Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Skulle behöva lite tips när det gäller mixning av sång..

Jag tycker bara att sången blir platt och tråkig utan känsla, och vet

inte riktigt hur jag ska få en bättre livekänsla i den. Har testat D-verb men tycker

inte att det blev nåt vidare...vore kul att bli tilldelad lite tips ang mix, plug in osv 😕

Tack på förhand!

//Dave

Annons
Postat

Hejsan

Svårt att riktigt tolka vad du menar med livekänsla, men jag tar det som att du vill det skall låta som sången är i ett litet större rum, eftersom du redan jobbat med reverb och inte att den skall låta så pass dåligt som den ofta gör på livekonserter. Ett tips är att lägga ett delay på sången istället för att använda reverb. Om du vill ha mer punch i sången så fungerar det bra med att skicka den via send till en AUX-kanal där du lägger kompressor med hög ratio för att sedan blanda med orginalspåret. Tänk sedan på hur örat uppfattar frekvenser. diskant skapar närhet medan basen skapar lite mera rymd i ljudet. Så EQ, kompressor och delay skulle vara mina tips att börja med. Sedan kan du även experimentera med dist vilket kan ge rätt sköna effekter i vissa stilar. Om du tycker att t.ex sången inte låter bra med gitarrerna och att de krockar med varandra så kan du även skicka gitarrerna till samma AUX och ge dem samma komprimering. Detta kan bidra till en tätare ljudbild som helhet, men jag uppmanar dig att lyssna noga då det kan i vissa fall förstöra mer än vad det hjälper. Detta var bara några tips på mixning av sång, testa dig gärna fram med fler, och skippa gärna d-verb på sången och de flesta andra instrument 😆 En annan roligare reverb plug som jag kan tipsa om ifall du vill ha reverb är masterverb. Personligen tycker jag inte den låter kanon, men paketet anser jag mycket prisvärt för det du får. Sedan får du även trackplug som är EQ, compressor och gate i ett och är riktigt processorsnål. Men om du upptäcker att det inte går att få en bra mixning på sången vad du än gör så skulle jag börja lyssna på orginalspåret igen och höra ifall problemet jag upplever redan ligger där. I så fall så kan det vara så att det inte finns någon annan utväg än att lägga om sången.

MVH

Anders

Postat
Tjena!

Skulle behöva lite tips när det gäller mixning av sång..

Jag tycker bara att sången blir platt och tråkig utan känsla, och vet

inte riktigt hur jag ska få en bättre livekänsla i den. Har testat D-verb men tycker

inte att det blev nåt vidare...vore kul att bli tilldelad lite tips ang mix, plug in osv 😆

Tack på förhand!

//Dave

hej dave!

Vad gäller mixning av sång är det att prova, prova, prova som gäller. Eftersom en röstinspelning alltid är väldigt unik så kan man aldrig gå på samma inställningar som i en annan låt... men jag brukar alltid gå efter detta mönster.

Redan vid inspelningstillfället skickas signalen genom en micpreamp vidare genom en kompressor (där det är väldigt viktigt att alla inställningar är rätt så rösten inte låter onaturlig osv.) Sedan vid mix lägger jag alltid på EQ så rösten kommer fram bättre i mixen (blir klarare osv, här får man heller inte överdriva så det låter onaturligt)) sedan kör jag med reverb och sist delay. Vad gäller reverb och delay så ska man absolut inte lägga på för mycket eftersom det då endast blir en tvärtomeffekt. Vissa gånger lägger jag kanske bara 2 - 3% "wet" vilket räcker många gånger gott och väl. Sedan är det också viktigt att "välja rätt sorts" reverb, delay.

Lycka till//Sandra

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.