Jump to content
Annons

Nytt ljudkort

Peachfuzz (oregistrerad)

Recommended Posts

Peachfuzz (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag tänkte höra med er om ni har några heta tips när det gäller köp av ljudkort i klassen 3000-5000 kr?

Jag har fastnat för följande tre (än så länge):

Lexicon Omega, Digidesign Mbox eller M-Audio Firewire 410...

Om det nu skulle vara så att nå´n där ute i etern har nå´t av dessa kort eller nå´t liknande, skulle jag vara tacksam om ni ville ge mig tips om vad jag ska köpa. För- och nackdelar som man kan överväga.

Jag är nybörjare när det gäller inspelning, men jag har fastnat för flexibiliteten de externa ljudkorten besitter.

Jag kör för tillfället med Cubase SX och Peugeot XS 😄

Vänligen, Peachfuzz

Annons
Postat

Hej Peachfuzz,

de tre korten ligger ju i ungefär samma prisklass och gör ju ungefär samma sak.

Jag tittade länge på Omegan eftersom den ger 4 samtidiga inspelningskanaler, de bägge andra ger ju bara två. Firewire 410 har ju massor av utkanaler, men de där extra har jag ingen nytta av. Har för mig att det finns lite midi också, men jag har midikoppling ändå så det spelade aldrig någon roll.

Jag var också rätt tveksam till audio via USB, testade för många år sedan med en gammal bärbar och kunde aldrig få det att funka. Tänkte att det enda som gäller är Firewire. Är dock glatt överraskad av MBox som jag fastnade för. Känns välbyggd, funkar utan problem, brusar inte. Tvekar inte en sekund att rekommendera den. Blev snabbt förälskad i ProToools LE 6.1 som finns med i paketet. Priset 3.995:- just nu på Estrad var ju inte fel heller.

Det finns ASIO rutiner till MBoxen som funkar utmärkt för mig. Antar att det borde funka med Cubase, men jag rekommenderar att prova. Ta burken på öppet köp (drivrutinerna finns att ladda ner på nätet), eller låna någon annas burk.

Se också senaste Studio, där finns en test av Lexicon.

trombonisten

Postat

Hej!