Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, får jag också vara med och leka i sandlådan?

Inledningsvis vill jag bara poängtera att jag kör Mac till vardags men min musikdator är en Pc.

Nu till mitt ärende. Kan vi forumanvändare inte bara gå ihop och se till att vi slipper se mer trådar av typen Mac vs. Pc här? Börjar bli ofantligt tröttsamt och inte minst meningslöst. Datorn är ju bara ett medel, ett nödvändigt ont om man så vill, för att vi ska kunna ägna oss åt det primära; att skapa musik. Mig veterligen har jag inte sett värst många Fender vs. Gibson-, Tama vs. Pearl, Event vs. Genelec-, Emu vs. M-Audio eller ens Cubase vs. Pro Tools-trådar. Så skärp till er nu för fan. Personligen skulle jag vilja att Olsberg och co. tog tag i detta och fimpade skiten helt enkelt. För ärligt talat, vad har vi lärt oss av den här tråden? På vilket sätt har den här diskussionen berikat mitt/ert musikskapande eller mussiserande (heter det så)? Har någon blivit ett dugg klokare av det här?

Vill dock passa på att gratulera trådskaparen till en smått fantastisk konfiguration. Apogee och hela faderullan! Ytterligare en aspekt av Mac vs. Pc fejden är att det inte är långt till ett smått elitistiskt tänkande forum. För många är det fortfarande en ekonomisk fråga vilken dator man väljer att köpa. Ska man hård-dra det (och det gör jag för jag är lite uppretad nu) kan det rent av bli en politisk klassfråga. Ok, jag vet, nu gick jag över gränse men...Finax-lån here I come.

Avslutningsvis tycker jag Gibson är bättre än Fender, Pearl är bättre än Tama, Genelec är bättre än Event, Emu är bättre än M-Audio och Cubase är bättre än Pro Tools (LE, förmodligen inte HD). 🙂

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)

Diskussioner som dessa finns det gott om och jag tror jag sagt mitt tycke innan så detta blir mitt sista inlägg i denna tråd...

För det första finns det både för och nackdelar med både PC och Mac. "Kör det du trivs med" var de smartaste inlägget, tack "gizmo" (ursäkta, jag minns aldrig hela ditt nick...😆)

Det som gör Mac så "bra" är att Mac alltid varit en dator som varit mer anpassad för musik än vad Pc oftast varit, (märk att jag skrev i dåtid). En Pc har oftast behövt, och beroende på PC-val behöver en hel del specialkonfigurering för att funka felfritt till musik samt att det kan finnas fler problem med kompabilitet mellan ljudkort och datorkomponenter. Idag är det billigt att bygga sin egen dator men det kräver en viss kunnighet för att få en bra musikdator, som jag absolut går att få även om det är en PC. Man har således ett val att göra om man ska ha en vettig musikdator:

1. Bygga ihop egen PC.

2. Köpa en Frost, eller liknande PC anpassad för musik.

3. Köpa en Mac.

Att jämföra en "vanlig stationär PC" (7000kr på elgiganten lr nått) mot en Mac i musiksammanhang så är det oftast att Mac:en då är en vinnare. Men har man lite koll och kan bygga ihop en PC så kan man få en mkt bra dator. Kräver förstås mer tid & kunskap än att bara köpa en Mac men är inte ett sämre ett alternativ, dock antagligen ett billigare. Alternativet till att bygga själv är ju då att köpa typ en Frost eller liknande. Men gillar man Mac så kör på det då! =) Personligen tror jag inte att en Mac alltid är felfri eller PC heller för den delen. Själv gillar jag PC och har inge begränsningar eller problem med det som gör att jag skulle vilja ha en Mac istället. Men detta är ju bara min personliga åsikt... men denna debatt är mest en åsiktsdebatt, inte konstigt att den får fart så fort. 😉

Nu har jag sagt mitt iaf =) Over and out

Redigerat av Limpan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.