Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Det är så att när jag trycker ner en tangent på midiklaviaturet så kommer det två toner. Alltså det blir en kort ton precis innan den "riktiga" tonen. Man märker det särskilt när man quantiserat. Då hörs endast den korta tonen å den "riktiga" tonen inte alls. Detta gör att jag inte kan använda midi överhuvud taget. 😮

Vad kan detta bero på?

Redigerat av Snibb
Annons
Postat

Mest troligt beror det på att ditt MIDI-keyboard har en egen ljudkälla (synth) som triggas först och sen kommer midisignalen tillbaks från din dator och triggar den en gång till.

Lösning: Kolla under MIDI-inställningar för ditt keyboard och kolla om du hittar nåt som heter "local off" eller liknande.

Det är så att när jag "slår an" en tangent på midiklaviaturet så kommer det två toner. Alltså det blir en kort ton precis innan den "riktiga" tonen. Man märker det särskilt när man quantiserat. Då hörs endast den korta tonen å den "riktiga" tonen inte alls.

Vad kan detta bero på?

Postat
Mest troligt beror det på att ditt MIDI-keyboard har en egen ljudkälla (synth) som triggas först och sen kommer midisignalen tillbaks från din dator och triggar den en gång till.

Lösning: Kolla under MIDI-inställningar för ditt keyboard och kolla om du hittar nåt som heter "local off" eller liknande.

Det är så att när jag "slår an" en tangent på midiklaviaturet så kommer det två toner. Alltså det blir en kort ton precis innan den "riktiga" tonen. Man märker det särskilt när man quantiserat. Då hörs endast den korta tonen å den "riktiga" tonen inte alls.

Vad kan detta bero på?

Jag har endast klaviaturet, om man säger så. Så inga inbyggda effekter eller liknande. M-audio keystation 49e heter modellen.

Postat

Vad kan detta bero på?

Jag har endast klaviaturet, om man säger så. Så inga inbyggda effekter eller liknande. M-audio keystation 49e heter modellen.

Har du två midi-portar som heter samma sak på midi-ingången? Jag har varit med om att en emulerad port körts samtidigt som en annan och gett dubbelt av allting.

Postat

Vad kan detta bero på?

Har du två midi-portar som heter samma sak på midi-ingången? Jag har varit med om att en emulerad port körts samtidigt som en annan och gett dubbelt av allting.

Nej, det har jag inte.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.