henkeH2 Postat 9 januari 2008 Dela Postat 9 januari 2008 Vad är bäst att använda för att få till ett bra malande på E-strängen a la 'Four Horsemen' osv? Jag menar när plektrumet rörs snabbt fram och tillbaka för att få det där galopperande ljudet. Eller hur man nu ska beskriva det 😕 . Som jag upplever det ger ett hårt mer definition i ljudet, men för att bibehålla fart måste jag vinkla det. Ett mjukt är lättare att vispa runt men låter mindre krispigt. THRASH ON! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rockdemon Postat 9 januari 2008 Dela Postat 9 januari 2008 Vad är bäst att använda för att få till ett bra malande på E-strängen a la 'Four Horsemen' osv? Jag menar när plektrumet rörs snabbt fram och tillbaka för att få det där galopperande ljudet. Eller hur man nu ska beskriva det 😕 . Som jag upplever det ger ett hårt mer definition i ljudet, men för att bibehålla fart måste jag vinkla det. Ett mjukt är lättare att vispa runt men låter mindre krispigt. THRASH ON! det där är en kul fråga. I stort sett alla som spelar metal kör med hårda plektrum. Det är svårt att spela tajt med ett mjukt. Det blir ju mer snärt med ett mjukt plektrum men jag föredrar helt klart hårda plektrum till ja t.e.x metallica. det som är viktigt är att plektrummet inte får vara nermalet. alltså det är viktigt att det är i nyskick och inte har blivit rundat. Det blir ju lite coolare akustiskt ljud med ett medium plektrum än ett hårt(alltså ljudet från gitarren inte från stärkaren) men från stärkaren så låter det bättre med ett hårt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tAUG Postat 9 januari 2008 Dela Postat 9 januari 2008 Jag tror det jag också, prova mellan-hårt/hårt. Annars är det väl bara å köpa hem ett gäng och gå igenom 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 9 januari 2008 Dela Postat 9 januari 2008 Jim Dunlop, 1 mm+ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 9 januari 2008 Dela Postat 9 januari 2008 Jazz II eller III. det är riktigt shredplektrum!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 9 januari 2008 Dela Postat 9 januari 2008 Kör själv på Jazz III ifrån dunlop när det är tunga grejer på g. De är hårda plektrum som inte slits allt för fort 😕 Ett tips om man väljer att köra jazz III, eftersom de är så små, är att rista in mönster där man håller så att de inte glider ur fingrarna när man kör hårt 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Magpie Postat 9 januari 2008 Dela Postat 9 januari 2008 Vid snabbt shreddspel så föredrar de flesta ett tjockt/hårt plektrum. Det ger mer ton och underlättar timingen då det inte sviktar vid snabbt spel. Jazz III även här. Finns i röd och svart variant, endast materialen skiljer sig åt. Jazz III finns även i en större variant för den som vill, men kan vara svår att få tag på. Köp hem några olika modeller eller prova i butiken. Jag föredrar ett tjockare plektrum till alla stilar förutom vid visst akustiskt spel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Daniel H Postat 9 januari 2008 Dela Postat 9 januari 2008 Jag använder för det mesta Dunlop 0,96 mm. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
xzenom Postat 9 januari 2008 Dela Postat 9 januari 2008 Ett tips om man väljer att köra jazz III, eftersom de är så små, är att rista in mönster där man håller så att de inte glider ur fingrarna när man kör hårt 😛 Eller så köper man dom svarta istället för dom röda så har man inga problem =) Kör själv endast svarta Jazz III Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 9 januari 2008 Dela Postat 9 januari 2008 Ett tips om man väljer att köra jazz III, eftersom de är så små, är att rista in mönster där man håller så att de inte glider ur fingrarna när man kör hårt 😛 Eller så köper man dom svarta istället för dom röda så har man inga problem =) Kör själv endast svarta Jazz III Kör också med svarta. Men får lite handsvett då jag spelar live eller under längre perioder då tycker jag de glider om man inte ristat dem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tAUG Postat 9 januari 2008 Dela Postat 9 januari 2008 Jag kör alltid (typ) på de där lila Dunlope jazzlpektrumen, fast det kanske är dem ni snackar om? haha har ju ingen aning om vad de heter 😆 Men det är också riktigt "shreddiga" plektrum 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Biran Postat 9 januari 2008 Dela Postat 9 januari 2008 Jag kör alltid (typ) på de där lila Dunlope jazzlpektrumen, fast det kanske är dem ni snackar om? haha har ju ingen aning om vad de heter 😉 Men det är också riktigt "shreddiga" plektrum 😛 Varför inte en 1-krona, så mkt spelad på så kanterna runt myntet e helt rundat 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tAUG Postat 10 januari 2008 Dela Postat 10 januari 2008 Jag kör alltid (typ) på de där lila Dunlope jazzlpektrumen, fast det kanske är dem ni snackar om? haha har ju ingen aning om vad de heter 😄 Men det är också riktigt "shreddiga" plektrum 🥰 Varför inte en 1-krona, så mkt spelad på så kanterna runt myntet e helt rundat 😳 Haha va? 😮😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Desecrated Postat 10 januari 2008 Dela Postat 10 januari 2008 Jag brukar gå till den lokala skatebutiken och fråga om dom har kvar nå småbitar av griptape. Då får man ett ordentligt grepp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bulldozer Postat 10 januari 2008 Dela Postat 10 januari 2008 Det beror ju helt på HUR du spelar. Är du hård eller mjuk på handen? Är man tillräckligt distinkt när man knäpper till strängen så behövs inte något stenhårt plektrum. Är man däremot lite halvlam när man slår till så behöver man ju såklart ett hårdare plektrum. Det är ju förstås inte hela sanningen. Jag lirar i vilket fall på Dunlops nya Ultex-plektrum. Ett plektrum på 1.14 mm som är minst lika hårt som ett 3mm men bra mycket tunnare. Underbart. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
4Trax Postat 10 januari 2008 Dela Postat 10 januari 2008 Har kört på JazzIII (det är ju hårt att ha feta plektrum) i alldeles för många år innan jag upptäckte att vanliga medium plektrum var grejen för mig. Iof, det duger inte med vilka som helst för mig. De måste vara av rätt sorts material. Av nån konstig anledning så har det blivit EBE Pick, de självlysande med alien på (ja, jag vet men vad gör man de funkar för mig) och de är inte lätta att få tag på! Men allmänt så måste man ta god och lång tid på sig för att hitta rätt plektum. Testa ett i taget i en period och inte byta till andra för frekvent, då vet man varken ut eller in. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Daniel H Postat 10 januari 2008 Dela Postat 10 januari 2008 Jag brukar gå till den lokala skatebutiken och fråga om dom har kvar nå småbitar av griptape. Då får man ett ordentligt grepp. Ett annat altenativ om det inte finns nå skatebutik är att köpa klistertape (eller vad det heter) som hockeyspelare använder på sina klubbor. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
henkeH2 Postat 10 januari 2008 Trådstartare Dela Postat 10 januari 2008 Jag tackar för alla informativa svar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
henkeH2 Postat 10 januari 2008 Trådstartare Dela Postat 10 januari 2008 Tack Ove, det var mycket intressant om plektrumgreppning! Och nej, jag är inte HeHå. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
punkrockdude Postat 10 januari 2008 Dela Postat 10 januari 2008 Är en smaksak och ens egen smak kan skifta då och då. Du köper ett gäng plektrum allt från 0.20 och uppåt till 1.5 och testa vilken som känns bäst. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
henkeH2 Postat 10 januari 2008 Trådstartare Dela Postat 10 januari 2008 (redigerat) Så sant, så sant. 😆 Redigerat 10 januari 2008 av henkeH2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Daniel H Postat 10 januari 2008 Dela Postat 10 januari 2008 Är en smaksak och ens egen smak kan skifta då och då. Du köper ett gäng plektrum allt från 0.20 och uppåt till 1.5 och testa vilken som känns bäst. Konstigt va. Man kan gå in i musikaffärer och prova gitarrer, keyboards, effekter, men aldrig plektrum. De måste man köpa först. Märkligt va? Kan ju bero på att ett plektrum kostar 5 kronor. Det kan man köpa och prova. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tAUG Postat 11 januari 2008 Dela Postat 11 januari 2008 Är en smaksak och ens egen smak kan skifta då och då. Du köper ett gäng plektrum allt från 0.20 och uppåt till 1.5 och testa vilken som känns bäst. Konstigt va. Man kan gå in i musikaffärer och prova gitarrer, keyboards, effekter, men aldrig plektrum. De måste man köpa först. Märkligt va? Kan ju bero på att ett plektrum kostar 5 kronor. Det kan man köpa och prova. Faktiskt 😛 Palla köpa begagnade plektrum 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bozar Postat 11 januari 2008 Dela Postat 11 januari 2008 Jag började som många andra med Jazz 3 men har gradvis vant mig av med dem och kör nu med tjocka plektrum av normal form, Dunlop Torex >1mm då jag upplever att de låter bättre vid riffande runt 200 bpm. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 11 januari 2008 Dela Postat 11 januari 2008 Fick ett Kerry Kings (en av gitarristerna i Slayer...) plektrum. Stort som två vanliga plektrum och ordentligt mjukt. Själv gillar jag hårda plektrum dock, men det är ju klart en smaksak. Glenn Tipton kör också med väldigt mjuka plektrum har jag för mig. Likadant med det här om hur man ska hålla ett plektrum. Alla är ju olika. Marty Friedman har ju t ex en avgjort udda plektrumteknik, men den funkar för honom. Generellt kan man väl säga att snabbhet kräver att man minimerar rörelserna så mycket som möjligt och flyttar rörelsen så när plektrumet man kan. För de flesta är det nog handleden som får jobba mest, men en del håller ju även handleden stilla och "rullar" plektrumet över strängarna med fingarna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pet Postat 12 januari 2008 Dela Postat 12 januari 2008 Vad är bäst att använda för att få till ett bra malande på E-strängen a la 'Four Horsemen' osv? Jag menar när plektrumet rörs snabbt fram och tillbaka för att få det där galopperande ljudet. Eller hur man nu ska beskriva det 😉 . Som jag upplever det ger ett hårt mer definition i ljudet, men för att bibehålla fart måste jag vinkla det. Ett mjukt är lättare att vispa runt men låter mindre krispigt. THRASH ON! ska du tremolo picka på e strängen så tycker jag att du ska ha ett plektrum med grepp på och de ska vara medium så att du kan böja de precis så mkt som blir bäst för dej , för då blir de inte lika jobbigt att spela länge som med hårda 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bulldozer Postat 12 januari 2008 Dela Postat 12 januari 2008 Fick ett Kerry Kings (en av gitarristerna i Slayer...) plektrum. Stort som två vanliga plektrum och ordentligt mjukt. Själv gillar jag hårda plektrum dock, men det är ju klart en smaksak. Glenn Tipton kör också med väldigt mjuka plektrum har jag för mig. Likadant med det här om hur man ska hålla ett plektrum. Alla är ju olika. Marty Friedman har ju t ex en avgjort udda plektrumteknik, men den funkar för honom. Generellt kan man väl säga att snabbhet kräver att man minimerar rörelserna så mycket som möjligt och flyttar rörelsen så när plektrumet man kan. För de flesta är det nog handleden som får jobba mest, men en del håller ju även handleden stilla och "rullar" plektrumet över strängarna med fingarna. Det där med att minimera rörelserna för att spela snabbare är bullshit 😉 Det är bara en spelstil som utnyttjar det vi tycker är logiskt. Visst, Yngwie lirar snabbt så det slirar i underkläderna och han spelar med den teknik du berättar om. Men Al Di Meola lirar ju minst lika snabbt spelar med en teknik som totalt tvärtom d.v.s. med hela handen och handleden framför gitarrkroppen. Slutsats: Det handlar om vad man själv trivs med. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 12 januari 2008 Dela Postat 12 januari 2008 Nja, det beror sig på hur man ser det. Jag menar såklart inte att man inte kan spela snabbt med yviga tekniker, det finns det ju som sagt gott om exempel på. Men däremot, _med_samma_hastighet_på_rörelsen (oavsett om den sitter i armbågen, handleden eller fingrarna) så kommer du att spela snabbare ju kortare väg du rör plektrumet. Hastighet är alltid beroende av sträckan (och tiden såklart). Antar att jag inte behöver leda detta i bevis? 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Eternal Postat 12 januari 2008 Dela Postat 12 januari 2008 Kör med Dunlop 1,5mm (lila). Stenhårt, perfekt när man vill spela snabbt. Har också kört med Jazz III i mina yngre dagar. Men lite för litet till arpeggios enligt min mening. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bulldozer Postat 12 januari 2008 Dela Postat 12 januari 2008 Nja, det beror sig på hur man ser det. Jag menar såklart inte att man inte kan spela snabbt med yviga tekniker, det finns det ju som sagt gott om exempel på. Men däremot, _med_samma_hastighet_på_rörelsen (oavsett om den sitter i armbågen, handleden eller fingrarna) så kommer du att spela snabbare ju kortare väg du rör plektrumet. Hastighet är alltid beroende av sträckan (och tiden såklart). Antar att jag inte behöver leda detta i bevis? 🙁 🙂 ""hastighet är beroende av sträckan (och tiden såklart)." Sträcka är för kärringar! 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.