Wistrand Postat 14 januari 2008 Postat 14 januari 2008 Nu har jag tagit tid och besparningar för att köpa en ny studiodator. Efter att jag tryckt iväg beställningen så kom en vän till mig att sa att win xp (32bit) inte stöder minne över 3gb. Med lite efterforskning så verkar detta stämma, så nu undrar jag vilket operativsystem ska jag nu använda? Är det win xp 64bits som ska in på burken? Vägrar att använda vista! Ska man kanske börja fundera på Mac?!? ///Erik
Nossloh Postat 14 januari 2008 Postat 14 januari 2008 När det gäller 64-bitars xp, ska det nog fungera bra. Kolla bara så att programmen fungerar och framförallt drivrutinerna fungerar. Det är inte samma drivrutiner till 64-bitars som till 32-bitars. Kolla XP64-tråden och läs lite om du vill veta mera. //forum.studio.se/lofiversion/index.php/t42094.html
Biran Postat 14 januari 2008 Postat 14 januari 2008 Nu har jag tagit tid och besparningar för att köpa en ny studiodator. Efter att jag tryckt iväg beställningen så kom en vän till mig att sa att win xp (32bit) inte stöder minne över 3gb. Med lite efterforskning så verkar detta stämma, så nu undrar jag vilket operativsystem ska jag nu använda? Är det win xp 64bits som ska in på burken? Vägrar att använda vista! Ska man kanske börja fundera på Mac?!? 😉 ///Erik Klart du skall ha en Mac, har du inte märkt euforin på detta forum 😄
Wistrand Postat 15 januari 2008 Trådstartare Postat 15 januari 2008 Nu har jag tagit tid och besparningar för att köpa en ny studiodator. Efter att jag tryckt iväg beställningen så kom en vän till mig att sa att win xp (32bit) inte stöder minne över 3gb. Med lite efterforskning så verkar detta stämma, så nu undrar jag vilket operativsystem ska jag nu använda? Är det win xp 64bits som ska in på burken? Vägrar att använda vista! Ska man kanske börja fundera på Mac?!? 🙂 ///Erik Klart du skall ha en Mac, har du inte märkt euforin på detta forum 🙂 Jag har varit ifrån ett tag... 🙂
Wistrand Postat 18 januari 2008 Trådstartare Postat 18 januari 2008 3 Gb räcker jäkligt långt med slimmat XP. Upptäcka en gräns dock i går när jag laddade VST instrumentet theGrand 15ggr. Den ville inte ladda sen... 😑
Hellpig Postat 18 januari 2008 Postat 18 januari 2008 3 Gb räcker jäkligt långt med slimmat XP. Upptäcka en gräns dock i går när jag laddade VST instrumentet theGrand 15ggr. Den ville inte ladda sen... 😑 I så fall är det VSTi:t som är för stort! 😉😄
Wistrand Postat 18 januari 2008 Trådstartare Postat 18 januari 2008 3 Gb räcker jäkligt långt med slimmat XP. Upptäcka en gräns dock i går när jag laddade VST instrumentet theGrand 15ggr. Den ville inte ladda sen... 😑 I så fall är det VSTi:t som är för stort! 😉😄 Kräver rätt så mcket minne, men gott ljud är det i theGrand. Dock behöver man bara laddad det en gång så det var bara ett litet test.. 😄
BigStef Postat 18 januari 2008 Postat 18 januari 2008 Verkar lite snett att installera ett OS som i sej självt drar mer ram enbart för att kunna utnyttja 1GB extra Jag rekomenderar varmt TinyXP, har det på denna dator nu. Det har ett enormt drivrutinstöd. Jag valde alternativet "utan windows media player och utan IE, med alla drivrutiner" och vips så var mitt SATA kort, SCSI kort, M-audio ljudkort, grafikkort, ombord ljudkort och nic installerade redan när jag för första gången startade datorn. Det enda drivrutinerna TinyXP inte hade var till mitt digi001 PCI kort, och det kan man ju förstå. Istället för IE får du Firefox, och istället för WMP ska du installera VLC så du slipper alla codecs etc. Installera sen ett lätt AV och gör alla configs som rekomenderas för en DAW dator så har du en installation som funkar till allt du någonsin kommer använda datorn till. Det som TinyXP inte har är till 99% sådant som normala användare inte har nytta av.
alexfree Postat 18 januari 2008 Postat 18 januari 2008 jag kör en "slimmad" Vista med 4GB Ram, 1.5 TB Hårddisk, dubbla AMD processorer och Firewire ljudkort. Jag kör allt i Sonar 7, funkar skitbra kan jag säga!
Memphis Postat 18 januari 2008 Postat 18 januari 2008 (redigerat) jag kör en "slimmad" Vista med 4GB Ram, 1.5 TB Hårddisk, dubbla AMD processorer och Firewire ljudkort. Jag kör allt i Sonar 7, funkar skitbra kan jag säga! Så det krånglar inte med Vista som så många påstår att det skulle göra? För alla säkerhetsvaringar kan det knappast vara som där skon slämmer eftersom sådant går att stänga av.. och de nya visuella effekterna som drar processorkraft går väl också att stänga av eller? 🙂 Någon med erfarenhet som kan säga varför Vista skulle vara så dåligt? 😄 Har inte riktigt hajat det... /M Redigerat 18 januari 2008 av Memphis
Wistrand Postat 18 januari 2008 Trådstartare Postat 18 januari 2008 jag kör en "slimmad" Vista med 4GB Ram, 1.5 TB Hårddisk, dubbla AMD processorer och Firewire ljudkort. Jag kör allt i Sonar 7, funkar skitbra kan jag säga! Så det krånglar inte med Vista som så många påstår att det skulle göra? För alla säkerhetsvaringar kan det knappast vara som där skon slämmer eftersom sådant går att stänga av.. och de nya visuella effekterna som drar processorkraft går väl också att stänga av eller? 😮 Någon med erfarenhet som kan säga varför Vista skulle vara så dåligt? 😲 Har inte riktigt hajat det... /M En stor nackdel är drivrutiner som inte finns tillgängliga för Vista. I dem flesta fallen vill du ha 64bits drivrutiner för Vista.. Problemen jag har i alla fall... 😲 ///ERIK
Memphis Postat 18 januari 2008 Postat 18 januari 2008 (redigerat) jag kör en "slimmad" Vista med 4GB Ram, 1.5 TB Hårddisk, dubbla AMD processorer och Firewire ljudkort. Jag kör allt i Sonar 7, funkar skitbra kan jag säga! Så det krånglar inte med Vista som så många påstår att det skulle göra? För alla säkerhetsvaringar kan det knappast vara som där skon slämmer eftersom sådant går att stänga av.. och de nya visuella effekterna som drar processorkraft går väl också att stänga av eller? 😲 Någon med erfarenhet som kan säga varför Vista skulle vara så dåligt? 😐 Har inte riktigt hajat det... /M En stor nackdel är drivrutiner som inte finns tillgängliga för Vista. I dem flesta fallen vill du ha 64bits drivrutiner för Vista.. Problemen jag har i alla fall... 😲 ///ERIK Aha.. det var ju något som inte var bra iaf... 🙁 Vilka drivrutiner är det som inte finns tillgängliga för Vista förresten? Jag vill ha Vista eftersom det är 64-bit o stöder 4Gb Ram vilket jag planerar att ha på min nästa dator.. för det är väl så.. eller? 😲 Redigerat 18 januari 2008 av Memphis
Wistrand Postat 18 januari 2008 Trådstartare Postat 18 januari 2008 jag kör en "slimmad" Vista med 4GB Ram, 1.5 TB Hårddisk, dubbla AMD processorer och Firewire ljudkort. Jag kör allt i Sonar 7, funkar skitbra kan jag säga! Så det krånglar inte med Vista som så många påstår att det skulle göra? För alla säkerhetsvaringar kan det knappast vara som där skon slämmer eftersom sådant går att stänga av.. och de nya visuella effekterna som drar processorkraft går väl också att stänga av eller? 😲 Någon med erfarenhet som kan säga varför Vista skulle vara så dåligt? 😐 Har inte riktigt hajat det... /M En stor nackdel är drivrutiner som inte finns tillgängliga för Vista. I dem flesta fallen vill du ha 64bits drivrutiner för Vista.. Problemen jag har i alla fall... 😲 ///ERIK Aha.. det var ju något som inte var bra iaf... 🙁 Vilka drivrutiner är det som inte finns tillgängliga för Vista förresten? Jag vill ha Vista eftersom det är 64-bit o stöder 4Gb Ram vilket jag planerar att ha på min nästa dator.. för det är väl så.. eller? 😲 Man får kolla upp med tillverkarens hemsida, beror på om tillverkaren har gjort drirutiner för 64bits. Vista finns ju åt andra sidan även i 32bits. WinXP klara bara 3,5gbRam. MVH///ERIK
Memphis Postat 18 januari 2008 Postat 18 januari 2008 Man får kolla upp med tillverkarens hemsida, beror på om tillverkaren har gjort drirutiner för 64bits. Vista finns ju åt andra sidan även i 32bits. WinXP klara bara 3,5gbRam. MVH///ERIK Okej, tack, då vet jag det. Jag blev så förvirrad av den här tråden. Alla säger olika. Tror jag kör på XP med 3,5 Gb i Ram då. 😐 /M
alexfree Postat 18 januari 2008 Postat 18 januari 2008 nästan alla ljudkort har nu Vista 32 bitars drivrutiner och 32-bitars versionen kör man tills 64 bitars Windows versionen är någorlunda stabilt och till dess hinner de flesta ljudkortstillverkare få de drivisar oxå i ordning. Jag känner inte av några som helst problem, mitt EchoAudioFire går hur bra som helst och Sonar är som gjort för Vista! När jag kör typ 16 audio spår med minst 3 effekter per spår så belastas båda processorna på runt 10% och hårddisken 10-15% (har en separat hårddisk för musik på 500GB). Har som mest kommit ner i 0.7msek latency 😏
Memphis Postat 19 januari 2008 Postat 19 januari 2008 (redigerat) nästan alla ljudkort har nu Vista 32 bitars drivrutiner och 32-bitars versionen kör man tills 64 bitars Windows versionen är någorlunda stabilt och till dess hinner de flesta ljudkortstillverkare få de drivisar oxå i ordning. Jag känner inte av några som helst problem, mitt EchoAudioFire går hur bra som helst och Sonar är som gjort för Vista! När jag kör typ 16 audio spår med minst 3 effekter per spår så belastas båda processorna på runt 10% och hårddisken 10-15% (har en separat hårddisk för musik på 500GB). Har som mest kommit ner i 0.7msek latency 😆 Då är det kanske bäst att vänta ändå.. tänkte köpa min nya datorn om ett halvår iofs,.. då kanske Vista e stabilt och företag har skaffat sig ny drivisar till sina produkter.. 🙂 Och dessutom kanske fler program då stöder Quadcore.. 😏 0,7msek? Jösses, vad folk har det bra.. 🙂 Själv har jag en fördröjning på typ 0,2 sek.. 😉🙁 Redigerat 19 januari 2008 av Memphis
Gilbert Postat 19 januari 2008 Postat 19 januari 2008 nästan alla ljudkort har nu Vista 32 bitars drivrutiner och 32-bitars versionen kör man tills 64 bitars Windows versionen är någorlunda stabilt och till dess hinner de flesta ljudkortstillverkare få de drivisar oxå i ordning. Jag känner inte av några som helst problem, mitt EchoAudioFire går hur bra som helst och Sonar är som gjort för Vista! När jag kör typ 16 audio spår med minst 3 effekter per spår så belastas båda processorna på runt 10% och hårddisken 10-15% (har en separat hårddisk för musik på 500GB). Har som mest kommit ner i 0.7msek latency 😏 Har du mätt upp den verkliga latencyn? Du vet väl att externa ljudkort har extra buffrar som adderar till den totala latencyn.
SinSonic Postat 21 januari 2008 Postat 21 januari 2008 Kör själv 64 bit versionen av XP. Om det finns rutiner för allt du behöver använda så kan jag starkt rekommendera 64-bit XP. Det är betydligt piggare och fungerar bättre än 32-bit XP.
Wistrand Postat 22 januari 2008 Trådstartare Postat 22 januari 2008 Man får kolla upp med tillverkarens hemsida, beror på om tillverkaren har gjort drirutiner för 64bits. Vista finns ju åt andra sidan även i 32bits. WinXP klara bara 3,5gbRam. MVH///ERIK Okej, tack, då vet jag det. Jag blev så förvirrad av den här tråden. Alla säger olika. Tror jag kör på XP med 3,5 Gb i Ram då. 😄 /M Ja, det fungerar fint om du inte vill ha mer än 4gb. MVH///Erik
Wistrand Postat 22 januari 2008 Trådstartare Postat 22 januari 2008 nästan alla ljudkort har nu Vista 32 bitars drivrutiner och 32-bitars versionen kör man tills 64 bitars Windows versionen är någorlunda stabilt och till dess hinner de flesta ljudkortstillverkare få de drivisar oxå i ordning. Jag känner inte av några som helst problem, mitt EchoAudioFire går hur bra som helst och Sonar är som gjort för Vista! När jag kör typ 16 audio spår med minst 3 effekter per spår så belastas båda processorna på runt 10% och hårddisken 10-15% (har en separat hårddisk för musik på 500GB). Hittar dock ingen 64bits driv till mitt RME-digi kort? Har som mest kommit ner i 0.7msek latency 😎 Det är gott!! 😄
Wistrand Postat 22 januari 2008 Trådstartare Postat 22 januari 2008 Kör själv 64 bit versionen av XP. Om det finns rutiner för allt du behöver använda så kan jag starkt rekommendera 64-bit XP. Det är betydligt piggare och fungerar bättre än 32-bit XP. Sant, ska bara hitta alla drivers.. 😄
saverman Postat 4 oktober 2008 Postat 4 oktober 2008 Kör själv 64 bit versionen av XP. Om det finns rutiner för allt du behöver använda så kan jag starkt rekommendera 64-bit XP. Det är betydligt piggare och fungerar bättre än 32-bit XP. Alla pluggar funkar bra för dig? Jag funderar på att gå över till 64 bit men vete katten om man vågar.
Claes Holmerup Postat 4 oktober 2008 Postat 4 oktober 2008 nästan alla ljudkort har nu Vista 32 bitars drivrutiner och 32-bitars versionen kör man tills 64 bitars Windows versionen är någorlunda stabilt och till dess hinner de flesta ljudkortstillverkare få de drivisar oxå i ordning. Jag känner inte av några som helst problem, mitt EchoAudioFire går hur bra som helst och Sonar är som gjort för Vista! När jag kör typ 16 audio spår med minst 3 effekter per spår så belastas båda processorna på runt 10% och hårddisken 10-15% (har en separat hårddisk för musik på 500GB). Hittar dock ingen 64bits driv till mitt RME-digi kort? Det kommer inte drivers till så gamla kort, tyvärr - utan det är de nyare HDSP som får uppdaterade fricrutiner. RME var ute med Vista-drivers redan i slutet av 2006, så de var väldigt tidigt ute, medan många andra fortfarande inte har några stabila drivers...
Claes Holmerup Postat 4 oktober 2008 Postat 4 oktober 2008 (redigerat) Aha.. det var ju något som inte var bra iaf... 😆 Vilka drivrutiner är det som inte finns tillgängliga för Vista förresten? Jag vill ha Vista eftersom det är 64-bit o stöder 4Gb Ram vilket jag planerar att ha på min nästa dator.. för det är väl så.. eller? 😉 Alla 32-bitars versioner av Windows Vista kan komma åt upp till 4 GB RAM-minne (dvs samma som XP 32-bit). 64-bitars versioner: Windows Vista Home Basic - 8 GB RAM-minne Windows Vista Home Premium - 16 GB RAM-minne Windows Vista Business - 128 GB RAM-minne eller mer Windows Vista Enterprise - 128 GB RAM-minne eller mer Windows Vista Ultimate - 128 GB RAM-minne eller mer ...enligt http://support.microsoft.com/kb/946765/sv Dessutom har jag förstått att man bör ha minst Business, eftersom Home inte har samma möjligheter som de större versionerna att styra grafikhanteringen. Redigerat 4 oktober 2008 av Claes
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 5 oktober 2008 Postat 5 oktober 2008 Stoppa dit OSX på den så kan du köra i alla fall 6 gig som Logic klarar om jag inte minns fel. Du får googla på det här får man inte tipsa om var man hittar info om det.
kvd669o Postat 5 oktober 2008 Postat 5 oktober 2008 Jag har xp home 32 bit och har 4 gb ram men på min dator står det att jag har 3,12 ram tillgängligt 😉 men glad är jag ändå för att mitt tracktion 3 daw i alla fall uttnyttjar alla 4 kärnor i min cpu 😆
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.