Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har ett Presonus Firestudio som inte gjort något annat än krånglat och nu är jag rätt trött på det så jag ska försöka byta det mot något annat som kanske funkar lite bättre, om det är dyrare spelar ingen roll, bara det funkar. Jag har funderat på ett Fireface 800 och har bara hört bra om det. Men det börjar ju har några år på nacken så jag undrar om risken finns att RME byter ut det och släpper supporten för det eller nåt annat dumt? Hur jämför det sig annars med modernare kort... typ Firestudio?

Dessutom, har någon nåt mer förslag?

Tacksam för svar, Emil.

Annons
Postat

På vilket sätt har det krånglat, är du säker på att det inte är problem med Firewire på din dator? För isf hjälper det förmodligen inte med ett nytt fw-ljudkort.

Postat

Bluescreens, rattarna på framsidan gör inte vad de ska, instabilitet, med mera. Jag har följt alla anvisningar från Presonus och ringt supporten en massa gånger. Dessutom har ingen drivrutinsuppdatering släppts på över ett år.

Postat

Säger inte emot dig, tänkte mer att det är trist om problemen fortsätter när du köpt ett FF800 för dyra pengar. Alltid bra att dubbelkolla.

Postat

FF800 är något av det bästa du kan skaffa i rimliga prislägen.

Det är extremt sällsynt att man hör talas om folk som har problem med dem (eller andra RME-kort) - och RME är snabba med att uppdatera drivrutiner när det behövs. De kom exempelvis ut med Vista-drivers i slutet av 2005 - flera månader före många andra tillverkare.

Mitt förra RME-kort (Hammerfall9652) hade jag i ca 6-7 år, om jag inte kommer ihåg fel - och numera kör det vidare lika problemfritt i en god väns maskin sedan jag bytte ut till det nyare HDSP9652 (för att lättare kunna köra mixerfritt), för ca 2 år sedan. Tillförlitligt och stabilt är alltså bara förnamnet. 😉

DSP-mixern/routern hos RME är något i hästväg också, där du kan skicka signalen precis hur du vill. Internt i ljudkortet kan du exempelvis göra lika många individuella monitormixar som du har utgångar - utan att någonsin behöva fundera på latency (om du inte tvunget vill ha plugineffekter från din DAW i lyssningen... 😕 ).

Postat

Du är den första som jag stött på som har problem med en Firestudio och Presonus grejer brukar fungera väldigt smärtfritt så jag tror att det är din dator som strular. Har du provat att köra ett annat firewire-ljudkort på denna dator?

Vad är det för dator? D v s;

Moderkort (chipset)?

Grafikkort?

FireWire-kretsar?

Operativ?

Postat
Du är den första som jag stött på som har problem med en Firestudio och Presonus grejer brukar fungera väldigt smärtfritt så jag tror att det är din dator som strular. Har du provat att köra ett annat firewire-ljudkort på denna dator?

Vad är det för dator? D v s;

Moderkort (chipset)?

Grafikkort?

FireWire-kretsar?

Operativ?

Moderkort: MSI P35 Neo Combo

Grafikkort: Nvidia Geforce 8400 GS (eller vad det är)

Firewire: Texas Instrument chipset

Postat

MSI-moderkort brukar vara problem i musikdatorer och Nvidia är något som man brukar undvika... Har du provat något annat FW-ljudkort för att se om samma problem karstår?

Testa DPC ( http://www.thesycon.de/eng/free_download.shtml ) och se vad du får för värden. 2-64 μm är normalt.

Testa att byta plats på ditt FireWirekort (antar att du har ett separat FW-kort då MSIs P35-kort använder sig av VIA VT6308 chipset och du skrev Texas Instrument), du kanske har en IRQ-konflikt.

Postat

MSI-moderkort med Nvidia-chipset brukar vara problem i musikdatorer eftersom de ger prioritet åt PCI-expressbussen, vad jag hört i alla fall. Presonus rekommenderar för övrigt Nvidia framför ATI då ATI finns på deras lista över komponenter som är kända för att skapa problem. Jag har två firewirekort dessutom, samma sak med båda på alla olika platser...

Postat
MSI-moderkort med Nvidia-chipset brukar vara problem i musikdatorer eftersom de ger prioritet åt PCI-expressbussen, vad jag hört i alla fall. Presonus rekommenderar för övrigt Nvidia framför ATI då ATI finns på deras lista över komponenter som är kända för att skapa problem. Jag har två firewirekort dessutom, samma sak med båda på alla olika platser...

Hm... intressant. nVidia har historiskt varit känt som problem (jag talar om grafikkort nu, inte moderkort-chipset) men det kanske har svängt på senare år. Hur som haver så är MSI-moderkort fortfarande ökända i musikerkretsar så jag gissar på att det är det som är problemet.

pme (oregistrerad)
Postat

Du har naturligvis provat olika versioner av grafikkortsdrivers och uppdaterat firmware och drivers?

Postat
Du har naturligvis provat olika versioner av grafikkortsdrivers och uppdaterat firmware och drivers?

Jepp, olika grafikdrivare och olika chipsetdrivare. Sen har jag gjort några ominstallationer också. Härligt.

Postat

Jag har tyvärr inga tips för hur du ska kunna lösa ditt nuvarande problem och jag har inte heller provat Presonus Firestudio, så jag kan inte jämföra med det ljudkortet. Men det tips på ljudkort jag kan ge dig är en mindre version av det jag sitter med nu. Jag har ett Focusrite Saffire PR 26 I/O ca 6700:-, men känns det för dyrt så kan du ju köpa den mindre varianten Focusrite Saffire PRO 10 I/O ca 4500:-. Det här ljudkortet har fungerat stabilt för mig sen jag fick det, ca 1½-2 månader sen och för- och hörlursförstärkarna låter hur bra som helst. Jag är grymt nöjd med det här kortet än så länge.

Hoppas ditt problem löser sig eller att du hittar ett ljudkort som funkar bättre.

Postat (redigerat)
Tror som sagt att det är datorn som är problemet. Att byta ljudkort kommer troligtvis inte att hjälpa.

Fast det funkade för mig med min gamla dator. Jag hade problem med M-Audios Firewire 410 och Cubase SL3 det tappade kontakten, gav ifrån sig vit brus med jämna mellanrum och lät som en nerpitchad LP-skiva med dist på i omgångar. Men det var inga problem när jag använde Tracktion 2 och Firewire 410 eller när jag använde samma dator, Cubase SL3 och M-Audio's Mobile PreUsb.

Så ibland kan det ju funka, men som sagt så är det nog bättre och kolla kompabilitets problem i datorn ordentligt innan man byter ljudkort.

*Edit* stavfel

Redigerat av Bone
Postat
Jag har tyvärr inga tips för hur du ska kunna lösa ditt nuvarande problem och jag har inte heller provat Presonus Firestudio, så jag kan inte jämföra med det ljudkortet. Men det tips på ljudkort jag kan ge dig är en mindre version av det jag sitter med nu. Jag har ett Focusrite Saffire PR 26 I/O ca 6700:-, men känns det för dyrt så kan du ju köpa den mindre varianten Focusrite Saffire PRO 10 I/O ca 4500:-. Det här ljudkortet har fungerat stabilt för mig sen jag fick det, ca 1½-2 månader sen och för- och hörlursförstärkarna låter hur bra som helst. Jag är grymt nöjd med det här kortet än så länge.

Hoppas ditt problem löser sig eller att du hittar ett ljudkort som funkar bättre.

Firestudio är dyrare än Saffire Pro 26 I/O så det är inget problem så.

Angående att det kan vara fel på min dator, visst det kan det mycket väl vara, men efter ett antal ominstallationer och dylikt så har jag svårt att se ett annat sätt att lösa problemet. Snarare skulle jag se det som att Firestudio inte är kompatibelt med min dator. RME är väl kända, vad jag fattar för, att har bra kompatibilitet och stabilitet.

Postat

Angående att det kan vara fel på min dator, visst det kan det mycket väl vara, men efter ett antal ominstallationer och dylikt så har jag svårt att se ett annat sätt att lösa problemet. Snarare skulle jag se det som att Firestudio inte är kompatibelt med min dator. RME är väl kända, vad jag fattar för, att har bra kompatibilitet och stabilitet.

Kompabilitetsmässigt så skiljer det nog inte mycket (är datorn dålig så är den).

Postat

Kompabilitetsmässigt så skiljer det nog inte mycket (är datorn dålig så är den).

Definiera "dålig"?

För övrigt så har inte Presonus kommit med några drivrutiner till kortet sedan det släpptes för cirka ett år sedan. De släppte en beta nu men fungerar inte för alla.

pme (oregistrerad)
Postat

Definiera "dålig"?

För övrigt så har inte Presonus kommit med några drivrutiner till kortet sedan det släpptes för cirka ett år sedan. De släppte en beta nu men fungerar inte för alla.

Släppa drivrutiner ofta kan lika väl vara ett tecken på dålig kvalitet. Man måste titta på problemet, fungerar inte firewire drivern så är det inte så konstigt att även ljudkortet som använder firewire krånglar.

Postat
Vad grundar du det på?
Postat

Om datorn inte lirar som den ska (p g a fel FW-kretsar, moderkort, grafikkort eller dålig kombination av dessa) så kommer inte heller ett FireFace800 att rulla bra. Både RME & Presonus kort funkar t ex ej på nya Macar (p g a Agere-kretsarna).

Postat

Men om du läste mitt inlägg så såg du ju att det kan funka om man byter sequenser. Så det skulle ju rent logiskt kunna funka om man bytte ljudkort och får andra drivrutiner.

pme (oregistrerad)
Postat
Om datorn inte lirar som den ska (p g a fel FW-kretsar, moderkort, grafikkort eller dålig kombination av dessa) så kommer inte heller ett FireFace800 att rulla bra. Både RME & Presonus kort funkar t ex ej på nya Macar (p g a Agere-kretsarna).
Vad ska man ha för ljudkort till en ny mac då?
Postat
Vad ska man ha för ljudkort till en ny mac då?

Appogee ska tydligen funka bra.

Postat
Men om du läste mitt inlägg så såg du ju att det kan funka om man byter sequenser. Så det skulle ju rent logiskt kunna funka om man bytte ljudkort och får andra drivrutiner.

Det är i så fall det första fallet jag hört talas om, att olika program gör att ljudkortet fungerar eller inte. Olika drivrutiner är en annan femma.

Postat

Jag kan dock gå med på att moderkortet inte skulle vara det rätta, men firewirekretsarna är Texas Instruments som rekommenderas av både Focusrite, RME och Presonus så felet kan knappast ligga där.

Angående mjukvara, Firestudio funkar inte med Sonar och det är ett känt faktum hos Presonus. I de nya drivrutinerna som ska komma... Real Soon Now ... så finns det inte stöd för den utlovade routingen av de sista 9 - 16 ADAT-kanalerna heller.

Angående de nya Macarna, är det inte en jävligt klantig grej av Apple att sätta in Firewirekretsar som inte funkar med en för Apple ganska stor användarskaras absolut nödvändiga hårdvara?

Postat
Jag kan dock gå med på att moderkortet inte skulle vara det rätta, men firewirekretsarna är Texas Instruments som rekommenderas av både Focusrite, RME och Presonus så felet kan knappast ligga där.

Då är det troligtvis moderkortet eller kombinationen av hårdvara som skapar problemet.

Angående mjukvara, Firestudio funkar inte med Sonar och det är ett känt faktum hos Presonus. I de nya drivrutinerna som ska komma... Real Soon Now ... så finns det inte stöd för den utlovade routingen av de sista 9 - 16 ADAT-kanalerna heller.

Har hört något om att Sonar använder speciella drivrutiner så jag vågar inte uttala mig i det fallet.

Angående de nya Macarna, är det inte en jävligt klantig grej av Apple att sätta in Firewirekretsar som inte funkar med en för Apple ganska stor användarskaras absolut nödvändiga hårdvara?

Ja, det är ganska korkat!

• 2 veckor senare...
Postat
shadewind sa:
Bluescreens, rattarna på framsidan gör inte vad de ska, instabilitet, med mera. Jag har följt alla anvisningar från Presonus och ringt supporten en massa gånger. Dessutom har ingen drivrutinsuppdatering släppts på över ett år.

Jag har exakt samma problem, jag köpte en imac för C:a två månader sedan och har trilskats fram och tillbaka med detta utan resultat. Fan höll på att bli vansinnig för det gick verkligen över mitt förstånd varför det inte funkade hur jag än gjorde.

Att det handlar om Fw-chipet som följer med de nya macarna. Grejen är att Apple har varit så snälla så att de har bytt till ett sämmre(billigare) FWchipset... och iomed det slutade många FWljudkort funka... tydligen var ju givetvis fireboxen en av dessa och presonus har tydligen inte hunnit få fram nya drivisar för detta ännu som jag förstått det.

Jag ska försöka få kontakt med dem idag för att se om det går att få fram något svar när detta kan vara åtgärdat annars så är det väl desvärre så att man blir tvungen köpa ett nytt kort. Antara att det måste var ett usb i så fall?

Någon som har något vettigt alternativ i så fall?

kollade inte så noga om du också hade en nyare mac eller vad du hade för dator överhuvudtaget, fast problemet som du beskriver är identiskt.

Postat (redigerat)

Hej, vill bara dubbelkolla.

Du skriver att du har TI chipset för dina firewireportar?

Har du köpt ett separat firewirekort?

De intergrerade är enligt spec VIA.

" and two Firewire ports controlled by VIA VT6308 chip (one soldered on the motherboard rear panel and another available thru an I/O bracket that doesn’t come with the motherboard). "

/Pär E

Redigerat av Pär Ekberg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.