Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har nyligen köpt en extern hårddisk (western digital, mybook studio edition 2) som jag tänkte spela in mot.

men logic stannar insp med meddelandet "disk to slow".

jag använder firewire 800 utgången, HD'n är 7200 varv och av erkänd kvalité.

Det borde väl inte va några problem? har hört många som spelar in såhär...

har jag missat något?

Chris

Annons
Postat

Vad är det för dator och operativsystem du använder?

Har du sparfunktioner (varva ner hårddisken efter X antal minuter etc.) för hårddisken på?

Har du kopplat in något annat via FireWire än din hårddisk (t.ex ett FireWireljudkort i FW400 porten)?

Postat

Eftersom du har en dator med FW800 och använder Logic förutsätter jag att du har en ny Mac.

Jag hoppas att du har formaterat hårddisken med Macens filsystem HFS (Mac OS Extended Journaled) och inte behållt FAT32 som jag misstänker att hårddisken levererats med.

Hur många kanaler kör du? Vilken upplösning? 24bit/44kHz?

Postat

Har du ett FW-ljudkort inkopplat också?

På en Mac med både FW400 och FW800 kan det vara en idé att trixa lite. Problemet är nämligen att de båda delar FW-buss och den är endast på 800 Mbit/s. Vill man då utnyttja båda FW-portarna kan man få problem. Ett exempel är om man kopplar in en hårddisk på FW800 och ett ljudkort på FW400. När då hårdisken får jobba hårt får inte ljudkortet alltid den bandbredd det behöver. Själv har jag löst det genom att koppla från FW400-utgången på min externa hårdisk med en kabel som har en FW400 kontakt i ena änden och en FW800 kontakt i den andra. Då kopplas hårdisken in genom FW800-porten i datorn men skickar aldrig mer än 400 Mbit/s vilket är fullt tillräckligt vid musikproduktion.

Postat
Vad är det för dator och operativsystem du använder?

Har du sparfunktioner (varva ner hårddisken efter X antal minuter etc.) för hårddisken på?

Har du kopplat in något annat via FireWire än din hårddisk (t.ex ett FireWireljudkort i FW400 porten)?

Hej

-jag avänder en macbook pro 2,2 ghz och operativ Tiger.

-sparfunktioner har jag inte ställt in några, kan man ens göra det på en extern HD? hittade iaf ingen möjlighet att isf ändra.

Och det är inte så att jag spelar in en stund och sen bryter datorn, utan den säger ifrån med det samma.

- har även Terratec phase x24 ljjudkort anslutet via datorns FW 400 port

vad tror du?

Postat
Eftersom du har en dator med FW800 och använder Logic förutsätter jag att du har en ny Mac.

Jag hoppas att du har formaterat hårddisken med Macens filsystem HFS (Mac OS Extended Journaled) och inte behållt FAT32 som jag misstänker att hårddisken levererats med.

yes, datorn är ny (macbook pro 2,2 ghz).

hårdisken lev med mac os extended J (den är specillt avsed för mac).

44100khz, EN kanal in. skulle bara testa spela in lite git på min nya fina HD....men nääää.

Vad tror du?

Postat

yes, datorn är ny (macbook pro 2,2 ghz).

hårdisken lev med mac os extended J (den är specillt avsed för mac).

44100khz, EN kanal in. skulle bara testa spela in lite git på min nya fina HD....men nääää.

Vad tror du?

På en Mac med både FW400 och FW800 kan det vara en idé att trixa lite. Problemet är nämligen att de båda delar FW-buss och den är endast på 800 Mbit/s. Vill man då utnyttja båda FW-portarna kan man få problem. Ett exempel är om man kopplar in en hårddisk på FW800 och ett ljudkort på FW400. När då hårdisken får jobba hårt får inte ljudkortet alltid den bandbredd det behöver. Själv har jag löst det genom att koppla från FW400-utgången på min externa hårdisk med en kabel som har en FW400 kontakt i ena änden och en FW800 kontakt i den andra. Då kopplas hårdisken in genom FW800-porten i datorn men skickar aldrig mer än 400 Mbit/s vilket är fullt tillräckligt vid musikproduktion.

Postat
Har du ett FW-ljudkort inkopplat också?

men min externa HD har "bara" 2 firewire 800 portar...

hur hade du gjort då?

kan man inte koppla; dator-extern HD-ljudkort?

Postat

hur hade du gjort då?

Prova att länka hårddisken på ljudkortet.

MacBook Pro -> FW400-kabel -> PhaseX24 -> FW400-kabel -> FW800-adapter -> HD

Postat

hur hade du gjort då?

Prova att länka hårddisken på ljudkortet.

MacBook Pro -> FW400-kabel -> PhaseX24 -> FW400-kabel -> FW800-adapter -> HD

ok, det ska ja testa!

tackar tackar!

jag prövade att spela in med usb koppling mellan HD och dator och DET funkade... så det är ju inget problem med hd's prestanda.

Postat
jag prövade att spela in med usb koppling mellan HD och dator och DET funkade... så det är ju inget problem med hd's prestanda.
Då skulle jag vara lat och fortsätta med USB för hårddisken. Hellre en gnutta trögare disk än spöken i ljudkortet. 😉🙂
Postat
Kan det vara så att du har Agere-firewire-kretsarna i din burk? Dom har ju ställt till det för många.

Hmm, det vet jag inte ens var man kollar. har en ny macbook pro...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.