Jump to content
Annons

Ljudlös CPU-kylning, 0 dB.

Recommended Posts

Hammurajen (oregistrerad)
Postat

När jag spanade på dustin.se efter komponenter till min blivande dator hittade jag bland CPU-fläktar följande 2 med ljudnivå 0 dB:

Silverstone NT01 Passiv CPU-kylning - Helt ljudlös som genom "heatpipe-teknik" absorberar värme från processorn (kan kompletteras med fläktar). 420:-

Silverstone CPU-fläkt NT06 Lite Passiv - Här är det ingen direkt förklaring vad det egentligen är, kallas både "fläkt" och "passiv" och är något dyrare, 495:-

Är det någon som vet vad det här är, och om det fungerar?

Annons
Postat (redigerat)

EDIT: Nu när jag editade råkade jag visst copy pastea bort hela mitt inlägg =( Skriver väl igen då.

Silverstone Bitrogen nt01 är med i detta test hos sweclockers:

http://www.sweclockers.com/recension/158-f...ed_varmevaxlare

Jag har kollat runt lite själv den senaste tiden efter en bra processorkylare/fläkt och tänker nog köpa den här:

https://www.datorbutiken.com/se/default.asp...uct=THULTRA120E

Den skall enligt tester klara att köras utan fläkt eller på riktigt låga varv utan att cpu'n blir för varm.

Redigerat av BozoB
Postat

Jag skulle gärna ha Zalmans system TNN 500 till min PC. Chassi och CPU-kylning och allt.

Ljudlöst. Inga fläktar. Bara heatpipes.

Det enda du hör är hårddiskarnas knattrande.

Systemet väger dock en hel del. 😉

Postat

Själv kör jag dator låda från HFx. Inte en enda fläkt. Bara hårddiskarna som hörs...

Säljs blandannat på Datorbutiken.

Dock fick jag byta moderkort då nordbrygge flänsen blev aldeles för varm och datorn hängde sig då jag kör med inbyggt grafikkort. 😉 Så ett moderkort med BRA kylflänsar från början är att föredra. till denna låda. Processorkylningen funkar kanonfint.

Postat
När jag spanade på dustin.se efter komponenter till min blivande dator hittade jag bland CPU-fläktar följande 2 med ljudnivå 0 dB:

Silverstone NT01 Passiv CPU-kylning - Helt ljudlös som genom "heatpipe-teknik" absorberar värme från processorn (kan kompletteras med fläktar). 420:-

Silverstone CPU-fläkt NT06 Lite Passiv - Här är det ingen direkt förklaring vad det egentligen är, kallas både "fläkt" och "passiv" och är något dyrare, 495:-

Är det någon som vet vad det här är, och om det fungerar?

Vill hävda att det inte finns några fläktar som klarar att hålla en ljudnivå på 0dB. Med passiv kylning menas att det inte finns något som rör sig för att tillföra kylning (aktiv kylning=fläktar) och då kan 0dB uppnås. Vad man bör ha i återtanke med passiv kylning är att man måste ha bra luftgenomströmning genom datorlådan för att den skall fungera som det är tänkt. Vidare behöver större fläktar inte hålla lika högt varvtal som små för att få samma luftflöde vilket gör att större fläktar låter mindre.

Allmänt gäller för datorkomponenter, ju högre drifttemperatur, ju kortare livslängd.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.