PJ_Eriksson (oregistrerad) Postat 5 oktober 2004 Postat 5 oktober 2004 (redigerat) Jag har en fråga angående synk med en MOTU 2408 mk II. Går det att slava någon annan enhet än ytterligare en 2408? (typ en 828 el. liknande.) MOTU:n har ju 8 analoga in o ut, men vi behöver ha in minst 16 kanaler, och eftersom det finns ADAT lightpipe in o ut borde man väl kunna använda sig av det? Har dock dålig erfarenhet av att synka mellan olika burkar... Blir det strul direkt? Annars får man väl köpa ett 2408 till, men det vore ju kul att kunna lägga pengarna på något som är liiite roligare eftersom man ändå måste köpa. Någon som har erfarenhet? Tacksam för svar. Redigerat 5 oktober 2004 av PJ_Eriksson
VacUm Postat 5 oktober 2004 Postat 5 oktober 2004 Du kan ju köra en adat-brygga. Finns i alla möjliga prisnivåer, men det funkar kalas med MOTU 2408-korten i alla fall.
Lundin Postat 5 oktober 2004 Postat 5 oktober 2004 (redigerat) Du kan använda Alesis AI 3 AD/DA-interfacen om du kör adat lightpipe ut från 2408'an..med 2st sådana får du ihop med MOTU's 8 kanaler, totalt 24 kanaler in och ut..dock bara med 48Khz samplingsfrekvens... men det brukar ju räcka. Edit: Ehm..efter noga kontroll av det du skrev behöver du ju bara köpa ett alesis-interface för att få dina 16 kanaler... ..har sett återförsäljare som sålt såna för runt en 3000:- Redigerat 5 oktober 2004 av demoniqus
VacUm Postat 5 oktober 2004 Postat 5 oktober 2004 Körde precis så som demonen säger förr. Funkade kanon, men alesisburkarna låter inte speciellt superbra alltså (brusar faktiskt ganska friskt). Men det duger gott åt elgitarrer, slamriga trumset och så vidare. Eftersom du redan har burken som följer med motukortet så är det ju bara att planera så du spelar in bruskänsliga spår på den och allt annat på AI3an.
kryotank (oregistrerad) Postat 5 oktober 2004 Postat 5 oktober 2004 Hur är det med 828:an då? Går det att länka den med en 2408?
VacUm Postat 5 oktober 2004 Postat 5 oktober 2004 Alltså.. Man varken länkar eller synkar så som jag tror att du tror man gör. 2408:an har ju ingångar färdiga på pci-kortet och det är bara att tuta och köra. Vet inte alls hur 828an funkar, men har den en extern modul med optisk (är det väl?? minns inte) adat-bridge så bör man bara kunna koppla på den, och vips så dyker det upp fler in och utgångar i sequencern. Läs på MOTU's hemsida och kolla specarna.
PJ_Eriksson (oregistrerad) Postat 5 oktober 2004 Postat 5 oktober 2004 Ok. Så om jag förstår rätt så är det bara att tuta in vilken lightpipe-burk som helst, så funkar det? Det vore ju sådär trist... Har tidigare använt t.ex. en digi 001 och en adat silverface som ad omvandlare, lightpipe mellan burkarna. Det var rätt struligt innan det funkade, men motun kanske är smidigare? Jag gissar att den nya enheten jag köper måste ställas in på synk mot extern adat eller nåt liknande. (alltså min 2408) Har jag fel? Kommer det inte att bli knäpp o pop annars? Det var det jag undrade, alltså om den funkar bra tillsammans med andra enheter, eller om det finns några kända problem. Har ju fått delvis svar på det nu, så det verkar ju onekligen som om det fungerar med vissa konfigurationer iaf.
VacUm Postat 6 oktober 2004 Postat 6 oktober 2004 När vi körde AI3an var det inga som helst bekymmer i varje fall. Alltså, eftersom t ex AI3an är gjord för att kopplas mot något annat och inte är någon sorts stand-alone-grej så behöver man inte bry sig om någon sorts master/slave-tänkande alls. Koppla in och så funkar det. Du kan behöva gå in i ljudkortssetupen och kolla så den finns där och routa om vilka kanaler den ska ha hand om.
PJ_Eriksson (oregistrerad) Postat 6 oktober 2004 Postat 6 oktober 2004 Ok. Tack för hjälpen! Ska se vad vi hittar för grejor ute på marknaden...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.