Magpie Postat 10 januari 2008 Postat 10 januari 2008 (redigerat) Jag vet inte vad det beror på men den interna klockan i min HP stationära dator med XP home sackar efter med ca 2 minuter. Trots att jag har kryssat för att den ska synkronisera klockan automatiskt från en Internet-tidsserver. Jag har valt "time.windows.com". Jag klickar på "uppdatera nu" och tiden visas då korrekt. Ett par timmar senare så sackar den efter med ett par minuter igen. Vad orsakar detta krångel? Ska jag kanske strunta i automatiska uppdateringar? Kom gärna med förslag på hur man löser detta problem. Redigerat 10 januari 2008 av Magpie
Claes Holmerup Postat 10 januari 2008 Postat 10 januari 2008 Jag vet inte vad det beror på men den interna klockan i min HP stationära dator med XP home sackar efter med ca 2 minuter. Trots att jag har kryssat för att den ska synkronisera klockan automatiskt från en Internet-tidsserver. Jag har valt "time.windows.com". Jag klickar på "uppdatera nu" och tiden visas då korrekt. Ett par timmar senare så sackar den efter med ett par minuter igen. Vad orsakar detta krångel? Ska jag kanske strunta i automatiska uppdateringar? Kom gärna med förslag på hur man löser detta problem. Är det en musikmaskin så ska du helst ändå inte ha några automatiska uppdateringar alls aktiva, så det är ingen större förlust att avaktivera det - och få som bonus att klockan går rätt... 🙂
Magpie Postat 10 januari 2008 Trådstartare Postat 10 januari 2008 Tack för tipset. 🙂 Nej det är ingen renodlad musikmaskin. Jag provar att avaktivera och hoppas på det bästa. Lite märkligt att detta aldrig har hänt förut.
Ludgo-Pelle Postat 10 januari 2008 Postat 10 januari 2008 Det kanske är dags att byta det interna batteriet? Hälsningar: Ludgo-Pelle
Ludgo-Pelle Postat 10 januari 2008 Postat 10 januari 2008 Nej förresten....det är ju naturligtvis klockans visare som måste smörjas, men det är jättelätt gjort! Så här gör du: 1: Dubbelklicka på klockan så att du ser klockans visare på skärmen. 2: Lägg nu på 1-2 droppar symaskinsolja på skärmen. Var noga med att oljan hamnar exakt på visarnas centrum. 3:Klicka på OK. 4: Starta nu om datorn så är det klart! Hälsningar: Ludgo-Pelle
Magpie Postat 10 januari 2008 Trådstartare Postat 10 januari 2008 🙂 Jag är redan på visarna och grejar... Hittills fungerar urkopplingen av autouppdatering. Får vänta ett par timmar och se.
Zefhyros Postat 11 januari 2008 Postat 11 januari 2008 🙂Jag är redan på visarna och grejar... Hittills fungerar urkopplingen av autouppdatering. Får vänta ett par timmar och se. Jag röstar på Ludgo-Pelles första inlägg 😛 , det interna batteriet på moderkortet kan kanske behöva bytas
Linus Postat 11 januari 2008 Postat 11 januari 2008 Jag instämmer i kören. Det är ditt moderkortsbatteri. Det är lätt att plocka ut och du behöver inte rycka några kablar. Sedan går du bara till affären och köper ett likadant.
FastH Postat 11 januari 2008 Postat 11 januari 2008 Blir inte bios återställt eller något liknande när man tar ur batteriet? Det kanske bara är jag som är helt ute och cyklar dock..
Magpie Postat 11 januari 2008 Trådstartare Postat 11 januari 2008 Jag får vänta ett dygn till innan jag vet hur tiden ligger till, verkar bra nu. Men hur kan det inbyggda batteriet påverka klockan om inte batteriet är helt dött? Antingen kommer det ström fram till klockan eller inte, eller? Förut har jag alltid haft på automatisk uppdatering för tiden, hur kan det påverka om batteriet är nytt eller gammalt? Även om det inte är nytt så fungerar väl uppdateringen av tiden. Datorn är ca fyra år gammal, har någon annan med så pass "ung" dator stött på detta problem? Ska bara droppa ner lite mer olja in i skärmen till klockvisarna så dä tickar på...
Linus Postat 13 januari 2008 Postat 13 januari 2008 Antingen kommer det ström fram till klockan eller inte, eller?Njae, spänningen sjunker och klockan får lägre och lägre strömtillförsel. Det är precis som ett rullande hjul som saktar ner mer och mer...
Magpie Postat 13 januari 2008 Trådstartare Postat 13 januari 2008 Antingen kommer det ström fram till klockan eller inte, eller?Njae, spänningen sjunker och klockan får lägre och lägre strömtillförsel. Det är precis som ett rullande hjul som saktar ner mer och mer... Tack linus. Måste bara fråga igen, datorn är ca fyra år gammal, har någon annan med så pass "ung" dator stött på detta problem? Vart hittar man nya batterier (gärna länk), vad kostar det ca och går bytet att göra själv? Nollställs något vid bytet, som någon nämnde tidigare i tråden? Jo visst sackar tiden efter, nu är det ca 40 sek fel.
Linus Postat 14 januari 2008 Postat 14 januari 2008 Batteritypen är inte ovanlig och inte alls specifik för datorer/moderkort. Senast köpte jag ett nytt batteri i en vanlig Expert-butik. Den datorn var 5 år gammal. Men det var några år sedan. Sedan dess har jag fått avverka 2 moderkort som gått sönder innan batteriet har tagit slut. 🙂 Jag önskar att den senaste meningen var ett skämt, men icke.
Björn Olsberg Postat 14 januari 2008 Postat 14 januari 2008 Egentligen instämmer även jag i Lugo-Pelles förslag om dåligt batteri, men kan inte undgå att fråga: Sackar klockan efter gradvis, det vill säga att tidsavvikelsen fortsätter öka konstant - eller lägger den sig på två minuter i avvikelse och förblir där? Om det är det sistnämnda, så handlar det med största sannolikhet om andra saker än batteriet. Exempelvis att du har ett något program liggandes i bakgrunden och som synkar mot en annan server som i sin tur inte är rätt synkad.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.