Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag vill ha en vstplugg eller kanske ett tips om hur jag enklast skapar "Commodore 64" ljud. Sidstation i all ära men den är dyr (när man väl får tag i en) och jag äger inte Rebirth heller så jag kan köra den modden.

För er som inte vet vad jag pratar om så får ni höra lite på den tyska synthgruppen Welle Erdball.

http://www.welle-e.de/e/vorfuehrraum.htm#hoerproben

Annons
Postat

Jag letar själv lite faktiskt. Har själv än så länge samplat direkt från protracker på min Amiga vid behov.

QuadraSID har jag aldrig kommit överens med.

Postat

// har inte provat nedanstående själv, men det borde vara en skön väg att gå för den som gillar att skapa i c64-miljön //

Om du vill skapa musik i c64-miljö, börja med att ladda hem emulatorn VICE som även emulerar SID-chippet. Sedan kan du ladda hem det Fasttracker II-liknande programmet Cybertracker som använder sig av ljuden i just SID.

När du vill spela in ljudet från c64-emulatorn, borde du kunna använda valfritt ljudinspelningsprogram. Annars kan Total Recorder spela in allt (det sistnämna är det enda som kostar pengar).

Och du... posta sedan dina låtar i demo-forumet! 🙂

Postat

faktum är att jag håller på att försöka sätta ihop en VST plugg som emulerar de där underbara MOS8581 chipet, eftersom jag inte riktigt kommer överens med det där QuadraSID som aspucko tipsade om. alla tips på förbättringar är välkomna.

annars är det aldrig fel att löda på ett par RCA-utgångar på sin C64, svinga dit Final cartridge III och leka loss med den riktiga maskinen, men det är ju rätt så knöligt :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.