Jump to content
Annons

Nytt ljudkort

Peachfuzz (oregistrerad)

Recommended Posts

Peachfuzz (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag tänkte höra med er om ni har några heta tips när det gäller köp av ljudkort i klassen 3000-5000 kr?

Jag har fastnat för följande tre (än så länge):

Lexicon Omega, Digidesign Mbox eller M-Audio Firewire 410...

Om det nu skulle vara så att nå´n där ute i etern har nå´t av dessa kort eller nå´t liknande, skulle jag vara tacksam om ni ville ge mig tips om vad jag ska köpa. För- och nackdelar som man kan överväga.

Jag är nybörjare när det gäller inspelning, men jag har fastnat för flexibiliteten de externa ljudkorten besitter.

Jag kör för tillfället med Cubase SX och Peugeot XS 😄

Vänligen, Peachfuzz

Annons
Postat

Hej Peachfuzz,

de tre korten ligger ju i ungefär samma prisklass och gör ju ungefär samma sak.

Jag tittade länge på Omegan eftersom den ger 4 samtidiga inspelningskanaler, de bägge andra ger ju bara två. Firewire 410 har ju massor av utkanaler, men de där extra har jag ingen nytta av. Har för mig att det finns lite midi också, men jag har midikoppling ändå så det spelade aldrig någon roll.

Jag var också rätt tveksam till audio via USB, testade för många år sedan med en gammal bärbar och kunde aldrig få det att funka. Tänkte att det enda som gäller är Firewire. Är dock glatt överraskad av MBox som jag fastnade för. Känns välbyggd, funkar utan problem, brusar inte. Tvekar inte en sekund att rekommendera den. Blev snabbt förälskad i ProToools LE 6.1 som finns med i paketet. Priset 3.995:- just nu på Estrad var ju inte fel heller.

Det finns ASIO rutiner till MBoxen som funkar utmärkt för mig. Antar att det borde funka med Cubase, men jag rekommenderar att prova. Ta burken på öppet köp (drivrutinerna finns att ladda ner på nätet), eller låna någon annas burk.

Se också senaste Studio, där finns en test av Lexicon.

trombonisten

Postat

Hej!

Jag tycker du ska först ställa krav du har på ett ljudkort och sen väljer vilket som passar just dig!!! Tänk efter en gång vad du vill göra, typ spela in sång eller instrument, vill du köra midi, vill vara portabel mm. När du har den bilden klar så tycker jag att du kan lättare avgöra vad som passar!!! 🙂

Mvh

Alex

• 2 veckor senare...
Benny Bong (oregistrerad)
Postat
Hej!

Jag tänkte höra med er om ni har några heta tips när det gäller köp av ljudkort i klassen 3000-5000 kr?

Jag har fastnat för följande tre (än så länge):

Lexicon Omega, Digidesign Mbox eller M-Audio Firewire 410...

Om det nu skulle vara så att nå´n där ute i etern har nå´t av dessa kort eller nå´t liknande, skulle jag vara tacksam om ni ville ge mig tips om vad jag ska köpa. För- och nackdelar som man kan överväga.

Jag är nybörjare när det gäller inspelning, men jag har fastnat för flexibiliteten de externa ljudkorten besitter.

Jag kör för tillfället med Cubase SX och Peugeot XS 😉

Vänligen, Peachfuzz

😛 Benny is in de house !!

Jag är lite inne på samma fråga men till min bärbara Compac Presario 700.

Är mest ute efter en variant där jag nästan uteslutande kommer att köra akustiskt gitarr och sång genom en Rode NTK mic.

En sån där dröm om att kunna spela in i stort sett var som helst. 😱

Tacksam för tips

Benny Bong

Postat

M-box borde passa. Jag kör på en Compaq Presario 2500 (eller ngt sådant). Inga extra nätagg behövs. Sen har jag ett fyrameters stativ, 50 meter mikkabel, shockmounts mm, så det är att släpa ändå.

MEN KOLLA FÖRST : Usb funkar faktiskt inte alltid med alla PC.

Trombonisten.

Postat

Hei!

Jeg anbefaler M-Audio FW410!

Jeg hadde et USB-kort tidligere (Yamaha), men ble aldri helt fornøyd.

Fordelene med FW410 foran Mbox er at du har innebygget MIDI-interface og at du får både optisk og coax s/pdif in-out.

Dessuten får du Reason Adapted og Ableton Live (Delta) + noen andre programmer med på kjøpet.

Jeg bruker kortet med min bærbare Pentium M, Cubase SL 2.0, Ableton Live og Røde NT4 - det låter FETT! 😎

Hilsen Martin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.