Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Gud, jag älskar hennes röst och undrar om man skulle kunna träna upp rösten så att man sjunger lika bra som henne. Men har hon ljus eller mörkröst, för vad jag hör när jag lyssnar på låtar kan hon låta jätteljust och jättemörkt... Finns det också någon övning som man kan göra så att man kommer upp i en jättehög ton, så här: http://www.youtube.com/watch?v=-8rY0Fyws20 när hon sjunger make my wish come true. Det är come hon går upp på alltså 😉

Hoppas någon vill svara! 😄

Annons
Postat (redigerat)

Tror allt beror på hur din röst är i grunden, men om du har liknande röst redan (bortsett från de sjuka tonerna Mariah kan ta) så kan allt gå, antagligen mycket jobb, men med rätt vilja kan du få rätt på det.

Falsetterna som är med i låten ska inte vara så svårt (förutom de sista förståss), rätt svårt att förklara hur man tar en falsett, överton eller ja 😉

"Come" uppgången i början är bara en kraftig ton som går lite över och blir knas-ljus, låter bra om man kan kontrollera det

Bästa rådet är att ta lektioner än så länge

Redigerat av Chris_Emil
Postat

Man kan delvis träna upp ett större omfång än vad man redan har. Det gäller åtminståne för de flesta. Då måste man bla. få kontroll över sin bröstklang och huvudklang plus att få helt skarvlösa övergångar t.ex. mellan det normala tonläget och falsettläget. Allt detta går att träna upp. Men sedan är det ju också så att vi alla har olika grundförutsättningar. Både ur musikaliska synpunkt och inte minst sett utifrån de fysiska och kroppsliga. Våra stämband är ju elastiska muskler och dessa är byggda lite olika från person till person plus att de är tränade på olika sätt under hela vår livstid. Allt sedan vi föddes. Till viss det hänger mycket på detta och till viss del handlar det om teknik, kontroll och om massor av övning. Det handlar alltså mycket om att ha en god mix och balans mellan olila faktorer och det är kanske inte så lätt att hitta denna balans utan vägledning av någon som har utbildningen och kunskap nog för att veta hur man ska träna. Hur man ska träna och på vad är också individuellt beroende på just ens egna förutsättningar mm. Alla kan inte lära sig att sjunga som Mariah Carey, men alla kan bli bättre och att utöka sitt tonomfång. Men hjälper det inte om någon trampar dig riktigt rejält på tårna!? Kanske det kan vara en genväg till att komma upp ordentligt i tonläge! 😉

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

På den tonen utnyttjar hon skarven mellan vanlig röst och falsett och får en liten extra knorr tack vare det. Annars är målet, som Ludgo-Pelle säger, att få så bra kontroll över rösten, att man kan sjunga utan att skarvarna märks något nämnvärt - men om man behärskar det, så vet man också hur man gör för att utnyttja skarvarna för att få en lite "spräckt" röst när man vill det.

Den låten var för övrigt föredömlig för att vara Mariah Carey. Jag tycker annars att hennes ständiga wailande är ganska irriterande. I lagom dos kan det bli skitsnyggt, men så mycket som hon ofta gör, så att man knappt längre hör hur melodin egentligen går, blir inte alls kul, tycker jag.

Postat
Gud, jag älskar hennes röst och undrar om man skulle kunna träna upp rösten så att man sjunger lika bra som henne. Men har hon ljus eller mörkröst, för vad jag hör när jag lyssnar på låtar kan hon låta jätteljust och jättemörkt... Finns det också någon övning som man kan göra så att man kommer upp i en jättehög ton, så här: http://www.youtube.com/watch?v=-8rY0Fyws20 när hon sjunger make my wish come true. Det är come hon går upp på alltså 😉

Hoppas någon vill svara! 😄

Jag vet inte hur man ska lyckas imitera just hennes röst men för att få bra röstomfång är det viktigaste att käken och strupen är helt öppen. Man ska försöka lägga rösten i näsan, det kan hända att det låter lite nasalt men det är då man får mest kraft i rösten. Sedan måste du såklart hitta stödet i magen som behövs, det är även viktigt att sjunga upp (både ljust och mörkt) och att du står korrekt.

Det som behövs är alltså stöd ifrån kroppen, något som Mariah Carrey har stor koll på 😄

Hoppas det hjälpte lite iaf, svårt att förklara

Postat

Egentligen är det ju långtifrån enbart rösten man bör behärska och ha kontróll över. Det handlar om så gott som hela kroppen även om vissa delar är mindre betydelsefulla än andra. Men man använder större delen av kroppen när man sjunger på rätt sätt. Tårna är väl kanske lite undantagen liksom benen, (men faktiskt inte helt) men från strax nedanför midjan och uppåt så är det en väldig få delar som man inte utnyttjar. Även ryggen. Alla dessa delar har betydligt större betydelse än vad de flesta känner till eller tänker på och därför brukar kunniga röstcoacher/sångpedagoger jobba en hel del med hela kroppens alla delar. Även fötter och händer ibland eftersom det gäller att kunna vara avslappnad. Och att klara av att vara kroppsligt avslappnad fast man kanske är lite nervös är inte alltid så lätt och det måste man också träna på! Oftast lägger man mycket vikt vid själva sången och glömmer bort resten när man är sin egen lärare. När man gör det så får man inte en komplett helhet som är direkt nödvändigt att ha för den här sortens krävande sång. Eller som i t.ex. opera och dyligt.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.