ du använder. Men du borde nog kunna lista ut hur man gör om du sitter och fipplar lite...

Postat (redigerat)
hur gör man rent konkret när man skär bort frekvenser med eq?

För att sänka frekvenser drar man ner gain i det aktuella frekvensområdet. För att skära bort bas lägger man till ett högpass-filter (s.k. low cut eller hi pass). Mer exakt än så går inte att vara om du inte svarar på vilken EQ du använder. Men du borde nog kunna lista ut hur man gör om du sitter och fipplar lite...

Ett enkelt sätt att leta upp vilka frekvenser man ska skära vid, är att ställa upp Gain på ganska hög förstärkning och sedan svepa med frekvensratten tills man hittar det ställe som låter sämst. Där stannar man med frekvensratten - och så sänker man lagom mycket med Gain på det stället.

Redigerat av Claes
DieHard (oregistrerad)
Postat

Har inget mer att tillägga än vad andra redan har sagt förutom att glöm det där med mastring. I alla fall för nu. När du har lärt dig att mixa bra så kan det vara läge att börja ge dig på mastring.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.