Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Får ingen insignal i cubase med mitt keyboard (de topparna som vissar när man trycker på tangenter) och inte kan inte spela in nånting eller få nått ljud. Utrustning, midistart, http://www.miditech.de/manuals-pdf/start%20english.pdf och ett ESI juli@. Har kopplat med en midi-kabel och dioden lyser på min keyboard. Misstänker att det är något grundläggande jag missat. Hade förr ett SB-kort som kopplades via gameporten och då funkade det kanon. vad ska jag göra?? Har gått igenom mycket i cubase och ändrat midi.in out och sånt. Kanske finns nån inställning i ljudkortet?

Har verkligen letat i forumet utan restulat..

//Kalle

Annons
Postat
Hej!

Får ingen insignal i cubase med mitt keyboard (de topparna som vissar när man trycker på tangenter) och inte kan inte spela in nånting eller få nått ljud. Utrustning, midistart, http://www.miditech.de/manuals-pdf/start%20english.pdf och ett ESI juli@. Har kopplat med en midi-kabel och dioden lyser på min keyboard. Misstänker att det är något grundläggande jag missat. Hade förr ett SB-kort som kopplades via gameporten och då funkade det kanon. vad ska jag göra?? Har gått igenom mycket i cubase och ändrat midi.in out och sånt. Kanske finns nån inställning i ljudkortet?

//Kalle

Ingen som har nått förslag? Kan tilläga att jag inte kan spela upp midi om jag använder Juli@ MIDI, utan måste använda Microsoft GS Wavetable...

Postat
Hej!

//Kalle

Hej Jag hade problem med mitt midi-keyboard M-audio 49 förut i Cubase se3 Windows XP. Ingen insignal. Höll på i veckor för att fixa detta. Till slut fick jag ett tips från Steinberg i tyskland att jag skulle ta bort en fil i Cubase-filmappen. Tror filen hette "midi port enabler". Gjorde som dom föreslog och då fungerade det. Detta kanske inte är lösningen för din utrustning, men det funkade för mig.
Postat

Midi-out från keyboardet till Midi-in på ljudkortet. Välj ljudkortets Midi-in i Cubase. Du kan inte få något ljud från ljudkortet eftersom det inte innehåller någon synth.

Postat

Tack för svaren!

kopplade förstås till midi-out, då jag trodde det var rätt eftersom dioden på keyboarden lyser då, det gör den nämligen inte när jag kopplar till midi-in! kan det vara nått ström problem, men borde inte midi-sladden försörja keyboarden med ström?

Postat
Tack för svaren!

kopplade förstås till midi-out, då jag trodde det var rätt eftersom dioden på keyboarden lyser då, det gör den nämligen inte när jag kopplar till midi-in! kan det vara nått ström problem, men borde inte midi-sladden försörja keyboarden med ström?

Keyboardet får inte ström via midi-kontakten, så du måste ge det ström via en adapter.

Postat

Nu funkar det till slut, var självklart strömförsörjningen. Innan körde jag med ljudkortets gameport pch då behövdes det inte nån extern adapter, hade ingen tanke på det!

Tack för alla svar!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.