Jump to content
Annons

Fyndade en Apogee Duet!

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Bytte över till Mac här under jullovet.

Så nu e det en Macbook C2D 2Ghz med 4gb ram som gäller (förvånansvärt lätt att byta över från att ha varit inbiten Windows användare)

Körde ett Maya44 kort i min PC och var på jakt efter ett lite bättre externt ljudkort till macen. Kollade runt lite här och var utan att hitta något annat än Apogees Duet som jag föll för helt totalt, även om jag var medveten om att den nog ligger lite närmare Pro kategorin än vad jag och min kunskap gör 😆

Kollade runt på eBay och konstaterade att de kostar de samma 500 euro överallt (förutom USA då). Men se bara, tog en sväng på eBay.co.uk här om kvällen och hittade en till ny till salu för 400 euro. Då blev jag så ivrig så jag slog till, väntar på att få hem den nu bara, början av nästa vecka borde den anlända. Blir intressant att jämföra Apogees preampar med VTB-1an som jag äger nu just 😄

Gissa om man e sugen just nu! 😉

Redigerat av eresseraca
Annons
Postat (redigerat)

Gratulerar 😄

Det går inte ens att jämföra dessa preamps. Det är som att jämföra en lada med en porsche 😆

Edit: Stavfel 😉

Redigerat av Sonefors
Postat (redigerat)
Grattulerar 😄

Det går inte ens att jämföra dessa preamps. Det är som att jämföra en lada med en porsche 😆

Tackar!

Jo ja antar det, finns en risk att man föredrar porschen 😉

Redigerat av eresseraca
Postat
hoppas att det var just euro, och inte pund..

Ja-a du, i euro var d (och försäkrad frakt inkluderat) gjorde konverteringen färdigt så inte varje pinne om kollar i tråden måste gå till XE.com för att omvandla till SEK/EUR 🙂

Och euro blev d eftersom jag bor i Finland.

• 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...
Postat (redigerat)
Har du inte fått ditt kort än? Eller blev du blåst?

Ursäkta att jag inte svarat tidigare, ja fick nog kortet. Trodde jag hade fixat bevakning på tråden så jag skulle få mail när nån svarat. Men tydligen inte 😛

Nå väl, jo de anlände ett par dagar senare än beräknat men allt var okej. Nå väl, är Apogee Duet ett fantastiskt interface? Oo jaa, de e mer än fantastiskt.

Jag är endast nybörjare i musikproduktionens värld men hörde genast en skillnad från min förra billgare utrustning. Var lite tveksam till hur stor skillnaden skulle vara i mina öron, eftersom jag inte hört och testat en massa olika preamps, mickar etc. och inte heller mixat länge så att jag kan säga att jag har tränade öron.

Preamparna är FENOMENALA, cleana och ärliga... mycket snyggt! 🙂

Och kvaliteten på musiken, vare sig du lyssnar på professionella mixar eller på mina egna hemma gjorda alster, så sparkades upp ett rejält steg.

Är då Dueten värd pengarna? Frågar du mig, utan tvekan.

Du får två fenomenala profs preamps samt grym D/A. Skulle du köpa ljudkort skilt samt två preamps i samma klass så skulle det kosta åtminstone lika mycket som Dueten kostar. Dessutom är den liten och portabel, lätt att spela in var som helst om du kör den med en Macbook eller MBP.

Jag ångrar mig inte en sekund, helnöjd Apogee användare 😉

Redigerat av eresseraca
Postat

Ursäkta att jag inte svarat tidigare, ja fick nog kortet. Trodde jag hade fixat bevakning på tråden så jag skulle få mail när nån svarat. Men tydligen inte 😆

Nå väl, jo de anlände ett par dagar senare än beräknat men allt var okej. Nå väl, är Apogee Duet ett fantastiskt interface? Oo jaa, de e mer än fantastiskt.

Jag är endast nybörjare i musikproduktionens värld men hörde genast en skillnad från min förra billgare utrustning. Var lite tveksam till hur stor skillnaden skulle vara i mina öron, eftersom jag inte hört och testat en massa olika preamps, mickar etc. och inte heller mixat länge så att jag kan säga att jag har tränade öron.

Preamparna är FENOMENALA, cleana och ärliga... mycket snyggt! 😄

Och kvaliteten på musiken, vare sig du lyssnar på professionella mixar eller på mina egna hemma gjorda alster, så sparkades upp ett rejält steg.

Du får två fenomenala profs preamps samt grym D/A. Skulle du köpa ljudkort skilt samt två preamps i samma klass så skulle det kosta åtminstone lika mycket som Dueten kostar. Dessutom är den liten och portabel, lätt att spela in var som helst om du kör den med en Macbook eller MBP.

Nu blev jag nyfiken på vad du har för MacBook! Är det den nya MacBook som kom ut för ca 2 veckor sedan? Det har ju varit ett jäkla problem med firewireporten på de flesta Mac pga av Agere chipet som sitter i bla MacBook (MacBook PRO har Ti chipset)

Men du har inga problem alltså?

Postat

Näe de e inte den nyaste, utan Santa Rosa platformen med X3100 grafikchip, Agere firewirechippet förmodar jag. Den som släpptes i november? Beställde den strax innan jul iaf.

Har nog inte haft ett ända problem med firewire porten... funkar alltid och ger ström precis som den ska. Hade nog läst om att det strulat men jag inga andra firewire grejjersom jag använder, förutom Dueten så jag vet ju inte... men Duet funkar som sagt perfekt, inte ett enda problem 🙂

Ursäkta att jag inte svarat tidigare, ja fick nog kortet. Trodde jag hade fixat bevakning på tråden så jag skulle få mail när nån svarat. Men tydligen inte 😆

Nu blev jag nyfiken på vad du har för MacBook! Är det den nya MacBook som kom ut för ca 2 veckor sedan? Det har ju varit ett jäkla problem med firewireporten på de flesta Mac pga av Agere chipet som sitter i bla MacBook (MacBook PRO har Ti chipset)

Postat (redigerat)
Näe de e inte den nyaste, utan Santa Rosa platformen med X3100 grafikchip, Agere firewirechippet förmodar jag. Den som släpptes i november? Beställde den strax innan jul iaf.

Har nog inte haft ett ända problem med firewire porten... funkar alltid och ger ström precis som den ska. Hade nog läst om att det strulat men jag inga andra firewire grejjersom jag använder, förutom Dueten så jag vet ju inte... men Duet funkar som sagt perfekt, inte ett enda problem 🙂

Ursäkta att jag inte svarat tidigare, ja fick nog kortet. Trodde jag hade fixat bevakning på tråden så jag skulle få mail när nån svarat. Men tydligen inte 😉

Jag ångrar mig inte en sekund, helnöjd Apogee användare 😄

Kul att höra 😄

Har läst att Apple och Apogee har ett nära sammarbete så det kanske är därför det funkar bättre med deras ljudkort!

Om du orkar får du gärna kolla vilken krets som du har? Hittade detta hur man kollar det!

There's a much easier way to tell which chipset you have: boot the Mac in single user mode by holding down Command (the "Apple key") and 'S' while booting (just after the startup tone). There will be a line about your firewire chipset; if it indicates "TI" then you've got a Texas Instruments controller as opposed to the newer Agere.

Redigerat av guranisten

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.