Jump to content
Annons

Varför olika volym i Sonar och i den nermixade filen (export audio)

RedLemon

Recommended Posts

Det låter perfekt i Sonar (4). När jag mixar ner det (export audio, setting RIFF wave eller "What you hear") så låter resultatet muggigt och är långt ifrån samma uppspelningsvolym. Om jag sätter en högre volym på master innan nermixning distar allt sönder.

Hur ställer man in Sonar så att man kan lita på ljudet i relation till det nermixade?

Dela på andra sajter

Annons
Det låter perfekt i Sonar (4). När jag mixar ner det (export audio, setting RIFF wave eller "What you hear") så låter resultatet muggigt och är långt ifrån samma uppspelningsvolym. Om jag sätter en högre volym på master innan nermixning distar allt sönder.

Hur ställer man in Sonar så att man kan lita på ljudet i relation till det nermixade?

det skulle kunna vara nån plugg som ballar ur just i nermixen. Testa att bocka av "Fast Bounce" i exportdialogen. Blir det lika illa efter det, så är det nåt annat problem.

Hur lyssnar du på mixen? Importerar tillbaks till Sonar för verifiering, eller bara kör resultatet i iTunes (typ)?

Sampelhastighet o bitdjup?

Själv känner jag inte igen ditt dilemma... hoppas det rer sig:)

Dela på andra sajter

En sak som jag har råkat ut för ett par gånger är att jag utan att märka det har haft olika spår ställda till olika utgångar. Om nedmixningen går via Masterutgången, men något eller några spår tar en annan väg (t ex ASIO) kommer de inte med i mixen, vilken då blir tystare.

Vet inte om det kan vara till någon hjälp...

Ambjörn

Dela på andra sajter

En sak som jag har råkat ut för ett par gånger är att jag utan att märka det har haft olika spår ställda till olika utgångar. Om nedmixningen går via Masterutgången, men något eller några spår tar en annan väg (t ex ASIO) kommer de inte med i mixen, vilken då blir tystare.

Ambjörn

Tack för tipset. Kollade det, men allt går till Master.

Dela på andra sajter

det skulle kunna vara nån plugg som ballar ur just i nermixen. Testa att bocka av "Fast Bounce" i exportdialogen. Blir det lika illa efter det, så är det nåt annat problem.

Hur lyssnar du på mixen? Importerar tillbaks till Sonar för verifiering, eller bara kör resultatet i iTunes (typ)?

Sampelhastighet o bitdjup?

Själv känner jag inte igen ditt dilemma... hoppas det rer sig:)

Fan va fint. Bort med "Fast bounce" så blir det nästan identiskt (mixar till 44000/16, lyssnar bl.a. i windows media player o iTunes). Stort tack för tipset. Snart kommer resultatet på www.autotrash.net... :-D

Dela på andra sajter

Ambjörn

Tack för tipset. Kollade det, men allt går till Master.

Attans. Hoppas du hittar felet. Sånt där kan man ju ligga sömnlös över hur länge som helst.

Dela på andra sajter

Fan va fint. Bort med "Fast bounce" så blir det nästan identiskt (mixar till 44000/16, lyssnar bl.a. i windows media player o iTunes). Stort tack för tipset. Snart kommer resultatet på www.autotrash.net... :-D

Bara nästan identiskt? Det här är ett mysterium.

Dela på andra sajter

Nja, jobbar man internt med t ex större bitdjup så är det ju rimligt att det nermixade (till 16) blir "nästan" identiskt och inte "absolut" identiskt med det som rullar i Sonar, även om jag inte är säker på att klara ett sånt blindtest...

Verkar som det löst sig då, RedLemon?! Gott så😕

/Bengan

Dela på andra sajter

Nja, jobbar man internt med t ex större bitdjup så är det ju rimligt att det nermixade (till 16) blir "nästan" identiskt och inte "absolut" identiskt med det som rullar i Sonar, även om jag inte är säker på att klara ett sånt blindtest...

Åhå. Sant. Angående blindtest: Nej, det är nog ganska mycket när det gäller ljud som man lägger stor vikt vid för att man rent teoretiskt vet vad som låter bäst, trots att man i praktiken inte hör någon större skillnad. I alla fall inte jag... 😄

Ambjörn

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.