Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Jag har köpt ett mixerbord Tascam M-3500, är kanon nöjd! En mixer från 80-talet med den underbara gamla elektroniekn jag letat efter. Jag hr dock inte fått igång VU mätarna. SE Bild:

dscn0428ah4.th.jpg

Är det någon som vet hur jag ska göra??

MVH

Crusner

Annons
Postat

Fungerar resten av mätarbryggan? Om så är fallet så är det inte helt otroligt att VU-mätarna har lagt av. Helt eller delvis. Om det är helt så måste de bytas ut. Om det är delvis så kan de ha hängt sig i ett låst läge. Testa att knacka på dem för att se om de kommer igång. Har du kollat om kablarna till mätarbryggan sitter som de ska? Mätarbryggan kräver ström i någon form och bör ha en kabel någonstans med tillhörande anslutningskontakt. Kolla att den sitter i som den ska och du kan då även passa på att kolla så att kontakterna inte är oxiderade. Jag kan inte detta mixerbord men har tyvärr inget bättre svar att komma med.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat
Fungerar resten av mätarbryggan? Om så är fallet så är det inte helt otroligt att VU-mätarna har lagt av. Helt eller delvis. Om det är helt så måste de bytas ut. Om det är delvis så kan de ha hängt sig i ett låst läge. Testa att knacka på dem för att se om de kommer igång. Har du kollat om kablarna till mätarbryggan sitter som de ska? Mätarbryggan kräver ström i någon form och bör ha en kabel någonstans med tillhörande anslutningskontakt. Kolla att den sitter i som den ska och du kan då även passa på att kolla så att kontakterna inte är oxiderade. Jag kan inte detta mixerbord men har tyvärr inget bättre svar att komma med.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Tack för svaret! Kanon att du finns på forumet. du ger de bästa svaren! Resten av mätarbryggan fungerar perfekt ja. Det är det som är det skumma. Jag ska testa lite imån bitti, Brukar det vara någon "knapp" som man måste trycka in för att skicka signal till vu mätarna eller ska de gå igånf automatiskt?

//Crusner

Postat

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Tack för svaret! Kanon att du finns på forumet. du ger de bästa svaren! Resten av mätarbryggan fungerar perfekt ja. Det är det som är det skumma. Jag ska testa lite imån bitti, Brukar det vara någon "knapp" som man måste trycka in för att skicka signal till vu mätarna eller ska de gå igånf automatiskt?

//Crusner

Oj oj oj då! Det var ord och inga (trubadur)-visor! Tackar så mycket för de värmande orden! Men att det är just VU-mätarna och inte peakmätarna som det är krångel med är nog ingen tillfällighet. VU-mätarna är mekaniska med både nål och fjäder som kan hänga sig/låsa sig och är inget ovanligt alls. Men detta är förmodligen en baggis så tillvida att det bör inte alls var varken svårt eller dyrt att köpa nya. Det hade antagligen varit värre om det hade varit fel på flera peakmätare. Vu-mätare är inte dyrt, men du bör se till att få rätt sort bara. Själv är jag inget duktig på vilken typ du behöver, men det finns många som kan hjälpa dig till att skaffa rätt sort. Antagligen står det väl någonting på mätarna som är en bra vägledning. Detta är nog inte värre än att du nog ska kunna sova lugnt för både arbetsinsatsen och för plånboken! Lycka till och skitskoj förresten att du satsar på en fint gammalt hederligt analogbord tycker jag!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.