Exclusive Postat 12 januari 2008 Postat 12 januari 2008 Just fått igång micken och allt och redo för att spela in, ljudet är rätt bra tycker jag. Men man måste ju ändå mixxa rösten lite . Asså det är rap jag håller på med. 1. Ställer ni in något speciellt innan ni börjar rappa? 2. När ni rappat klart hur mixar ni då? Vill inte att ni länkar mig till någon butik där jag kan köpa "Studio Mixologi" för orkar inte läsa en hel bok för att börja mixa. Bara berätta enkelt hur ni brukar göra precis innan ni ska spela in - när ni rappar - hur ni mixar. Vill bara kunna få hyfsat ljud på min första låt. 🙂 Hoppas ni förstår och kan hjälpa mig, vill ni att jag ska berätta mer, så bara skriv, så kan jag berätta lite mer detaljerat om ni vill det.
Piccazzo Postat 12 januari 2008 Postat 12 januari 2008 (redigerat) för orkar inte läsa en hel bok för att börja mixa. Bra , Helt rätt inställning.. Orkar nog inte skriva flera rader om hur man kan göra. Redigerat 12 januari 2008 av Piccazzo
mrbjoorn Postat 12 januari 2008 Postat 12 januari 2008 Finns nog helt seriöst tusentals trådar om detta. Det som gäller är väl främst: Kompressor (finns en bra gratis som heter Blockfish, men helt okej presets) Eq (använd den inbyggda i programmet du använder, skär bas och lek med resten typ) Delay (eventuellt... synka den i tempot helst isåfall) Reverb (skapa snygg rumsklang om det behövs) Chorus eller phaser och dylikt (om du vill få snygg effekt på rösten) Dist (för att vässa till rösten lite) Så, lek nu!
Bluemoon Postat 12 januari 2008 Postat 12 januari 2008 för orkar inte läsa en hel bok för att börja mixa. Bra , Helt rätt inställning.. Orkar nog inte skriva flera rader om hur man kan göra. 😆 faktiskt, att plöja böcker/trådar ger så mycket. ge inte upp innan du börjat. Läs på! 🙂
tbruce Postat 12 januari 2008 Postat 12 januari 2008 Men man måste ju ändå mixxa rösten lite 😆. Att "mixxa" en röst är typ en oxymoron...
Exclusive Postat 12 januari 2008 Trådstartare Postat 12 januari 2008 för orkar inte läsa en hel bok för att börja mixa. Bra , Helt rätt inställning.. Orkar nog inte skriva flera rader om hur man kan göra. Asså, känner att jag inte orkar läsa en hel bok för att mixa lite. Ska inte mixa värsta hitlåten, bara en simpel soft raplåt xD. Har nog med plugg i skolan... Du behövde inte svara på min fråga om du inte tycker jag har rätt inställning.. -.- Tack till alla er andra som svarat med ett schystare svar 🙂. Speciellt mrbjoorn, taack; - Ska börja leka redan imon ;D
Ludgo-Pelle Postat 12 januari 2008 Postat 12 januari 2008 Hej! Om jag ska vara helt ärlig så kan jag förstå varför du får lite syrliga svar. Att mixa ens någorlunda hyfsat är ingenting som man bara gör rakt upp och ner! Faktum är att det är en hel del saker som man måste göra hyfsat rätt för att det ska låta hyfsat bra. Jag säger hyfsat eftersom du inte har ambitionen att få det att låta som den senaste världshiten. Och just det är en mycket bra inställning att inte lägga ribban för högt. Men det är ingen bra inställning till att du inte orkar läsa någonting om mixologi! Att du är trött på att plugga förstår jag, men att läsa mixologi är inte alls samma sak. Och vem säger att du måste sträckläsa den? Tvärt om så är mixningskonsten rätt omfattande och därför är det bra att ta allting steg för steg. Precis som du måste göra här på forumet. Här får du ju heller inte alla svar på en gång! Poängen med mixologi-boken är att du får bra tips som du kan ta till dig för att sedan prova de i verkligheten. Det är så man lär sig. Man måste prova sig fram i studions verklighet och öva precis som på vilket annat musikinstrument som helst. Du vill gärna gå en snabb genväg. Den snabbaste genvägen är att läsa lite om mixologi och sedan parallelt med läsningen prova på det som står. Efter ett tag blir du varm i kläderna och kan på egen hand utforska olika sätt att få fram ett bra sound. Tyvärr.....lite jobb måste du nog lägga ner om du vill ha ens ett halvskapligt sound. Om du inte är beredd på detta så är det helt okay, men du måste du också veta att resultatet blr därefter. Men det är du själv som ska känna dig nöjd med resultatet och uppenbarligen så är du ju inte riktigt det just nu. Mitt tipps är därför att du skaffar dig mixologiboken och åtminståne slötittar i den. Du kommer att få både nytta och glädje av det är jag rätt övertygad om! Sorry för ett trist svar, men bättre än så här tänker jag inte ge mig på. Jag orkar inte. Inte just nu i alla fall. Hälsningar: Ludgo-Pelle
DrHans Postat 13 januari 2008 Postat 13 januari 2008 Annars kanske du kan be någon annan hjälpa dig med mixen. Om du känner någon som är intresserad av mixning.
Hellpig Postat 13 januari 2008 Postat 13 januari 2008 Annars kanske du kan be någon annan hjälpa dig med mixen. Om du känner någon som är intresserad av mixning. Precix. Annars du ju ett helt forum här - fråga om ngn vill ta på sig att mixa en låt dig. Fast man lär sig givetvis mer av att göra det själv...
MusicNixon Postat 13 januari 2008 Postat 13 januari 2008 Vad har du för låtbakgrund? Färdigproducerade beats som du lägger på rap på? Då handlar mixningen i stort sett om att ställa volymerna. Alltså lagom rap i förhållande till beatet, två reglar bara. Kolla så inte mastervolymen slår över på rött. Mer än så behöver du knappt göra för att det ska låta "hyfsat", förutsatt att du har en ok mikrofon och spelat in med vettig mickteknik. Sedan kan man gå vidare, beroende på var ens "hyfsat"-nivå ligger. Lite kompressor och eq är en naturlig fortsättning, men helt plötsligt ökar svårighetsgraden markant. Man kan ratta bort sig väldigt snabbt. Tipset är att testa och testa. Vill man veta vilken ände man ska börja i rekommenderar jag som tidigare i tråden, Studios Mixologi, ingen bok utan en tidning för 100 kr.
Woxxy Postat 14 januari 2008 Postat 14 januari 2008 Jag älskar när folk har inställningen "jag vill inte förstå, bara göra". Speciellt när det gäller något så invecklat som mixning. Man kan inte göra en vettig mix utan att veta vad man faktiskt håller på med. Skulle man ändå lyckas att göra det så är det ren tur. Mixningen är inget man bemästrar över en dag!
Exclusive Postat 14 januari 2008 Trådstartare Postat 14 januari 2008 Jaja, ingen bryr sig,... Ta bort tråden.
Daniel H Postat 14 januari 2008 Postat 14 januari 2008 Om du inte orkar läsa mixologin, hur orkar du då läsa här på forumet?
Cobber Postat 14 januari 2008 Postat 14 januari 2008 Haha, det här var kul läsning! (Förlåt...) Inget tålamod att ens läsa tråden...?
Exclusive Postat 15 januari 2008 Trådstartare Postat 15 januari 2008 Forumet är mycket roligare att läsa, sexbomb 😄
xarl Postat 15 januari 2008 Postat 15 januari 2008 Vill bara kunna få hyfsat ljud på min första låt. 😄 Men det kommer du nog inte få utan att veta hur du ska göra 😎 Det finns ju kurser! Eller försök få vara med någon mer erfaren person vid inspelning o mix. Men lycka till o berätta gärna hur det gick /X
Fertan Postat 16 januari 2008 Postat 16 januari 2008 Jag älskar när folk har inställningen "jag vill inte förstå, bara göra". Speciellt när det gäller något så invecklat som mixning.Man kan inte göra en vettig mix utan att veta vad man faktiskt håller på med. Skulle man ändå lyckas att göra det så är det ren tur. Mixningen är inget man bemästrar över en dag! "jag vill inte förstå, bara göra"-grejen är ju rätt kul annars, särskilt när det handlar om mödrar som vill ha "hjälp"(läs: att man gör det de vill åt dem så att det fungerar men att de slipper lära sig så att man får upprepa samma procedur nästa vecka igen) med datorer... Tror inställningen är bra mycket vanligare bland kvinnor än bland män, de har ju så mycket annat viktigt att göra, som att se på tv och sånt där istället för att lära sig något de faktiskt kommer att ha användning av. Fast det finns ju absolut en hel del killar som är såna också(och tjejer som inte är det, icke att förglömma), särskilt ibland den yngre generationen. Känns lite som att min generation har blivit alldeles förslöad, alla skiter i hur och varför saker fungerar, det enda viktiga är att det fungerar. Slutar det fungera så slänger de bara över problemet på någon annan som får fixa det åt dem. Bah, blev lite OT kanske, men känns som att trådskaparen kan behöva en liten knäpp på näsan för att förstå att det krävs en del arbete. Det är inget man lär sig på en halvtimme direkt, jag har hållit på lite semiseriöst med diverse demoprojekt i runt 1½ år och har fortfarande väldigt, väldigt mycket att lära. Men varje bit man läser och provar ger definitivt resultat.
Ludgo-Pelle Postat 16 januari 2008 Postat 16 januari 2008 Fertan.....jag gillar din style grabben! Ska du smaka på lite myror?? Det kittlar dödsskönt i kistan! Ditt resonemang låter vuxet och bra och med den ödmjuka inställningen har man mycket goda förutsätningar att nå mycket längre! "Fullärd blir man aldrig" som det heter nästan som en klycsha, men det stämmer så vansinnigt bra! Det är precis på procken så. Det tar lång tid att lära sig. Att syssla med musik....i någon form....handlar faktiskt rätt mycket om ett förhållningssätt. Eller inte rätt mycket. Väldigt mycket är mera sanningen! Ett förhållningssätt inte enbart till musiken och till det man sysslar med utan inte minst ett förhållningssätt även till sig själv! Det är just förhållningssättet till sig själv som styr allting. Det styr hur man ska jobba med musiken, om man är pedant, normal-noga, eller slarvig och mycket mycket mer. T.ex. hur mycket man värdesätter att vidareutveckla sig själv och sitt kunnande inom musiken. Hur mycket man övar och hur öppen man är för nya intryck osv. Allt handlar till sist alltså om ett förhållningssätt till sig själv. Så är det hur man än vrider och vänder på det, för till sist hamnar man alltid där till slut. Det här förhållningssättet brukar förändras med åren. Är man riktigt ung så har man oftast ett helt annat synsätt till det mesta än när man har hunnit bli äldre eller gammal. Trådskaparen är nog väldigt ung misstänker jag och har nog inte hunnit uppnå den här mognaden ännu. Men det hörju bara till livet och så har vi alla varit i våra yngre dagar. Därför tycker jag att det är trist när han hånas! Vi har alla varit unga och alla har vi haft våran trotsålder (flera) och inte alltid varit så värst mogna själva. Han har nog rätt att vara lite tjurig och omogen tror jag. Allt har ju sin tid och han kommer att inse att det inte finns så värst många genvägar knappt någonstans. Om inspelning eller om annat. Låt det ta sin tid och ha sin naturliga gång! Allt kommer att falla på sin plats så småningom helt naturligt. Precis som det gör när man musicerar. I början är man ju alltid nybörjare oavsett vad man än gör...eller hur? Många av er/oss är det ju än och kommer att vara det i bra många år till! Kontentan är att vi alla är omogna mer eller mindre men kanske på olika sätt och på olika saker. Att håna stjälper därför mer än det hjälper. En knäpp på näsan kan däremot vara bra ibland, men att just håna tror jag inte är en så bra väg alla gånger. Till trådskaparen vill jag bara säga det att du visst är mycket välkommen med fler frågor här på forumet! Jag tror och hoppas faktiskt att du kommer att bli bättre bemött än i den här tråden, men uppriktigt sakt så får du ju bjuda till lite själv också och visa lite mer intresse och tacksamhet för att du faktiskt har fått svar som också är seriösa. Du vill att vi ska förstå dig men du måste också förstå oss. Man måste bjuda till lite och ge och ta. Du måste också förstå att man måste slita åtminståne lite grand för att lyckas lite bättre med musiken/ljudet än vad du kan idag. Det tar som sagt tid att lära sig och ingen lär sig ju någonting bara så där automatiskt pang bom, så kom igen nu så ska vi se vad vi kan hjälpa dig med för bra tips! Ge inte upp så himla lätt bara för att du har fått lite mothugg här nu! Näe....visa lite stake och framåtanda nu och att du inte ger upp och inte låter dig nedslås så lätt!! Du kan du också...... Hälsningar: Ludgo-Pelle
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.