Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Nu blir jag snart tokig; jag har f-n tästat alla mjukvaru gitarrstämmare som finns (nästan). Och ingen stämmer gitarren korrekt (av de jag testat). Finns den någon seriös mjukvaru gitarrstämmare?

/Musiker

Annons
Postat
Hej!

Nu blir jag snart tokig; jag har f-n tästat alla mjukvaru gitarrstämmare som finns (nästan). Och ingen stämmer gitarren korrekt (av de jag testat). Finns den någon seriös mjukvaru gitarrstämmare?

/Musiker

Stämapparaterna brukar väl bara ge referenstoner eller mäta hz-tal... stämmer är det väl du som gör?! 😛

Själv använder jag bara en vanlig sinuston ifrån någon mjukvarusynt och det brukar aldrig vara några probs. 🙂

Postat

Det finns lite olika varianter, vissa ger ifrån sig en sinuston eller en inspelad gitarrton, medan vissa måste ha en insignal från datorn via mikrofon. Jag har använt den senare modellen. Problemet är att när de tycker tonen stämmer så låter det skit när man sedan kör några ackord.

Postat

Har man bekymmer med att stämma bra så kan man ju alltid koppla på en autotuner och titta vad som händer. På Antares ser man ju hur mycket den behöver ordna upp pitchen och på så sätt funkar det ju fint att stämma.

Postat

A, kankse det. Det är ingen som har tips på hur man ska rikta mikrofonen för att få en bra stämton, eller något tips på en bra stämmare?

Postat

det är inte sällan att bekymmer med stämning beror helt enkelt på gitarren. lösa strängar stämmer men så fort man trycker på ett band blir det problem om man inte har guran i skick

Postat (redigerat)

Fast i det här fallet är gitarren bara två veckor gammal...

Så den borde vara i skick.

Redigerat av Musiker
Postat (redigerat)

Måste nu bara tala om att jag hittat en kanon bra stämmare.

Hämtas gratis (shareware) på denna adress:

MuseBook

/Johan

Redigerat av Musiker
Postat

Måste bara passa på att i samband med stämningsdiskussionen varna för den så kallade flageolettmetoden, dvs man tar övertonen över 5:e bandet och jämför med övertonen på 7:e bandet på strängen under. 7:e bandets överton är en ren kvint och eftersom gitarren är ett tempererat instrument kommer resterande intervall att variera såpass kraftigt att det låter fan. Den som vill kan få den matematiska härledningen, den var Pythagoras redan inne på i det gamla Grekland. Dagens tempererade skala är en kompromiss och den är lite falsk hela vägen. Om det nu mot förmodan finns nån som inte visste detta.

Absolut bästa stämmetoden är att hålla sig till EN ton hela vägen, jämföra denna med öppna strängar, oktav-övertoner (5:e eller 12:e bandet) och trycka ner banden där denna ton förekommer och stämma. Med denna metod får man en mycket jämnare stämning!

Gäller ju klart att ha gehör nog att ha koll på svävningarna! Annars skaffar man en stämapparat som ni redan varit inne på.

Postat
Måste bara passa på att i samband med stämningsdiskussionen varna för den så kallade flageolettmetoden, dvs man tar övertonen över 5:e bandet och jämför med övertonen på 7:e bandet på strängen under. 7:e bandets överton är en ren kvint och eftersom gitarren är ett tempererat instrument kommer resterande intervall att variera såpass kraftigt att det låter fan. Den som vill kan få den matematiska härledningen, den var Pythagoras redan inne på i det gamla Grekland. Dagens tempererade skala är en kompromiss och den är lite falsk hela vägen. Om det nu mot förmodan finns nån som inte visste detta.

Absolut bästa stämmetoden är att hålla sig till EN ton hela vägen, jämföra denna med öppna strängar, oktav-övertoner (5:e eller 12:e bandet) och trycka ner banden där denna ton förekommer och stämma. Med denna metod får man en mycket jämnare stämning!

Gäller ju klart att ha gehör nog att ha koll på svävningarna! Annars skaffar man en stämapparat som ni redan varit inne på.

Här finns en sida som beskriver problematisken med flageolettmetoden och olika alternativa stämmningar (för gitarren alltså... eh...)

länk

Postat

Ett tips om man vill kolla så att gitarren är bra intonerad (dvs stämmer inbördes) är att man kan ta en flageolett på 12:e bandet och gämnföra den med tonen man får då man trycker ner 12:e bandet. Om det inte är samma ton så eller inte stämmer bör man gå till sin musikaffär och få det fixat. Altenativ lära sig hur man gör själv.

Ganska ofta är inte gitarrerna i affären bra intonerade så begär alltid en försa justering gratis.

captain nemo (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Måste bara passa på att i samband med stämningsdiskussionen varna för den så kallade flageolettmetoden, dvs man tar övertonen över 5:e bandet och jämför med övertonen på 7:e bandet på strängen under. 7:e bandets överton är en ren kvint och eftersom gitarren är ett tempererat instrument kommer resterande intervall att variera såpass kraftigt att det låter fan. Den som vill kan få den matematiska härledningen, den var Pythagoras redan inne på i det gamla Grekland. Dagens tempererade skala är en kompromiss och den är lite falsk hela vägen. Om det nu mot förmodan finns nån som inte visste detta.

Absolut bästa stämmetoden är att hålla sig till EN ton hela vägen, jämföra denna med öppna strängar, oktav-övertoner (5:e eller 12:e bandet) och trycka ner banden där denna ton förekommer och stämma. Med denna metod får man en mycket jämnare stämning!

Gäller ju klart att ha gehör nog att ha koll på svävningarna! Annars skaffar man en stämapparat som ni redan varit inne på.

Bra citerat! 😆

//nemo

Redigerat av captain nemo
Postat
Ett tips om man vill kolla så att gitarren är bra intonerad (dvs stämmer inbördes) är att man kan ta en flageolett på 12:e bandet och gämnföra den med tonen man får då man trycker ner 12:e bandet. Om det inte är samma ton så eller inte stämmer bör man gå till sin musikaffär och få det fixat. Altenativ lära sig hur man gör själv.

Ganska ofta är inte gitarrerna i affären bra intonerade så begär alltid en försa justering gratis.

Men jobbar en stämapparat tempererat verkligen?

Alltså, ska man spela i G-dur på en gitarr så får man ju stämma gitarren lite efter tonarten för att det ska låta bra. Om guran låter kanon när du spelar nåt i E-dur så låter den förmodligen ganska illa när du river av nåt i G-dur så att säga.

Har ingen direkt superkoll på detta eftersom jag inte spelar gitarr men när jag spelat in gitarrister brukar dom nästan alltid sitta och stämma över ett akord. En durters brukar man ju få skruva lite på nästan alltid.

Postat
Alltså, ska man spela i G-dur på en gitarr så får man ju stämma gitarren lite efter tonarten för att det ska låta bra. Om guran låter kanon när du spelar nåt i E-dur så låter den förmodligen ganska illa när du river av nåt i G-dur så att säga.

Har ingen direkt superkoll på detta eftersom jag inte spelar gitarr men när jag spelat in gitarrister brukar dom nästan alltid sitta och stämma över ett akord. En durters brukar man ju få skruva lite på nästan alltid.

Jag stämmer efter oktavtoner helst.

Ackord kan man inte lita på, i synnerhet inte öppna ackord.

Postat (redigerat)
Ett tips om man vill kolla så att gitarren är bra intonerad (dvs stämmer inbördes) är att man kan ta en flageolett på 12:e bandet och gämnföra den med tonen man får då man trycker ner 12:e bandet. Om det inte är samma ton så eller inte stämmer bör man gå till sin musikaffär och få det fixat. Altenativ lära sig hur man gör själv.

Ganska ofta är inte gitarrerna i affären bra intonerade så begär alltid en försa justering gratis.

Vad menas med att ta en "flageolett" på tolfte bandet (tolfte bandet förstår jag, men vad är en flageolett? Alltså det som är beskrivet ovan, hur genomför man det praktiskt på gitarren, är själv inte gitarrist, men vill väll mer och mer bli kanske.

Redigerat av Musiker
Postat
Vad menas med att ta en "flageolett" på tolfte bandet (tolfte bandet förstår jag, men vad är en flageolett? Alltså det som är beskrivet ovan, hur genomför man det praktiskt på gitarren, är själv inte gitarrist, men vill väll mer och mer bli kanske.

Flageolett [flaschol'ett] innebär rent praktiskt att du precis nuddar strängen över bandstaven och slår an den. Då bildas en "nod" vid ditt finger och tonen du hör är en överton. Tolfte bandet är för övrigt mittpunkten på strängen, varför denna överton landar precis en oktav över grundtonen. Flageolett på femte bandet ger dig ännu en oktav över denna (ytterligare en halvering av strängen). Sjunde bandet som nämndes tidigare ger en ren kvint till grundtonen.

Och ja, stämapparater är tempererade. De följer vår västerländska falska skala. Stämma efter ackord som du skrev är helt förkastligt, hur ofta lirar man ett och endast ett ackord i en hel låt. Dessutom är det väl oftast fler instrument inblandade som också de är tempererade.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.