Jump to content
Annons

Recommended Posts

EMEMEM (oregistrerad)
Postat

Hello.

Jag har ett litet problem.. eller mer en fundering kanske.

Det är såhär att jag kör dem mesta av mina trummor via digitala trummor.

En enklare variant med 7-8 pads o två pedaler bara.

Nu är det så att ljudet i denna är gudomligt enligt mig, men jag skulle hellre vilja lägga trummorna med

midiklaviaturen eftersom det är väldigt lätt att få dubbeltramp på fel ställen o sånt med trumsetet. Och ibland slår exempelvis hi-haten ut baskaggen om man lägger ett komp. Så jag undrar väl egentligen om det går att spara/spela in ljuden från trumsetet till cubase o sen lägga trumkompet med klaviaturen istället?

Eller har ni någon annan idé på smidig lösning?

Skulle bli grymt tacksam!

/Emil

Annons
Postat

Titta på baksidan av trumsetets ljudmodul.

Har du även MIDI in där? Eller finns det bara MIDI out?

Postat

Om modulen saknar midi in får du gå en lite längre väg:

Spela in varje trumma enskilt med olika styrka på anslagen. Klipp upp varje slag och lägg upp i en sample-player typ Halion (Cubase) eller EXSP (Logic).

EMEMEM (oregistrerad)
Postat

okej.. men om jag gör de enkelt då

o säger att det finns både in/out på midi fronten =)

??

EMEMEM (oregistrerad)
Postat
Då kopplar du in klaviaturen där...

ofan inte svårare alltså?

tack för hjälpen=)

Postat

Fast riktigt så enkelt är det kanske inte om du spelar in midit i datan och vill få modulen att låta

Där överlämnar jag till en mer midikunnig person... 😄😛

Postat

Jag gissar att du anslutit din midiklaviatur till datorn. Koppla då midi ut från dator/interface till trummodulens midi in.

När du vill använda trummodulens ljud på ett midispår väljer du midi ut som output för det spåret.

EMEMEM (oregistrerad)
Postat
Jag gissar att du anslutit din midiklaviatur till datorn. Koppla då midi ut från dator/interface till trummodulens midi in.

När du vill använda trummodulens ljud på ett midispår väljer du midi ut som output för det spåret.

midiklaviaturet är inkopplat med USB.

ska jag använda midi måste jag vända på ljudkortet (ESI juli@) o jag använder nästan alltid

"analog" portarna som är rättvända just nu.

trumsetet är kopplat till datorn med TELE kabel.

det funkar inte att köra "midiklaviatur(midi/out) --->trumset(mini/in)--->trumset(TELE/out)---dator(TELE/in)

??

Postat

midiklaviaturet är inkopplat med USB.

ska jag använda midi måste jag vända på ljudkortet (ESI juli@) o jag använder nästan alltid

"analog" portarna som är rättvända just nu.

trumsetet är kopplat till datorn med TELE kabel.

det funkar inte att köra "midiklaviatur(midi/out) --->trumset(mini/in)--->trumset(TELE/out)---dator(TELE/in)

??

Det gör det absolut, men då kan du naturligtvis inte redigera MIDI-datan i efterhand om du skulle vilja det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.