Jump to content
Annons

Bygga gitarr, träslag


oakn

Recommended Posts

Hallå allesammans,

Jag står inför det svåra valet att välja trä till mitt gitarrbygge.

Halsen är i Maple och ska gå genom kroppen.

Funkar gran som kroppsträ? för jag råkar ha det hemma och det är ju iaf snyggt trä.

seså, skriv på nu era träexperter 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

gran har jag inte så stor koll på.

men öht. när det gäller gitarrbyggande så är det helt upp till vad man är ute efter för grundsound!

jag har föredragit furu (tall) eller liknande som i sig är ganska hårt och passar därmed att palla trycket från strängar och hålla fast alla skruvar. plus att det är ett fint träslag!

jag håller för närvarande på att bygga en baskropp med hjälp av sammanlimmade stavbitar av furu, och jag lovar att det blir snyggt. 😎

har även specialbyggt en "knopp" på en gammal samickhals så att den får pbaslooken. den utbyggnaden är i furu med.

det är ju lite knepigt att bygga instrument, om man inte gjort det tidigare, och väldigt svårt att få allt rakt och snyggt. men med lite vilja, våld och vaselin ( 😎 ) så går det fint!

ngt du kan ha i åtanke är att köpa en kropp begagnat och såga ut mittdelen alltså den delen där stall, hals och dylikt sitter, som raka linjer, och på så sätt behöver du endast bygga kroppen. jag har tankar i att göra så snart. det är väldigt bra som riktilinjer för att inte bygga en sned gitarr.

min första gitarr jag byggde själv gjorde jag i en riktigt fin snickeriverkstad, men dock utan kunskap, och det blev inte väldigt bra. utan snarare tvärtom. väldigt dåligt. så tänk på att vara väldigt noggrann och tänka mer än en gång på varje detalj. allt MÅSTE vara rakt. det går nog itne att poängtera detta för många gånger. 🙂

och lycka till framförallt..

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Hallå allesammans,

Jag står inför det svåra valet att välja trä till mitt gitarrbygge.

Halsen är i Maple och ska gå genom kroppen.

Funkar gran som kroppsträ? för jag råkar ha det hemma och det är ju iaf snyggt trä.

seså, skriv på nu era träexperter 😎

läs lite här: www.guyguitars.com/sv/handbok/traslag.html 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla svar... och schyssta länkar.

men jag kanske borde skrivit med att jag kunde redan det där med vilka toner de är i vissa träer.

Saken är det att man skriver aldrig om gran i el-gitarr sammanhang. Har aldrig hört talas om att någon bygger en el-gura i gran... men det var något jag bara tänkte på för att jag hade det hemma och det är ett snyggt trä.

Sedan har jag funderat på Ek också... men mest för att det vore en rolig och personlig grej då jag heter Ek i efternamn 🙂 .

sedan har jag inte den blekaste aning om trä-priser... vad kostar ett block:

Mahogny?

Ek?

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla svar... och schyssta länkar.

men jag kanske borde skrivit med att jag kunde redan det där med vilka toner de är i vissa träer.

Saken är det att man skriver aldrig om gran i el-gitarr sammanhang. Har aldrig hört talas om att någon bygger en el-gura i gran... men det var något jag bara tänkte på för att jag hade det hemma och det är ett snyggt trä.

Sedan har jag funderat på Ek också... men mest för att det vore en rolig och personlig grej då jag heter Ek i efternamn 😆 .

sedan har jag inte den blekaste aning om trä-priser... vad kostar ett block:

Mahogny?

Ek?

Gran är ett mjukt träslag som i regel bara används i lock till akustiska gitarrer. Ek används väl i princip aldrig i gitarrer såvitt jag känner till.

Link to comment
Dela på andra sajter

..eftersom du tänker anända en genomgående hals i Lönn (som det heter på svenska) så har det mindre betydelse vad du använder i "vingarna". Gran går bra (helst tätvuxen), jag skulle undvika kådiga träslag som fura eftersom det med lite otur kan börja blöda och förstöra din ytbehandling, fura måste hur som helst vara helt kvistfri för att komma i åtanke.

Andra träslag som passar till (el)gitarrkroppar är lönn, ask, al för att nämna dom vanligaste, man brukar undvika ek för det är igentligen lite för tungt, men det går det med (Brian May's Red Special är till ex. tillverkad i ek). Paul Guys handbok som är länkad till nedan är en utmärkt genomgång av grundläggande träslag..

Det kan oxå vara intressant att laminera trä oxå, tex en kärna av lönn och botten/lock av gran och då kan man fundera på att bygga/fräsa in resonanskammare i lönndelen..

Är detta ditt första bygge? Då är det kanske inte hundra vettigt att lägga allt krut på materialet!

/ptr

Link to comment
Dela på andra sajter

..eftersom du tänker anända en genomgående hals i Lönn (som det heter på svenska) så har det mindre betydelse vad du använder i "vingarna". Gran går bra (helst tätvuxen), jag skulle undvika kådiga träslag som fura eftersom det med lite otur kan börja blöda och förstöra din ytbehandling, fura måste hur som helst vara helt kvistfri för att komma i åtanke.

Andra träslag som passar till (el)gitarrkroppar är lönn, ask, al för att nämna dom vanligaste, man brukar undvika ek för det är igentligen lite för tungt, men det går det med (Brian May's Red Special är till ex. tillverkad i ek). Paul Guys handbok som är länkad till nedan är en utmärkt genomgång av grundläggande träslag..

Det kan oxå vara intressant att laminera trä oxå, tex en kärna av lönn och botten/lock av gran och då kan man fundera på att bygga/fräsa in resonanskammare i lönndelen..

Är detta ditt första bygge? Då är det kanske inte hundra vettigt att lägga allt krut på materialet!

/ptr

Det är mitt första bygge ja (förutom en semi-akustiskt telecaster som jag borde göra klart)... men jag ser inte själva hantverkandet av vingarna så svårt. Det jag har svårast för är lackering.

Men det ser ut som att det blir ask.

och om ni undrar på designen på kroppen så kommer det att se ut ungefär såhär:

http://i3.tinypic.com/6wlxloi.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag känner en snubbe som är helt sanslöst duktig på att tillverka både gitarrer och basar. Bl.a. har han gjort några basar år en basist som heter Abraham Laboriel plus en hel del andra duktiga musiker. Han tillverkar enbart dyrare gitarrer av den mer exclusiva kvaliteten och vet så gott som precis allt om hela tillverkningsprocessen.

Han heter Robert Sahrling och hans gitarrer/basar heter Ares. Du kan kontakta Robert om du vill få lite värdefulla tips. I sådana fall kan du skicka e-post till honom via hans hemsida http://www.aresguitar.se/ Om du klickar på "Information" och går längst ner på den sidan så hittar du hans e-post.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det ser ut som att det blir ask.

Ett utmärk val, gäller bara att komma ihåg att porfylla/spackla innan du lackar!

och om ni undrar på designen på kroppen så kommer det att se ut ungefär såhär:

http://i3.tinypic.com/6wlxloi.jpg

Påminner en del om Schecters "00" serie förutom hacket i rumpan...

Inte mitt slags gitar men det kan säkert bli ellegant!

/ptr

Link to comment
Dela på andra sajter

Bulgrim (oregistrerad)
..eftersom du tänker anända en genomgående hals i Lönn (som det heter på svenska) så har det mindre betydelse vad du använder i "vingarna". Gran går bra (helst tätvuxen), jag skulle undvika kådiga träslag som fura eftersom det med lite otur kan börja blöda och förstöra din ytbehandling, fura måste hur som helst vara helt kvistfri för att komma i åtanke.

Andra träslag som passar till (el)gitarrkroppar är lönn, ask, al för att nämna dom vanligaste, man brukar undvika ek för det är igentligen lite för tungt, men det går det med (Brian May's Red Special är till ex. tillverkad i ek). Paul Guys handbok som är länkad till nedan är en utmärkt genomgång av grundläggande träslag..

Det kan oxå vara intressant att laminera trä oxå, tex en kärna av lönn och botten/lock av gran och då kan man fundera på att bygga/fräsa in resonanskammare i lönndelen..

Är detta ditt första bygge? Då är det kanske inte hundra vettigt att lägga allt krut på materialet!

/ptr

Det är mitt första bygge ja (förutom en semi-akustiskt telecaster som jag borde göra klart)... men jag ser inte själva hantverkandet av vingarna så svårt. Det jag har svårast för är lackering.

Men det ser ut som att det blir ask.

och om ni undrar på designen på kroppen så kommer det att se ut ungefär såhär:

http://i3.tinypic.com/6wlxloi.jpg

Ser bra ut, även med hack i rumpan...

WIP-bilder så snart du kan! Go, Oakn, go!

Link to comment
Dela på andra sajter

EMEMEM (oregistrerad)

tjenare.

jag använde mig av AL i min gura jag byggde för några månader sen.

är utbildad möbelsnickare och fick tipset av mina lärare.

annars är ju som sagt furu ganska (inte jätte) hårt o funkar alldelles utmärkt skulle jag gissa.

kör hårt 🙂

79881-DSC00247.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att ni gillade formen... men jag vet inte om jag ska ha den platt eller välvd än. 😄

Började fixa med halsen idag så att den skulle få rätt tjocklek (liknande ibanez wizard-halsarna) och det gick så bra så.

Nu ska jag bara får tag i trä för "vingarna", problemet är att på de få ställena jag fått tag på rätt träslag så har bitarna ganska hög fuktighetsgrad (ca: 17%) och måste ligga på tork ett bra tag 😉 . Sen var det någon i Sthlm som hänvisade mig till GMF som ahr block i ask & mohogny men är dyrare, fast då är det bara att sätta igång då man får hem det.

Kommer upp med bilder som dokumenterar mitt projekt snart om det finns intresse i det? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Så nu har jag börjar jobba lite... halsprofilen är skön, ska bara slipas på mer. 😉

Sedan, eftersom det är en gammal kropp på halsen så var jag tvungen att såga bort de tidigare vingarna...

och jag tänkte ah det gör jag med sågklinga, men så borde jag inte tänkt. Gick bra på ena sidan men på andra så såga jag sönder ytterstripsen på halsen. Så det blir att köpa nya och limma dit. (klantiga jag 😳 )

Har har ni lite bilder hur det ser ut än så länge

¤Huvud-form

http://i4.tinypic.com/8b6o504.jpg

¤Hela

http://i16.tinypic.com/8epzbz4.jpg

¤Klantigt

http://i7.tinypic.com/6wwk49j.jpg

¤Hals-profil

http://i18.tinypic.com/6xgq25e.jpg

¤Baksida

http://i5.tinypic.com/8fjpklz.jpg

Redigerat av oakn
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du börja ta beställningar när du är klar 🙂 i så fall har du kanske flera pontentiella kunder här på forumet 😉

Hehe, de vore ju skoj... och det skulle vara en dröm för mig att jobba med 🙂 , men först vill jag ha bättre verktyg och lära mig lackera bättre.

Men hade jag varit någon annan så hade jag ännu inte vågat lämna ett projekt till mig 😉 , men en vacker dag tänker jag vara expert på sånt här 😄 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå alla... nu behöver jag eran hjälp igen.

Jag har pluggat på träslag en del nu 🙁

och som jag visste sen tidigare så har inte vingarna på neck-through gitarrer inte lika stor påvärkan som halsens trä, som i mitt fall är lönn som är hårt och ger fin ton på ljusa toner,

men lite sämre på mörka,

och av en ren slump så hittade jag en sida där dom skriver att för att man ska få större tonomfång så ska man använda lite mjukare träer som vingar och skrev att gran och lind var väldigt bra komplementsträ till en lönn-hals.

Tycker ni att jag ska ta gran-trät som jag har hemma, eller ska jag vänta i 3 veckor på en bit ask som kanske gör att gitarren får lite sämre tonomfång.

Snälla hjälp mig 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

personligen skulle jag använda granen till vingarna alt. blanda träslagen, så att du bygger själva stommen för vingarna i trä, sen gör du en kant på ca. 5 cm av ask. jo de e pilligt som fan. 😲 jag byggde nyligen en "fenderknopp" på huvudet på en gammal nittiotals samickbas, och det tog ca. 4 arbetsdagar innan jag var färdig med grovjobbet, och grovslipandet.

men fy tusan vad skoj det är när det bli fint. har en dålig bild som jag kan kasta upp om du vill se. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

personligen skulle jag använda granen till vingarna alt. blanda träslagen, så att du bygger själva stommen för vingarna i trä, sen gör du en kant på ca. 5 cm av ask. jo de e pilligt som fan. 😲 jag byggde nyligen en "fenderknopp" på huvudet på en gammal nittiotals samickbas, och det tog ca. 4 arbetsdagar innan jag var färdig med grovjobbet, och grovslipandet.

men fy tusan vad skoj det är när det bli fint. har en dålig bild som jag kan kasta upp om du vill se. 🙁

Jo en bild vore ju kul 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

här kommer den. tog den bilden när jag höll på att slipa, så att det ser lite rosa ut, men det är det inte i verkligheten. 😄

E0282D74.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hej!

Hur går det med gitarrbygget? ☺️

Jag har också tänkt att bygga lite eget, först en tele, och senare förhoppningsvis en les paul.

Har bara lite svårt att få tag på trämateriell. Får se hur det går.

Nån som förresten kanske kan tipsa om nån träåterförsäljare, eller nåt liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Hur går det med gitarrbygget? ☺️

Jag har också tänkt att bygga lite eget, först en tele, och senare förhoppningsvis en les paul.

Har bara lite svårt att få tag på trämateriell. Får se hur det går.

Nån som förresten kanske kan tipsa om nån träåterförsäljare, eller nåt liknande?

Det har legat på is en hel del... jag har renoverat en gammal ibanez, och lite annat. Men snart tror jag att jag ska ta upp det igen. Och då tror jag att det blir en V-gura av det hela, jag har alldrig haft någon, så det vore ju kul 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...