Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag vet inte vad det beror pÄ men den interna klockan i min HP stationÀra dator med XP home sackar efter med ca 2 minuter. Trots att jag har kryssat för att den ska synkronisera klockan automatiskt frÄn en Internet-tidsserver.

Jag har valt "time.windows.com".

Jag klickar pÄ "uppdatera nu" och tiden visas dÄ korrekt. Ett par timmar senare sÄ sackar den efter med ett par minuter igen. Vad orsakar detta krÄngel? Ska jag kanske strunta i automatiska uppdateringar?

Kom gÀrna med förslag pÄ hur man löser detta problem.

Redigerat av Magpie
Annons
Postat
Jag vet inte vad det beror pÄ men den interna klockan i min HP stationÀra dator med XP home sackar efter med ca 2 minuter. Trots att jag har kryssat för att den ska synkronisera klockan automatiskt frÄn en Internet-tidsserver.

Jag har valt "time.windows.com".

Jag klickar pÄ "uppdatera nu" och tiden visas dÄ korrekt. Ett par timmar senare sÄ sackar den efter med ett par minuter igen. Vad orsakar detta krÄngel? Ska jag kanske strunta i automatiska uppdateringar?

Kom gÀrna med förslag pÄ hur man löser detta problem.

Är det en musikmaskin sĂ„ ska du helst Ă€ndĂ„ inte ha nĂ„gra automatiska uppdateringar alls aktiva, sĂ„ det Ă€r ingen större förlust att avaktivera det - och fĂ„ som bonus att klockan gĂ„r rĂ€tt... 🙂

Postat

Tack för tipset. 🙂

Nej det Àr ingen renodlad musikmaskin.

Jag provar att avaktivera och hoppas pÄ det bÀsta.

Lite mÀrkligt att detta aldrig har hÀnt förut.

Postat

Nej förresten....det Àr ju naturligtvis klockans visare som mÄste smörjas, men det Àr jÀttelÀtt gjort! SÄ hÀr gör du:

1: Dubbelklicka pÄ klockan sÄ att du ser klockans visare pÄ skÀrmen.

2: LÀgg nu pÄ 1-2 droppar symaskinsolja pÄ skÀrmen. Var noga med att oljan hamnar exakt pÄ visarnas centrum.

3:Klicka pÄ OK.

4: Starta nu om datorn sÄ Àr det klart!

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

🙂

Jag Àr redan pÄ visarna och grejar...

Hittills fungerar urkopplingen av autouppdatering.

FÄr vÀnta ett par timmar och se.

Postat
🙂

Jag Àr redan pÄ visarna och grejar...

Hittills fungerar urkopplingen av autouppdatering.

FÄr vÀnta ett par timmar och se.

Jag röstar pĂ„ Ludgo-Pelles första inlĂ€gg 😛 , det interna batteriet pĂ„ moderkortet kan kanske behöva bytas

Postat

Jag instÀmmer i kören. Det Àr ditt moderkortsbatteri. Det Àr lÀtt att plocka ut och du behöver inte rycka nÄgra kablar.

Sedan gÄr du bara till affÀren och köper ett likadant. Mongoo.gif

Postat

Blir inte bios ÄterstÀllt eller nÄgot liknande nÀr man tar ur batteriet? Det kanske bara Àr jag som Àr helt ute och cyklar dock..

Postat

Jag fÄr vÀnta ett dygn till innan jag vet hur tiden ligger till, verkar bra nu.

Men hur kan det inbyggda batteriet pÄverka klockan om inte batteriet Àr helt dött?

Antingen kommer det ström fram till klockan eller inte, eller?

Förut har jag alltid haft pĂ„ automatisk uppdatering för tiden, hur kan det pĂ„verka om batteriet Ă€r nytt eller gammalt? Även om det inte Ă€r nytt sĂ„ fungerar vĂ€l uppdateringen av tiden.

Datorn Àr ca fyra Är gammal, har nÄgon annan med sÄ pass "ung" dator stött pÄ detta problem?

Ska bara droppa ner lite mer olja in i skÀrmen till klockvisarna sÄ dÀ tickar pÄ...

Postat
Njae, spÀnningen sjunker och klockan fÄr lÀgre och lÀgre strömtillförsel. Det Àr precis som ett rullande hjul som saktar ner mer och mer...
Postat
Njae, spÀnningen sjunker och klockan fÄr lÀgre och lÀgre strömtillförsel. Det Àr precis som ett rullande hjul som saktar ner mer och mer...

Tack linus.

MÄste bara frÄga igen, datorn Àr ca fyra Är gammal, har nÄgon annan med sÄ pass "ung" dator stött pÄ detta problem?

Vart hittar man nya batterier (gÀrna lÀnk), vad kostar det ca och gÄr bytet att göra sjÀlv?

NollstÀlls nÄgot vid bytet, som nÄgon nÀmnde tidigare i trÄden?

Jo visst sackar tiden efter, nu Àr det ca 40 sek fel.

Postat

Batteritypen Àr inte ovanlig och inte alls specifik för datorer/moderkort. Senast köpte jag ett nytt batteri i en vanlig Expert-butik. Den datorn var 5 Är gammal.

Men det var nĂ„gra Ă„r sedan. Sedan dess har jag fĂ„tt avverka 2 moderkort som gĂ„tt sönder innan batteriet har tagit slut. 🙂

Jag önskar att den senaste meningen var ett skÀmt, men icke.

Postat

Egentligen instÀmmer Àven jag i Lugo-Pelles förslag om dÄligt batteri, men kan inte undgÄ att frÄga: Sackar klockan efter gradvis, det vill sÀga att tidsavvikelsen fortsÀtter öka konstant - eller lÀgger den sig pÄ tvÄ minuter i avvikelse och förblir dÀr?

Om det Àr det sistnÀmnda, sÄ handlar det med största sannolikhet om andra saker Àn batteriet. Exempelvis att du har ett nÄgot program liggandes i bakgrunden och som synkar mot en annan server som i sin tur inte Àr rÀtt synkad.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.