Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är det någon här som testat Behringer B-Control (jag vet att studio testat) eller Evolution UC-33e?

• 2 veckor senare...
Annons
Postat

Jag har lånat hem en BCF2000 och provat en dag(och en halv natt 🙂 )nu. Jag är ganska usel på att läsa manualer så mitt första intryck var att den var ganska svår att komma igång med. Men när jag väl hade ögnat lite i manualen och uppdaterat programvara etc såfunkar allt ganska smärtfritt. Att köra i någon av de 3 hårdvarusimulationerna som finns är en barnlek. Bara öppna Logic så känner det igen tex Logic-control direkt. Fantastiskt gött! 😛

Det finns div. presets och templates att ladda ner från behringers hemsida. Jag provade som hastigast med deras Logic 5.5 preset. Den var dock ganska avancerad tyckte jag. jag fick den inte riktigt att funka som jag ville, men då hade jag bara ägnat 10 minuter åt detta. Jag ska försöka lite mer seriöst idag.

Konstruktionen känns gedigen. Alla knappar, reglar etc. känns väldigt bra. Ett minus är dock att motorreglarna är ganska högljuda. Man får stänga av automatiseringen om man sitter i samma rum och skall göra en sångtagning.

Jag har inte fått någon koll på hur man styr VSTi etc inuti Logic ännu, men det kanske jag får senare idag.

Om det är någon med mer erfarenhet än mig som vill skriva lite om VSTi-styrning (både standalone och i sequencerprogram) så vore jag grymt tacksam.

Hade lite problem i NI B4. Laddade behringers färdiga preset, och när jag skulle byta program såbytte B4án så fint så. Men det gjorde BCF2000 oxå! Annars funkade det fint.

Vore kul med fler erfarenheter! 😉

• 5 månader senare...
  • 3 månader senare...
Postat

jag har beställt en BCF2000 så den kommer i nästa vecka. Jag, som aldrig har använt motsvarande produkt tidigare, tänkte skriva en ordentlig kommentar om den. Det är nog många som är intresserade av vad en sådan apparat kan göra (inklusive mig). Jag använder Sonar.

• 2 veckor senare...
Postat

Jag har precis börjat försöka mig på att använda apparaten, och det är minsann inte det lättaste när man inte är van. En massa knappar helt enkelt.

Jag använder Sonar och hade ju läst om att man skulle köra den i "Mackie emulation mode" för att reglagen skulle kunna vara motoriserade. Efter lite pill och installation från hemsidan var det klart.

Så började jag pilla och testa. Målet för mig var att kunna styra Sonar helst utan mus och keyboard samt kunna ställa in de olika mjukvarueffekterna och instrumenten jag har. Det visade sig vara enklare sagt än gjort.

Manualen från Behringer berörde inte alls Mackie-emuleringen och hjälpte föga. Men efter lite letande hittade jag en användarmanual för den riktiga Mackie Control. Ladda ner den! Där står vilka absurda knapptryckningar man skall trycka.

En bra sak med BCFen är att man får med ett mjukvarudisplayfönster på skärmen (som motsvarar det på t.ex Mackie Control) där man ser vad man håller på med.

En sak jag blev lite besviken på var att reglagen inte åker så mjukt, utan mer i små små steg, vilket gör att det hackar en smula. Sen låter dom en del också.

Det är i Sonar väldigt begränsat med programmering när man kör Mackie-emulering. Alternativet är Cakewalks General Surface som dock inte supportar parameter feedback till BCFen.

Nu blir det några timmar till med inprogrammering i mitt huvud om hur man trycker. Det börjar lossna lite. Kul är det att vrida och dra och trycka även om jag inte riktigt än känner att jag kan använda den ordentligt.

Postat

Jag har ju haft min, typ sedan den kom.

Har mest haft lite problem när jag skulle uppgradera firmwaren på den.

Använder den nästan enbart när jag mixar i Logic 7.

Rekommenderas starkt för de pengarna.

Jag tycker det blir lite pilligt när man skall dra upp 2-3 reglar samtidigt

med musen =)

• 4 månader senare...
  • 4 månader senare...
Postat

Bumpar upp igen!!

Har precis fått en BCF2000 med posten!

Jag kör med Cubase SE3.

Nån som har erfarenhet?

Lite tips kanske?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.