Jump to content
Annons

Hjälp mig med gitarrköp!


BruceWayne (oregistrerad)

Recommended Posts

BruceWayne (oregistrerad)

Hej forum.studio.se, detta blir min första inlägg här och jag måste säga att jag verkligen gillar det här stället, har varit inne ofta och läst många intressanta diskussioner 😄

Men till saken, jag funderar på att köpa min första elgitarr, jag har ett väldigt stort intresse för musik och har hållt på ett tag med att producera och spela in musik med cubase och använt mig mestadels av synthar men känner att jag skulle vilja fortsätta att utvecklas musikaliskt. Vilken genre jag håller på med kan jag inte riktigt svara på, prövar på det mesta. Men är väldigt influerad av Pink Floyd, Doors och Hendrix just nu, allstå väldigt mycket psykedelisk, progressivt och har öppnat ögonen för postrock på senaste också. Så jag skulle helst vilja ha gitarren för att spela ackord på, är inte så intresserad av att göra supergrymma gitarrsolon. Vill också göra psykedeliska och sjuka effekt ljud med den, skulle också vilja spela med stråke, så ni måste hjälpa mig med inköp av vad man ska ha där också!

Min bror äger en halvakustisk gitarr som jag ofta sitter och spelar på, har aldrig tagit lektioner i att spela gitarr och är självlärd på den fronten, är inte så duktig men kan spela de flesta "ackord" låtarna, så jag vill inte ha en någon starter kit skit för nybörjare, vill ha en tillräckligt bra gitarr som jag slipper byta ut när jag blir bättre. Tänkte mig en Les Paul i prisklassen 4000-5000kr, har pratat med lite folk som säger att jag inte kommer bli missnöjd om jag lägger ut så pass mycket pengar på en gitarr, och det tror inte jag heller. Den enda anledningen till att jag vill ha en Les Paul är designen, tycker den är otroligt fin! Jag kan ingenting annars om elgitarrer och det därför jag vill ha hjälp av er.

Så det är det här jag vill få ut av gitarren;

- Så pass bra att jag slipper byta ut den senare

- Kunna spela ackordlåtar (Det förväntar jag av gitarrer dock 🙂)

- Kunna göra jävligt häftiga och vackra effekter + Kunna spela med stråke

- Kunna spela live och göra studioinspelningar utan att det låter skit

Kan även tillägga att jag spelar och har piano som huvudinstrument och tar även lektioner på medborgarskolan, men det känns som att när man komponerar musik med en gitarr så blir det som en helt annan värld, så målet med köpet är att utvecklas igenom låtskrivandet och öppna nya dörrer med nya sound.

Funderade på den här kanske;

http://www.thomann.de/se/epiphone_les_paul...s_vsbgigbag.htm

Men som sagt, kan inget om sånt här, men sök gärna på Les Paul på Thomann och försök lista ut vilken som skulle passa mig bäst. Behöver iofs inte vara en Les Paul, kom gärna med mer tips också om ni har!

Angående förstärkare och effektpedaler är det inget jag behöver, Jag prövade att pluga in brorsans halvakustiska i mitt ljudkort och provade på guitar rig2, blev helt paff vad bra det blev 🙂

Här är bilder på min "Studio" Iallafall om någon skulle vara sugen på att titta,

http://visbyuthyrning.se/studio/studio.htm

Hoppas inte texten blev för lång. Men nu förstår ni min situation lite, så kom med alla tips ni har!

Redigerat av BruceWayne
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Epiphones Les Paul-gitarrer är alldeles utmärkta. Men de är något ojämna i kvaliteten, så jag råder starkt att du handlar hos någon handlare i närheten av dig snarare än att beställa från Tyskland. Då har du antingen möjligheten att prova flera olika ex innan köp, alternativ få hjälp att justera gitarren.

En ny gitarr för 4-5000 kan man såklart ha livet ut. 95% av soundet sitter ju trots allt i fingrarna. MEN. När du har spelat, tja, allt från ett år till några stycken, och börjar prova andra gitarrer så kommer nog köpsuget komma smygande... Den dagen den sorgen.

Link to comment
Dela på andra sajter

BruceWayne (oregistrerad)

Magpie, Tack så mycket!

JJRockford, Jo det är klart, det brukar bli så att man ångrar sig till slut. Men om jag ska vara ärlig så vet jag inte direkt om det är någon mening att prova på lite olika gitarrer (låter lite dumt kanske), kan som sagt inte spela riktigt och har inga större erfarenheter om sounds & kvalité angående elgitarrer. Thomann är så pass billiga och bra också, har beställt därifrån många gånger och supporten är toppen, klockren affär, helt klart en 10a, plus att dom har 30dagars-pengarna-tillbaka policy ifall jag skulle ångra mig.

Men jag har iallafall tittat runt lite och det blir nog en Epiphone, men det finns ju flera miljarder olika modeller. Skulle vara toppen om någon kunde rekomendera någon från Thomann, såg det att vissa stämmde om sig själv stup i kvarten, sånt gillar jag inte 😏. Men en budget i 4000-5000, vet inte hur pass mycket en tusenlapp kan skilja sig ifrån de här gitarrerna så... ja, kom med tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

BruceWayne (oregistrerad)

Schysst Daniel! Super Swede gitarren var nog den snyggaste gitarren jag skådat 😏, hur pass stor skillnad är det på den och epiphonen jag länkade till? Vilken anser ni är bäst?

Sen tyckte jag den här var jävligt fräsch också;

http://www.thomann.de/se/hagstrom_super_swede_flm_vb.htm

Den heter VB och den andra CB, vad är skillnaden på dem? Är det bara designen?

Link to comment
Dela på andra sajter

BruceWayne (oregistrerad)

Ok, blir nog en VB.. Titta runt lite på blocket för att hitta en begagnad, hittatade dock inget instressant. Kanske lika bra att köpa en ny sån där. Men finns det större fel på dem? Något man ska passa sig för ect?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, blir nog en VB.. Titta runt lite på blocket för att hitta en begagnad, hittatade dock inget instressant. Kanske lika bra att köpa en ny sån där. Men finns det större fel på dem? Något man ska passa sig för ect?

Glöm inte att även titta på www.musicstore.de

Lika bra som Thomann, men ibland kan de ha olika deals mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

BruceWayne (oregistrerad)

Vad är det mer man behöver förutom pedaler och förstärkare? Axelrem, Case och sån där svajarm, fast den kanske ingår i gitarren?

edit: Vad heter svajarmar på engelska?

Redigerat av BruceWayne
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja en svajarm följer alltid med om du köper nytt, förutsatt att modellen har ett svajstall.

Whammy bar eller tremolo bar brukar det heta på engelska.

Bra gitarrkablar, patchkablar och strömadapter till effekterna.

Köp många strängset från tyskland så slipper du köpa tokdyrt i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett softcase ingår, iaf gjorde det på min Swede. Svajarm brukar det väl inte vara på Les Paul typen. Ett tips är att du skaffar ett brett vadderat axelband, de är rätt så tunga.

Jag håller med om att inte snåla på axelbandet.

Skaffa ett skönt vadderat i valfri modell.

Glömde en viktig sak, skaffa alltid ett straplock (säkerhetslås) till axelbandet.

För en liten peng så slipper man riskera att gitarren glider ur axelbandet och ögonstenen åker i backen.

Schaller funkar perfekt och finns i olika finish:

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP....umpTo=OfferList

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit nära att tappa min i golvet en gång så spelar du mycket med axelband ska du absolut skaffa låsning till det. Nu när jag mest spelar hemma sittandes har jag inte blivit av att skaffa men det är inte roligt om man skulle tappa en ny gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

BruceWayne (oregistrerad)

Behöver endast en gitarrkabel till ljudkortet just nu iallafall. Men strängset? Vad är det man ska ha då? Länka prylar direkt till thomanns sida, annars kommer jag bara köpa skit 😱

Men tror ni att case och svajarm ingår i Super Sweden gitarren?

http://www.thomann.de/se/hagstrom_select_s...swede_qm_vb.htm

Thomann är lite dåliga på att beskriva vad som ingår och inte :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver endast en gitarrkabel till ljudkortet just nu iallafall. Men strängset? Vad är det man ska ha då? Länka prylar direkt till thomanns sida, annars kommer jag bara köpa skit 😱

Men tror ni att case och svajarm ingår i Super Sweden gitarren?

http://www.thomann.de/se/hagstrom_select_s...swede_qm_vb.htm

Thomann är lite dåliga på att beskriva vad som ingår och inte :/

Nepp ingen svaj. Ska du ha svaj får du byta ut stallet. Det där är inte vanliga super swede utan select super swede.

Link to comment
Dela på andra sajter

tänkte bara påpeka att det är olika mensur (halsskalans längd) på swede och super swede, sweden har samma mensur som gibson och super sweden har lite längre som på stratan.

har själv en swede och är nöjd med den.

Link to comment
Dela på andra sajter

BruceWayne (oregistrerad)

Ok, vet iofs inte hur mycket jag skulle använda whammy, men det är som jag skrev i första inlägget, vill helst ha den till att göra effekter och sköna ljud med, inga störda solen som går i ljusets hastighet. Är mer för soft musik...

http://youtube.com/watch?v=76yQFV58-0o

Ett klipp som influerat mig mycket, iofs så kanske effekten där inte är så speciel.

Hur mycket skulle det kosta att sätta in ett nytt ställ om jag skulle vilja ha det?

Sen det där med stråke, hur pass svårt är det? Har hört att man förstör strängarna regält om man inte har rätta stråken och så måste man smörja in dem?

Edit: Det där med halsens längd var rätt intressant, tror nog jag skulle gilla en kortare efersom jag spelar mycket akustiskt. Dock så hittade jag ingen vanlig med färgen och det jag ville ha 😱

Redigerat av BruceWayne
Link to comment
Dela på andra sajter

BruceWayne (oregistrerad)

Tack Daniel, 1000kr är inte så mycket om jag nu absolut skulle komma på att jag skulle vilja ha en whammy, vilket jag inte direkt känner för att ha just nu.

Men några frågor återstår, det är om stråken, vilka strängar och gitarrkablar jag ska ha.

Undrar också vad axelrem heter på engelska?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att les paulgitarrer vanligen levereras med 10-46 tjocklek på strängarna.

Ta först reda på vilken tjocklek du gillar bäst, men 10-46 är en bra medelväg som de flesta använder.

Alla kända strängmärken håller bra klass, jag brukar köpa GHS som fungerar fint.

Gitarrkablarna jag använder är George L. Köp inte de billigaste kablarna. Planet waves vet jag gör bra kablar som Thomann säkert har.

Det kan vara svårt att köpa ett axelband om man inte kan testa det först.

Kolla även din lokala butik om de har nåt som du gillar.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

BruceWayne (oregistrerad)

http://www.thomann.de/se/peavey_jack_danie...ee_strap_bk.htm

http://www.thomann.de/se/marvel_security_s...k_system_ni.htm

http://www.thomann.de/se/cordial_csi_6_ppt.htm

Vad sägs som de där? Sen måste jag ha tips på grejer man kan göra effektljud med, som i Pink Floyd klippet jag skickade.

Sen en annan sak, soft eller hard case? Funderar på ett soft case för transport och sedan ett väggställ när den inte används hemma... Fast väggställ kanske inte orkar hålla i den?

Link to comment
Dela på andra sajter

De där grejerna fungerar nog jättebra. Har dock aldrig sett det där bandlåset förut, har inte thomann schaller? Det är som sagt svårt att veta hur skönt axelbandet är om man inte kan prova innan. Det finns lite olika väggmonteringstyper, vet inte vad som är bäst. Jag tycker det är skönt att ha ett golvställ till gitarren så att man inte riskerar att lägga den på nåt olämpligt. http://www.thomann.de/se/millenium_gs2001e.htm

Ett hardcase är alltid att föredra, får du med ett med gitarren? Ett softcase tycker jag bara är bra om man inte kan ha händerna fria vid t.ex cykling. Jag skulle gräma mig ordentligt om nåt hände gitarren pga att jag använde ett softcase.

Sök här på forumet efter effekter så finns massor med bra tips.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

BruceWayne (oregistrerad)

Jo, de hade schaller. Är det bättre? Har förresten mailat också och frågat vad det är som ingår, om det följer med case och sånt.

Ingen som kan hjäpa angående stråken eller andra vertyg? Gör väll kanske en ny tråd om detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade köpt schaller, mest för att de är välbeprövade och fungerar utmärkt.

I vissa avseenden är jag lite tråkig och vill inte prova nytt :rolleyes:

Straplås är ingen stor vetenskap och dessa är säker minst lika bra, lite dyrare dock.

Ett litet billigt verktyg som du kan lägga till i inköpskorgen är en strängvev i plast.

De underlättar när du byter strängar och gör jobbet snabbare än om man skruvar för hand.

http://www.thomann.de/se/thomann_saitenkurbel.htm

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...