Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena

Efter en datakrasch för ett tag sen som inte verkar kunna lösas har jag tänkt att köpa nytt.

Tog lite hjälp av en datorkunnig vän som satte ihop ett lämpligt paket till mig, bygga själv med andra ord.

Här är det som ingår...

DVD-brännare : samsung svart

Chassi: Coolermaster elite 340

Grafikkort: Gainward 8400 GS

Hårddisk: Hitachi deskstar 160gb

Ljudkort: Creative soundblaster

Minne: Kingmax DDR2 2048mb

Moderkort: Asus P5GC S775

Nätaggregat: Xion AXP 400W

Processor: Intel core duo E2200

Bildskärm: Nec LCD22WV

Jag hade tänkt att köpa till ett externt firewire ljudkort, typ Presonus Firestudio projekt eller nåt i den prisklassen samt monitorer.

Tänkte främst om någon har några ideer om vad som borde läggas till eller evetyuellt tas bort.

Skulle också fråga om ni kanske rekomenderar internt ljudkort framför firewire.

MVH / Theodor

Annons
Postat
Tjena

Efter en datakrasch för ett tag sen som inte verkar kunna lösas har jag tänkt att köpa nytt.

Tog lite hjälp av en datorkunnig vän som satte ihop ett lämpligt paket till mig, bygga själv med andra ord.

Här är det som ingår...

DVD-brännare : samsung svart

Chassi: Coolermaster elite 340

Grafikkort: Gainward 8400 GS

Hårddisk: Hitachi deskstar 160gb

Ljudkort: Creative soundblaster

Minne: Kingmax DDR2 2048mb

Moderkort: Asus P5GC S775

Nätaggregat: Xion AXP 400W

Processor: Intel core duo E2200

Bildskärm: Nec LCD22WV

Jag hade tänkt att köpa till ett externt firewire ljudkort, typ Presonus Firestudio projekt eller nåt i den prisklassen samt monitorer.

Tänkte främst om någon har några ideer om vad som borde läggas till eller evetyuellt tas bort.

Skulle också fråga om ni kanske rekomenderar internt ljudkort framför firewire.

MVH / Theodor

Mer ram är ju aldrig fel, är ju ändå så billigt nu.

Postat
Hmm, har hört att det ändå inte gör så mycket skillnad......

Beror på vad man jobbar med men jag skulle tro att du klarar dig hyfsat på 2 Gb. Men 1 Gb är för lite det kan jag säga av egen erfarenhet. "Vadå out of memory? Projektet är ju inte färdigt ännu!"

Postat

Det beror lite på vad du ska ha datorn till. I musiksammanhang är ram-minne framför allt viktigt om du arbetar mycket med samplingar, exempelvis orkesterbibliotek eller multisamplade flyglar.

Som jag påpekat i en annan tråd kommer det en artikel i Studio 3-08 som handlar om just datorer och vad man ska tänka på när man köper nytt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.