psafth Postat 15 januari 2008 Dela Postat 15 januari 2008 Snart åker man in i studion med metalcore/grindcore-bandet. Jag har enbart vart i studio ett fåtal gånger innan och jag har aldrig fått riktigt bra ljud på min gura. Hur rekomenderar ni att jag ska göra? En fet botten är viktig, men jag vill ändå ha lite karaktär på guran. Är det att micka stärkaren som gäller eller ska man lina den rakt in? (Kanske till o med lina stärkaren rakt in?). Ja inte vet jag, men ni kan mer än mig 🙂 Esp Viper, 81 emmor Peavey Bandit II Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
4Trax Postat 15 januari 2008 Dela Postat 15 januari 2008 Snart åker man in i studion med metalcore/grindcore-bandet. Jag har enbart vart i studio ett fåtal gånger innan och jag har aldrig fått riktigt bra ljud på min gura. Hur rekomenderar ni att jag ska göra? En fet botten är viktig, men jag vill ändå ha lite karaktär på guran. Är det att micka stärkaren som gäller eller ska man lina den rakt in? (Kanske till o med lina stärkaren rakt in?). Ja inte vet jag, men ni kan mer än mig 🙂 Esp Viper, 81 emmor Peavey Bandit II En sak är säker, skär bort basen för ni har väl basist och trummis. Ditt feta ljud kommer bara vara i vägen och grötar till det. Upp med mellanregistret det föredrar jag och inget hängmattaljud när jag behöver metalljud på guran. de blir råa och brutala. Ihop med bas och trummor kommer guran låta fet ...trust me! Jag har verkligen jobbat hårt på få till gitarrljud så jag föreslår att du testar det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
psafth Postat 15 januari 2008 Trådstartare Dela Postat 15 januari 2008 Snart åker man in i studion med metalcore/grindcore-bandet. Jag har enbart vart i studio ett fåtal gånger innan och jag har aldrig fått riktigt bra ljud på min gura. Hur rekomenderar ni att jag ska göra? En fet botten är viktig, men jag vill ändå ha lite karaktär på guran. Är det att micka stärkaren som gäller eller ska man lina den rakt in? (Kanske till o med lina stärkaren rakt in?). Ja inte vet jag, men ni kan mer än mig 🙂 Esp Viper, 81 emmor Peavey Bandit II En sak är säker, skär bort basen för ni har väl basist och trummis. Ditt feta ljud kommer bara vara i vägen och grötar till det. Upp med mellanregistret det föredrar jag och inget hängmattaljud när jag behöver metalljud på guran. de blir råa och brutala. Ihop med bas och trummor kommer guran låta fet ...trust me! Jag har verkligen jobbat hårt på få till gitarrljud så jag föreslår att du testar det. Vi är 2 gitarrister, basist, o trömmis. Den andra gitarristen sitter på emg85 så han har lite klarare klang på sin gura. Men det jag är ute efter är HUR jag ska spela in, ger mickning bäst resultat eller hur är det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 15 januari 2008 Dela Postat 15 januari 2008 sitter faktiskt o mixar vår inspelning från i helgen.. är stoner / punkrock, fast med grindljud.. 😛 fätt o najs. satte en beta 56:a framför gitstärkaren. körde en gammal dålig stratakopia genom en boss OD in i en ampegstärkare som är eg. för bas. men den lät så bra, så vi körde den på git. jag skär basen i mien runt 80 hz och boostar på vid 200 Hz. sänkte 3db mellan 530-1000 hz och boostade vid 3200 Hz. jag rekommenderar att du mickar din stärkare. line:ar ni kommer ni bara få bajsljud. 🙂 micka med mer än en enda mick. och pröva för guds skull hur mycket kombinationer som ni har tid med innan ni börjar inspelningen. ngt som är riktigt snyggt är rumsmickad grindgitarr. kan bli riktigt snyggt om rumemt i sig låter bra. det jag försöker få fram när jag lirar in grind är de svängningar man får till med riktigt bra dist. sen försöker jag framhäva dom ännu mer i mix. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
4Trax Postat 16 januari 2008 Dela Postat 16 januari 2008 sitter faktiskt o mixar vår inspelning från i helgen.. är stoner / punkrock, fast med grindljud.. 😆fätt o najs. satte en beta 56:a framför gitstärkaren. körde en gammal dålig stratakopia genom en boss OD in i en ampegstärkare som är eg. för bas. men den lät så bra, så vi körde den på git. jag skär basen i mien runt 80 hz och boostar på vid 200 Hz. sänkte 3db mellan 530-1000 hz och boostade vid 3200 Hz. jag rekommenderar att du mickar din stärkare. line:ar ni kommer ni bara få bajsljud. 😳 micka med mer än en enda mick. och pröva för guds skull hur mycket kombinationer som ni har tid med innan ni börjar inspelningen. ngt som är riktigt snyggt är rumsmickad grindgitarr. kan bli riktigt snyggt om rumemt i sig låter bra. det jag försöker få fram när jag lirar in grind är de svängningar man får till med riktigt bra dist. sen försöker jag framhäva dom ännu mer i mix. Bra att du nämner det att använda fler mickar. Om man verkligen tar sig tid med att ställa in mickarn blir det överlägset. Se upp för fasfel. Använder själv en kondensator mik som andra mikrofon runt 0,5-1m från stärkaren. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 16 januari 2008 Dela Postat 16 januari 2008 Nu är ju inte jag överförtjust i Bandit II iofs men den låter ju ok för att vara transistor stärkare. Men jag brukar micka med två sm57:or a´la fredman En rakt in i konen och en med 45 grader vinkel. Sen spelar jag in det på ett spår. Balanserar styrkan mellan de två mickarna redan vid inspelningen så slipper jag fundera på det sen vid mixningen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 16 januari 2008 Dela Postat 16 januari 2008 Du skrev att ni skulle åka in i studion. Då är det redan en ljudtekniker där eller?? Förklara för honom precis hur du vill ha ljudet så skall han kunna fixa både ditt förstärkarljud och mikrofonplaceringen/mikrofonval så optimalt som det går i rådande förhållande. Har du en skiva med ett gitarrljud som du vill efterlikna så ta med denna till ljudteknikern. Om det är ni själva som står för det tekniska så skulle det vara intressant att få veta hur studion ser ut, vilka mikrofoner som finns att tillgå osv. Jag kan sitta här och rabla upp massor av olika gitarrinspelningar där jag använt olika tekniker, men sanningen är att varje gång är det olika, vilket gör att man inte kan säga på rak arm. Men de tips du fått ovan är bra att börja med. Man kan även använda 3 eller 4 mikrofoner vid uppmickningen. Då kan du ha en rumsmick, två närmikrofoner och en mikrofon bakom högtalarlådan. Men som sagt, lite mer info skulle vara nyttigt om det är ni själva som gör inspelningen. MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Implasticyde Postat 16 januari 2008 Dela Postat 16 januari 2008 För att få "feta" gitarrer bör man väl spela in samma sak flera gånger? Så gjorde iallafall gitarristerna i hårdrocksbandet jag var med i en gång i tiden 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Starsailor Postat 16 januari 2008 Dela Postat 16 januari 2008 (redigerat) Tänk på att inte ha FÖR mycket gain på stärkaren. Vissa tycker det låter konstigt, speciellt om man inte provat, men testa att minska något där så kommer du märka att du får både tydligare och fläskigare gitarrljud. Att göra dubbningar kan också ge rätt effekt. Prova er fram om studiotiden tillåter. Lycka till! Redigerat 16 januari 2008 av Starsailor Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
psafth Postat 18 januari 2008 Trådstartare Dela Postat 18 januari 2008 Tack för all information! Det kommer säkert bli skitbra inspelning tack vare er 😑 En sak bara -> Hur undviker man fasfel? Ska man flytta runt mickarna o testa sig fram eller kan man räkna ut det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 18 januari 2008 Dela Postat 18 januari 2008 Tack för all information! Det kommer säkert bli skitbra inspelning tack vare er 😑 En sak bara -> Hur undviker man fasfel? Ska man flytta runt mickarna o testa sig fram eller kan man räkna ut det? lyssna i mono blir ljudet ihåligt å basfattigt finns fasutsläckningar flytta en av mickarna lite, krävs ofta inte så mycket lyssna igen och kom ihåg: man kan aldrig få bort alla fasförskjutningar men man kan hitta lägen där det låter mer eller mindre bra Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Biran Postat 18 januari 2008 Dela Postat 18 januari 2008 Snart åker man in i studion med metalcore/grindcore-bandet. Jag har enbart vart i studio ett fåtal gånger innan och jag har aldrig fått riktigt bra ljud på min gura. Hur rekomenderar ni att jag ska göra? En fet botten är viktig, men jag vill ändå ha lite karaktär på guran. Är det att micka stärkaren som gäller eller ska man lina den rakt in? (Kanske till o med lina stärkaren rakt in?). Ja inte vet jag, men ni kan mer än mig 😉 Esp Viper, 81 emmor Peavey Bandit II Du kan ju alltid ta med dej en cd med något favvogurasound som teknikern kan jobba mot.. Klart enklare om man kan lyssna på ett ljud än att du skall försöka förklara med ord hur du vill det skall låta 😑 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mimla Postat 19 januari 2008 Dela Postat 19 januari 2008 Skulle verkligen vilja understryka det 4trax skrev. Det viktigaste för att få ett fett sound är nästan att låta basen göra sitt. Speciellt i den musiken du nämner. Akta dig för att dra på för mkt botten i gitarrerna, det är inte gitarrens uppgift. Även det någon skrev om disten håller jag med om. Testa att inte ha en för "tät" dist, och dubba isf istället. Blir väldigt lätt mest ett jävla surr av alltihop. Och micka definitivt, att lina är helt kört. Sök lite här på forumet om stärkaruppmickning, gitarrsound, fasfel mm. så kommer du säkert hitta mkt mer vettiga saker än vad folk orkar skriva här. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.