sixties Postat 12 januari 2008 Postat 12 januari 2008 Håller på att kolla på olika förstärkare, hade tänkt mig en combo i första hand, vill hellst inte betala mer än 8000:- och gärna mindre. jag lirar ju mest 60-tals rock och 77-punk och vill inte ha så jätte mycket dist. och främst för att ha hemma och spela in med, med det är ju alltid ett + att den funkar ifall man ska repa eller göra en spelning. har ni några synpunkter på följande stärkare: Hayden peacemaker 40 combo 5935:- Epiphone Valve special HÄR Epiphone valve standardHär peavey windsor studio info här! 3995:- FENDER SUPERCHAMP 3476.- FENDER VIBROCHAMP 2954:- VOX AC50CP2 8995:- Vox AC15CC1 5995:- orange tiny terror + 1 x 12" låda 5995:- har ni andra bättre förslag så lyssnar jag gärna, givetvis kommer jag att besöka så många musik affärer jag kan och testa och lyssna själv, men det är altid trevligt att höra vad andra tycker som kanske använt grejerna ett tag spelat in dem osv.
JJRockford Postat 12 januari 2008 Postat 12 januari 2008 Någon av Voxarna eller Orangen hade varit mitt förstahandsval bland dessa. Framför allt Voxen. Tycker man att det saknas dist är det ju bara att skaffa typ en Ibanez Tubescreamer, MXR Dist+ eller liknande hyfsat billig OD-pedal. Bra attack i dom (voxarna alltså). Har i och för sig inte testat vare sig Hayden eller Epiphone alls så den har jag ingen aning om. Fender är också bra drag i, lite ljusare och inte lika kärva i tonen som sina brittiska kollegor (en kärvhet som annars brukar hjälpa till att tränga igenom de andra instrumenten). Peavey-förstärkaren hade jag nog inte ens brytt mig om att prova, det fick lite "sådär"-omdöme i Fuzz. Men den har säkert sina supportrar också. Samtliga är nog egentligen lite starka att ha hemma (utom möjligen Vibrochamp XD), i a f om man vill vrida på och få slutsteget att svettas ordentligt.
GodOfGuitars Postat 12 januari 2008 Postat 12 januari 2008 Jag har själv funderat på studion men ha inte hunnit testa den. Jag var på 4sound idag men den var inte där. Jag spelar iförsig 60-/70-talsrock. Kan man få likadant ljud i Peaveyn som i classic 50 i windsorn. Iförsig vill jag ha ett blandat ljud mellan plexi och jcm 800 som jag läst i recensioner som windsor toppen. JJRockford; vilket nummer i Fuzz?
sixties Postat 12 januari 2008 Trådstartare Postat 12 januari 2008 windsorn hade ju något som man kunde ställa uteffekten med utan att ljudet förändrades som lät intressant när man ska spela in. Peavey's exclusive new Power Sponge™ output attenuator incrementally adjusts the power output of the amplifier while maintaining the distortion characteristics of the power amp at any chosen volume level.
lavrell Postat 13 januari 2008 Postat 13 januari 2008 Peavey Classic 30 känns ju som ett väldigt bra alternativ och ligger ju inom din budget
Apep Postat 13 januari 2008 Postat 13 januari 2008 Tiny terror tycker jag låter grymt bra till det mesta, spelar själv allt ifrån rock till döds så 😉
BigStef Postat 13 januari 2008 Postat 13 januari 2008 Peavey Classic 30 känns ju som ett väldigt bra alternativ och ligger ju inom din budget Jag blir bara mer och mer kär i min Classic 30. Otroligt bra stärkare. Skjuter man på den med en compressor/booster så sjunger den all night long 😉
Emil Postat 13 januari 2008 Postat 13 januari 2008 Vill du ha många valmöjligheter skulle jag välja en Vox. Vill du ha snuskigt bra grundljud (självklart en smaksak iofs) skulle jag välja Orange Tiny Terror. Från varmt och distinkt lätt komprimerat rent, till riktigt krämig overdrive och drivig distortion med mycket energi.
sixties Postat 13 januari 2008 Trådstartare Postat 13 januari 2008 Vill du ha många valmöjligheter skulle jag välja en Vox. Vill du ha snuskigt bra grundljud (självklart en smaksak iofs) skulle jag välja Orange Tiny Terror. Från varmt och distinkt lätt komprimerat rent, till riktigt krämig overdrive och drivig distortion med mycket energi. tror inte jag behöver så mycket olika ljud, ibland vill jag ha ett lite renare nästan odistat ljud och andra gånger mer dist men ändå inte så mycket att detaljerna försvinner. som det är nu när jag kör med min vox tonlab så låter det jätte bra när jag spelar in och hör både strängarnas egen klang och ljudet i monitorerna, när jag sen lyssnar på inspelningen så finns inte detaljerna med utan det låter grötigt. eftersom det bästa ska vara att mica upp en stärkare istället för att lina så tänkte jag försöka hitta en riktigt bra stärkare för mig. om man tänker max ramones dist och mest åt clash hållet eller Stiff little fingers. hittade några klipp med hayden stärkaren. hayden 60 combo med rent ljud hayden, 2nd channel norm + boost
GodOfGuitars Postat 13 januari 2008 Postat 13 januari 2008 Själv spelar jag typ Kiss, Who, AC/DC till tung och melodiös metall som Rammstein. Då ska väl windsorn passa mig bäst? Off topic: JJRockford: gillar du tubescreamer väldigt mycket?
JJRockford Postat 15 januari 2008 Postat 15 januari 2008 (redigerat) Kommer ej ihåg vilket nummer av Fuzz. Har alla nummer sen #1-96 så det blir en del att leta igenom 🙂 Antar att du råkat läsa om Tubescreamer i många av mina inlägg? Ärligt talat har jag faktiskt aldrig ägt någon Ibanez Tubescreamer själv. Däremot har jag en Vox Valvetone som ser nästan exakt likadan ut inuti. En väldigt bra OD-pedal, som har en förmåga att smälta samman med förstärkarens eget ljud, det låter liksom inte som om man slår på en effekt, om du förstår hur jag menar? Nu är ett tag sen jag använde analoga prylar. Köpte en Vox Valvetronix AD120VT för ca 5.5 år sen, och har använt de inbyggda effekterna i den sen dess. Konstruktionen i Tubescreamer finns annars mer eller mindre i en hel massa olika pedaler i varierande prisklass. Anledningen till att jag brukar nämna just Ibanez Tubescreamer är att det är den vanligaste. Men det finns hundratals andra. Någon här på planket, kommer inte ihåg vem, tipsade om att Digitechs Bad Monkey har liknande kretslösning som Tubescreamer. I sådana fall är det en oerhört prisvärd pedal! (376 kronor hos tysken). Vad gäller Windsorn så har jag som sagt för mig att den fick lite halvljummen kritik. Plus att den var i princip en-kanalig. Men jag kan ha fel. Gissar att Peavey Valveking är lite mer flexibel i sådana fall. Vill man ha en ordentligt flexibel förstärkare så är ju t ex Line6 Flextone III en klockrent och mycket prisvärt val. Billigaste modellen ligger ju på under 5000 kronor hos tysken (En 1*12 combo på 75W, tillräckligt för det mesta). Som det brukar påpekas, ställer man upp en sådan brevid en Mesa Boogie rörstack så hör man såklart skillnad på Mesa Boogien och Line6:ens Mesa Boogie-simulering. MEN. Line6:en låter fortfarande grymt bra, och dessutom kan man ta ner ljudet på sovrumsvolym och ändå ha kvar känslan av tyngd och ös. Det funkar inte så bra med en rörstack. Plus att den senare är betydligt tyngre att släpa på. Line6:en har dessutom lite bonus i form av väldigt bra inbyggda effekter och högtalarsimulering (praktiskt med på gigs och inspelning). Redigerat 15 januari 2008 av JJRockford
tAUG Postat 16 januari 2008 Postat 16 januari 2008 Den där Tiny Terror verkar grymmt häftig, måste prova den innan man köper sig nåt nytt 😆😳
GodOfGuitars Postat 16 januari 2008 Postat 16 januari 2008 (redigerat) Kommer ej ihåg vilket nummer av Fuzz. Har alla nummer sen #1-96 så det blir en del att leta igenom 😲 Antar att du råkat läsa om Tubescreamer i många av mina inlägg? Ärligt talat har jag faktiskt aldrig ägt någon Ibanez Tubescreamer själv. Däremot har jag en Vox Valvetone som ser nästan exakt likadan ut inuti. En väldigt bra OD-pedal, som har en förmåga att smälta samman med förstärkarens eget ljud, det låter liksom inte som om man slår på en effekt, om du förstår hur jag menar? Nu är ett tag sen jag använde analoga prylar. Köpte en Vox Valvetronix AD120VT för ca 5.5 år sen, och har använt de inbyggda effekterna i den sen dess. Konstruktionen i Tubescreamer finns annars mer eller mindre i en hel massa olika pedaler i varierande prisklass. Anledningen till att jag brukar nämna just Ibanez Tubescreamer är att det är den vanligaste. Men det finns hundratals andra. Någon här på planket, kommer inte ihåg vem, tipsade om att Digitechs Bad Monkey har liknande kretslösning som Tubescreamer. I sådana fall är det en oerhört prisvärd pedal! (376 kronor hos tysken). Vad gäller Windsorn så har jag som sagt för mig att den fick lite halvljummen kritik. Plus att den var i princip en-kanalig. Men jag kan ha fel. Gissar att Peavey Valveking är lite mer flexibel i sådana fall. Vill man ha en ordentligt flexibel förstärkare så är ju t ex Line6 Flextone III en klockrent och mycket prisvärt val. Billigaste modellen ligger ju på under 5000 kronor hos tysken (En 1*12 combo på 75W, tillräckligt för det mesta). Som det brukar påpekas, ställer man upp en sådan brevid en Mesa Boogie rörstack så hör man såklart skillnad på Mesa Boogien och Line6:ens Mesa Boogie-simulering. MEN. Line6:en låter fortfarande grymt bra, och dessutom kan man ta ner ljudet på sovrumsvolym och ändå ha kvar känslan av tyngd och ös. Det funkar inte så bra med en rörstack. Plus att den senare är betydligt tyngre att släpa på. Line6:en har dessutom lite bonus i form av väldigt bra inbyggda effekter och högtalarsimulering (praktiskt med på gigs och inspelning). Jag vill helst ha windsorn för att de att är en rörstärkare och ingen Line6 förstärkare för jag har redan annan. Jag har också en Boss GT-8 så jag behöver inga andra effekter som är inbyggda. Jag vill ju koppla in den i effektloopen. Valvekingen gillar jag inte för de amerikanska rören. Tiny terrorn har ju ingen effektloop därför vill jag inte ha den. Eftersom windsorn släpptes för ett tag sen så kan du väl kolla igenom dina Fuzz tidningar? Redigerat 16 januari 2008 av GodOfGuitars
sixties Postat 16 januari 2008 Trådstartare Postat 16 januari 2008 jag har ju kört med vox tonelab ett par år och känner nu att det är dax att skaffa en riktig rörstärkare och mica upp den. inga simuleringar osv. tänkte också testa att köra tonelaben genom enstärkare och mica upp för att testa hur det låter. nu gäller det bara att få tid att beöka lite musikaffärer och testa förstärkare.
TUFFTUFFTUFF Postat 16 januari 2008 Postat 16 januari 2008 Testa att köra Tonelaben genom monitorerna och micka upp monitorerna och se vad som händer. Jag har precis köpt 4 st Tiny Terror(eller Tiny TerrorS kanske det blir i plural) så jag hoppas fan att de är bra 😱 Mathias Haru förresten fått ihop nåt till festivalen? 😱
Bbenderman Postat 17 januari 2008 Postat 17 januari 2008 Kommer ej ihåg vilket nummer av Fuzz. Har alla nummer sen #1-96 så det blir en del att leta igenom 😕 Konstruktionen i Tubescreamer finns annars mer eller mindre i en hel massa olika pedaler i varierande prisklass. Anledningen till att jag brukar nämna just Ibanez Tubescreamer är att det är den vanligaste. Men det finns hundratals andra. Någon här på planket, kommer inte ihåg vem, tipsade om att Digitechs Bad Monkey har liknande kretslösning som Tubescreamer. I sådana fall är det en oerhört prisvärd pedal! (376 kronor hos tysken). Du kan få Tubescreamer kopia för under hundringen. http://www.thomann.de/se/behringer_to100.htm
sixties Postat 17 januari 2008 Trådstartare Postat 17 januari 2008 Testa att köra Tonelaben genom monitorerna och micka upp monitorerna och se vad som händer.Jag har precis köpt 4 st Tiny Terror(eller Tiny TerrorS kanske det blir i plural) så jag hoppas fan att de är bra 🙂 Mathias Haru förresten fått ihop nåt till festivalen? 😉 det kanske man skulle testa. ska bli kul att höra dina nya stärkare. har några halv färdiga låtar och målet är att åtminstone 2 ska bli klara i tid till festivalen.
the610 Postat 17 januari 2008 Postat 17 januari 2008 jag köpte mig en fender blues jr och är mycket nöjd med den, testa den är mitt tips!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.